Vandra upp och åka skidor ner - 100p-projekt

• Trådstartare Trådstartare R-R
  • Start datum Start datum
R

R-R

Guest
Halloj!

Nu är det så att jag funderar lite grann på mitt 100p-projekt. Jag vill göra nåt riktigt FETT och helst ska det inkludera skidåkning. Jag har kollat runt lite, och hittat detta feta berg:http://en.wikipedia.org/wiki/Store_Skagastølstinden :D
Nu är frågan, antagligen till alla er gamla rävar, kan man åka skidor ner för den här jäveln? Och hur ska jag koppla det till NVNV? Om det inte går, vad rekommenderar ni? Inte Kebnekaise, det är för klyschigt och redan taget.

Tack på förhand

Senast ändrad:
Storen är att ta vatten över huvudet, Mont Blanc likaså - om du inte har klättervana då förstås. Vad sägs om Glittertind, eller Galdhöpiggen från Spiterstulen-hållet?

Då kan du passa på att vandra Besseggen från Memerubu-hållet också. Vackrare och läskigare led kan du knappast gå. Tänk på att göra något annat än själva vandringen också... går du i trean nu?

Jag vet några som hade som projektarbete att åka vasaloppet och de gick NV. De skrev om uppladdningen, kost (typ kolhydrattyper+vad man ska äta för att få ut mest av träningen och vad som händer i kroppen), träningsdagbok, gjorde konditionstest några gånger innan......Fast själva loppet var ju liksom grejen! din idé verkar sjukt kul i alla fall :-)

100 timmar ska väl ett Projekt arbete minst vara? Skriva loggbok, jämnföra, budgetera och ha sig.
Själv pluggar jag Energi linjen och var inne på att bygga en snökanon för det tyckte jag lät kul. Men nu ser det ut som jag kommer sitta och skriva i 100 timmar om fossilabränslen. Jag hoppas på att vinna Nobel priset.

Men om du nu kommer hålla dig till din idé så skulle jag göra: Som Andrewa säger träningsdagbok, kanske skulle jag passa på och kolla luftfuktigheter, lufttryck etc vid olika höjder och göra det hela till en anatanomi grej som ändå är intressant. Nu spånar jag bara och är trött som ett jävla svin.

Lycka till med den svinigaste kursen i åk3!

Finns väl en anledning till att det heter Teton Gravity Research? =)
Forska om gravitationen i Norge ;)

Projektarbetet som ingår i gymnasieskolan är inte enbart till för att man ska få göra "något fett".
Där jag kan se att du borde börja är att försöka hitta en handledare som vill stödja just ert projekt, och se om ni tillsammans kan hjälpas åt att formulera er problemställning.
För de elever som har valt en naturvetenskaplig inriktning bör och ska projektarbetet ha en tydlig koppling till profilämnena.
Försök hitta något som ni vill undersöka där skidåkningen blir ett medel för studien, inte syfte till den.

Lycka till, och kom ihåg att den största betygsgrundande delen är loggboken!

tompan14 sa:
Projektarbetet som ingår i gymnasieskolan är inte enbart till för att man ska få göra "något fett".
Där jag kan se att du borde börja är att försöka hitta en handledare som vill stödja just ert projekt, och se om ni tillsammans kan hjälpas åt att formulera er problemställning.
För de elever som har valt en naturvetenskaplig inriktning bör och ska projektarbetet ha en tydlig koppling till profilämnena.
Försök hitta något som ni vill undersöka där skidåkningen blir ett medel för studien, inte syfte till den.

Lycka till, och kom ihåg att den största betygsgrundande delen är loggboken!
Tack! Det får jag tänka på!

Galdhöpiggen är ganska lagom. Vill du göra det lite extremare, går från dalen vettja. Annars kan du gå från somerskisentret. Gör dte på hösten så kan du åka ända från Galdhöpiggen (2469) och ända ner till dalen.

Tillbaka
Topp