Vallahjälp?

apalm

Medlem
Vallahjälp?
Hej!
Eftersom jag har noll koll på hur man ska valla skidor och så hoppas jag att någon kanske skulle kunna hjälpa mig.

Jag har köpt ett par nya skidor och jag vet att man ska valla dom innan man ställer in dom för sommaren, men gäller det även nyköpta? Och vad är det för valla isåfall?
När jag ska använda dem i vinter, e det någon speciell valla jag behöver lägga på första skiddagen då?

Hoppas någon förstår vad det är jag undrar över och jag är grymt tacksam för svar!

Vallahjälp?
Läs Carleds tråd"hur du vallar dina skidor" där står det mesta du behöver veta om vallning.

Nya skidor kommer med en fabriksvalla för att skydda dem under transport/lagring men att valla in dem redan nu och bara lägga på en kallvalla inför första skiddagen är inte en dum idé.

Vallahjälp?
Lägg på en kallvalla och sickla ingenting, låt den ligga som den är, täck över stålkanterna också.

Sedan när säsongen drar igång sicklar du av och börjar åka. I början av säsongen är det i princip bara konstsnö så du behöver inte borsta eller så.

Vallahjälp?
Skit i det och ställ in dom i boden, kanske smeta på lite stearin eller what ever som är typ valla! När säsongen drar igång så behöver du inte ens sickla skidorna om du inte orkar, det säger ju sig självt att snön löser det efter ett par rundor i pisten. Borsta dom behöver du aldrig göra heller, så länge du har ett hyfsat belag som inte är torrt kommer du inte tjäna så mycket på att hålla på med onödiga prylar. Börjar det gå långsammare och när belaget börjar se lite visset ut så tar du bara första bästa vallan du hittar hemma och stryker på den lite snabbt.

Senast ändrad:
Vallahjälp?
jag skulle rekomendera att du tar en mjuk bas valla som du smetar på nu under sommaren. men det mesta funkar utom fluor vallor, dem torka bara ut belaget. om det är någon speciell valla till första skid dan så nej! allt funkar vill du ha bra glid så försöker du hitta en valla som passar till underlaget. på försäsong så skulle jag ta en hård valla eftersom konst snö nöter som bara den på skidorna. sen när det blir varmare så en mjuk fluor valla för att slippa suget under skidorna i vår snön.

Vallahjälp?
Tack så jätte mycket för alla svar! Var kan jag köpa valla nu såhär års? antar att det inte finns i sortimentet nu..

Vallahjälp?
Gå till närmsta ställe med skiduthyrning, tindra lite med bambiögonen och fråga med gråten i halsen om inte de har några större block valla att sälja.

Tillbaka
Topp