Vad går det hela på ungefär? Och det ger samma resultat?halfleif sa:jag vallar då själv, det är väldigt enkelt och man sparar pengar. vallningssakerfinns på dom flesta sportaffärer t.ex intersport. det du behöver köpa är grundvalla (base prep) , glidvalla en stålsickel och en plastsickel.
runt 300 kr kanske. fast då räcker det ju i typ två säsonger om man vallar 3-4 gånger per vinter.Pettzon sa:Vad går det hela på ungefär? Och det ger samma resultat?halfleif sa:jag vallar då själv, det är väldigt enkelt och man sparar pengar. vallningssakerfinns på dom flesta sportaffärer t.ex intersport. det du behöver köpa är grundvalla (base prep) , glidvalla en stålsickel och en plastsickel.
Okej! låter ju skitbraJockeSki sa:Pettzon: Du har fattat helt rätt! Precis så jag gör. Dock det där med att "dropparna" ska svalna lite förstår jag inte varför man ska göra. Inget jag gör iaf.
du tar ditt stryjärn och smälter på vallen sen så går du ut i backen å kör den sicklar sig självPettzon sa:Vad går det hela på ungefär? Och det ger samma resultat?halfleif sa:jag vallar då själv, det är väldigt enkelt och man sparar pengar. vallningssakerfinns på dom flesta sportaffärer t.ex intersport. det du behöver köpa är grundvalla (base prep) , glidvalla en stålsickel och en plastsickel.
Ja, du bör inte stryka kläder med strykjärnet efter att du vallatPettzon sa:Såg att på en av guiderna så sa han att han valde resestrykjärn därför att den inte var några ånghål i dess undersida. Förstör man strykjärnet om man tar ett vanligt hushållsstrykjärn med ånghål undertill?![]()
Visst kan man göra så med gul valla men jag tycker ändå det känns skönare att sickla. Det där första glidet är jävligt sköntF-G sa:du tar ditt stryjärn och smälter på vallen sen så går du ut i backen å kör den sicklar sig själv
Tack!JockeSki sa:Ja man kan självklart valla en ny bräda. Många föredrar att göra det. Det ska va så varmt att det smälter men inte ryker. Man märker ganska snabbt vilken temperatur som är lagom. Det ska smälta ut fint när man drar med strykjärnet men ändå inte va för varmt. Ryker det är det ett tecken på att det är för varmt (dock eftersom jag är lat så brukar jag köra med lite för varmt för att det ska gå snabbare och lättare. skidor och snowboards är inte så känsliga för för mycket värme, det är värre med längdskidor där man lätt bränner sönder belaget).
Valla med en gul valla första gången. Se till att du sicklar bort så mycket du kan sen och gärna borsta lite så den blir ännu finare än ny.
Good luck.