Vallning

Pettzon

Ny medlem
Vallning
Är det rekomenderat att valla själv eller ska man helst lämna in den och är det mer värt att göra det? Vart köper man egna vallningsset annars?

Vallning
jag vallar då själv, det är väldigt enkelt och man sparar pengar. vallningssakerfinns på dom flesta sportaffärer t.ex intersport. det du behöver köpa är grundvalla (base prep) , glidvalla en stålsickel och en plastsickel.

Vallning
halfleif sa:
jag vallar då själv, det är väldigt enkelt och man sparar pengar. vallningssakerfinns på dom flesta sportaffärer t.ex intersport. det du behöver köpa är grundvalla (base prep) , glidvalla en stålsickel och en plastsickel.
Vad går det hela på ungefär? Och det ger samma resultat?

Vallning
Valla själv är oslagbart. Speciellt om man vallar varje vecka. Finns ju till och med dom som vallar varje dag och då är det lite jobbigt att lämna in dom hela tiden. Och gör man det själv så blir det bättre och precis som man vill ha det.

Se bara till att inte ha på för mycket värme på strykjärnet (säger jag som oftast vrider upp ett par extra snäpp och kör så det ryker :P men fort går det och duger så länge man inte kör i världscupen).

Gul valla är ett måste. Sen räcker det med ett gammalt styrkjärn och nån isskrap som ligger i bilen.

Vallning
Pettzon sa:
halfleif sa:
runt 300 kr kanske. fast då räcker det ju i typ två säsonger om man vallar 3-4 gånger per vinter.

Vallning
Okej, jag har aldrig sätt hur ett vallningssett ser ut ens :) Är det en smet eller vad? Och om man kör i svenska fjällen ska man ha gul då? (0-10 grader)

Vallning
Om du med vallningsset menar ett VALLAJÄRN så kostar det runt 500:- och uppåt. Det kommer vara högst onödigt för dig tror jag med stor sannorlikhet. Fråga hon som styr därhemma eller farmor/mormor om det finns något gammalt strykjärn ngnstans. Sedan går du till sportbutiken och köper den valla som ger mest för pengarna. Gul är grundvalla och funkar bra då våren har kommit så pass långt att det blir slask på eftermiddagarna... Annars är väl röd eller lila valla att rekommendera, titta på temperaturerna och jämför med hur kallt det kommer vara när du åker...

Det som JockeSki säger är sant till 100%, andra kommentarer kan väl tas med lite salt...

Sedan är det bara att fixa en isskrapa ifrån bilen och köra igång (enligt min guide givetvis... ;-) )!

Vallning
Själva vallan är som stearin. Sen använder man ett strykjärn att smälta vallan med och sen stryka med styrkjärnet på belaget så att vallan fördelas ut jämt och fint.

Gul är "standardvalla" eftersom den är mjuk, fet & fin och ser till att inte belaget torkar. Valla är en hel vetenskap och jag är inte tillräckligt seriös för att göra det ordentligt. Jag kör mest på lite gult i botten och ibland lite andra färger uppepå. Brukar inte va så jävla noga eftersom jag bara friåker på dom och inte bryr mig om dom är race-preppade eller bara glider ok.

Sen använder man en vanlig sån där fyrkantig isskrapa med reklam på som man får överallt. Den används för att skrapa bort överflödig valla, dvs. alla valla som går att skrapa bort. Då blir bara vallan kvar som har trängt in i belagets porer.

Läs allt i länken jag postade innan så fattar du.

Vallning
Okej. Har läst alla dom läsvänliga guiderna nu. Som jag fattar det så smälter man den stearinlinande vallan mot strykgärnet som man sedan ser till droppar ner mot skidans underlag. Sedan ligger det som droppar på skidorna. Dem ska man se till att dom svalnar lite sedan drar man strykgärnet på vallan som ligger troppad på skidan så det "smetas" ut över hela ytan. Nu när skidan är täckt av valla så tar man isskrapan och drar bort det överflödiga. Färdig!
Am I right? :)

Vallning
Pettzon: Du har fattat helt rätt! Precis så jag gör. Dock det där med att "dropparna" ska svalna lite förstår jag inte varför man ska göra. Inget jag gör iaf.

Vallning
JockeSki sa:
Pettzon: Du har fattat helt rätt! Precis så jag gör. Dock det där med att "dropparna" ska svalna lite förstår jag inte varför man ska göra. Inget jag gör iaf.
Okej! låter ju skitbra :) Såg att på en av guiderna så sa han att han valde resestrykjärn därför att den inte var några ånghål i dess undersida. Förstör man strykjärnet om man tar ett vanligt hushållsstrykjärn med ånghål undertill? :)

Vallning
Jag använder vallaväck innan jag vallar, trots att vallaväck är omdiskuterat tycker jag personligen att det är bra (tar bort smuts, t ex oljan från pistmaskinerna som lägger sig som en hinna över belaget) och vallar direkt efter för att inte torka ut belaget.

Valla själv är absolut det bästa! Blir billigare i längden och är inte speciellt svårt.

- se och lär!

Jag rekomenderar att köpa ett riktigt vallajärn om du ska valla regelbundet för att det är lätt att ställa temperaturen och att järnet är rundat i fram- och bakkant vilket gör att vallan är lättare att "smeta ut"

Lycka till! Sofia

Vallning
Pettzon sa:
halfleif sa:
du tar ditt stryjärn och smälter på vallen sen så går du ut i backen å kör den sicklar sig själv

så gör ja :)

Vallning
Pettzon sa:
Såg att på en av guiderna så sa han att han valde resestrykjärn därför att den inte var några ånghål i dess undersida. Förstör man strykjärnet om man tar ett vanligt hushållsstrykjärn med ånghål undertill? :)
Ja, du bör inte stryka kläder med strykjärnet efter att du vallat ;) och det ska helst va ett sånt där gammalt strykjärn som farmor har som inte har några hål under utan är helt slätt.

F-G sa:
du tar ditt stryjärn och smälter på vallen sen så går du ut i backen å kör den sicklar sig själv
Visst kan man göra så med gul valla men jag tycker ändå det känns skönare att sickla. Det där första glidet är jävligt skönt ;) Och lite hårdare valla som t.ex. blå går knappt att åka av. Sickla för bästa resultat.

Bra film där Sofia. Det sista han gör när han borstar brädan är lite overkill. Behövs verkligen inte men jag gör det för att det känns skönt. Det ger en blank fin yta som ger känslan av att man gjort ett det ordentligt och att man tagit hand om brädan/skidorna (som att klappa katten/hunden :) ).

Senast ändrad:
Vallning
Okej! :) Men tycker ni att jag ska dra mig ner mot stan o köpa vax och vaxa den om min bräda är sprillans ny? Isåfall vilken temperatur? I år ska jag köra i Gesunda på nyår och fjällen på påsklovet sen lite här hemma i norrköping.

Vallning
Ja man kan självklart valla en ny bräda. Många föredrar att göra det. Det ska va så varmt att det smälter men inte ryker. Man märker ganska snabbt vilken temperatur som är lagom. Det ska smälta ut fint när man drar med strykjärnet men ändå inte va för varmt. Ryker det är det ett tecken på att det är för varmt (dock eftersom jag är lat så brukar jag köra med lite för varmt för att det ska gå snabbare och lättare. skidor och snowboards är inte så känsliga för för mycket värme, det är värre med längdskidor där man lätt bränner sönder belaget).

Valla med en gul valla första gången. Se till att du sicklar bort så mycket du kan sen och gärna borsta lite så den blir ännu finare än ny.

Good luck.

Vallning
JockeSki sa:
Ja man kan självklart valla en ny bräda. Många föredrar att göra det. Det ska va så varmt att det smälter men inte ryker. Man märker ganska snabbt vilken temperatur som är lagom. Det ska smälta ut fint när man drar med strykjärnet men ändå inte va för varmt. Ryker det är det ett tecken på att det är för varmt (dock eftersom jag är lat så brukar jag köra med lite för varmt för att det ska gå snabbare och lättare. skidor och snowboards är inte så känsliga för för mycket värme, det är värre med längdskidor där man lätt bränner sönder belaget).

Valla med en gul valla första gången. Se till att du sicklar bort så mycket du kan sen och gärna borsta lite så den blir ännu finare än ny.

Good luck.
Tack! :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp