Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mickey sa:Var där själv under sportlovet förra säsongen och bodde då i Champoluc. Boendet var väldigt bra, men det låg lite avsides, genom att man ändå alltid åkte i Gressoney eller Alagna. Backarna i Champoluc användes egentligen bara som transportsträckor till Gressoney eller Alagna. Det säger däremot inte att backarna var dåliga i Champoluc, utan snarare att det fanns möjlighet att hitta bra puder-åk, bättre pister, samt tillgänglighet till bra resturanger.
Det låter som vi gjort ett bra val då, blir boende ski-in/out vid den svarta Moos (G6) i "Gressoneydalen". Får passa på att fråga om ni gjort heliskiing där och kan rekommendera det? Och om ni hittade nåt favoritlunchställe?Pillard sa:Skulle jag åka dit igen skulle jag se till att hitta ett boende uppe vid liftarna i Gressoney. Är det öppet på toppen av Alagna (där man helst vill åka) kommer man dit lika snabbt nerifrån Gressoney och om det är stängt uppe i Alagna kan man då istället åka mot Champoluc och få fina pister. Bor man nere i Alagna finns ju ytterst sparsmakat med pister. Bor man sen i Champoluc blir det väldigt långt till Alagna. Dock var Alagna en väldigt mysig by och jag vet inget om varken Gressoney eller Champoluc som by. Det enda vi lyckades uttyda är att det verkar vara en bit att ta sig från själva byn Gressoney till liftarna.
Hm, vill minnas att upplägget stämmer både på Alagna sidan och Gressoneysidan upp emot Alagna-sidan. Den som var direkt under gondolen var dock på Alagna-sidan. Den i Gressoney låg lite mer snett upp så att säga. Bästa lunchen jag kan minnas var dock på Gressoneysidan en bit upp från ombytet från första-gondolen till andra-gondolen. Ett ställa där man gick upp för trappor för att komma till lunchterassen. På Alagnasidan var allt i en våning.Mickey sa:Kommer ihåg två resturanger som låg ganska nära varandra, men kommer däremot inte håg om det var Alagna eller Gressoney, här kanske
@Pillard kan hjälpa mig. Den ena låg vid 2727m höjd, precis vid avstigningen av den enda(?) bubbelliften. Det är en trevlig resturang, med god italiensk mat och sköna solstolar ute när det var bra väder.
Den andra ligger i samma område, men bara några hundra meter ned i backen. Direkt under samma lift, ungefär halvvägs upp. Också god mat, men här finns en uteservering där du kan äta.
Vet vilken du menar och håller nästan med dig, om det inte vore så jävulskt svårt att få plats. Både att få ett bord och att faktiskt få plats vid borden.Pillard sa:Hm, vill minnas att upplägget stämmer både på Alagna sidan och Gressoneysidan upp emot Alagna-sidan. Den som var direkt under gondolen var dock på Alagna-sidan. Den i Gressoney låg lite mer snett upp så att säga. Bästa lunchen jag kan minnas var dock på Gressoneysidan en bit upp från ombytet från första-gondolen till andra-gondolen. Ett ställa där man gick upp för trappor för att komma till lunchterassen. På Alagnasidan var allt i en våning.Mickey sa:Kommer ihåg två resturanger som låg ganska nära varandra, men kommer däremot inte håg om det var Alagna eller Gressoney, här kanske
@Pillard kan hjälpa mig. Den ena låg vid 2727m höjd, precis vid avstigningen av den enda(?) bubbelliften. Det är en trevlig resturang, med god italiensk mat och sköna solstolar ute när det var bra väder.
Den andra ligger i samma område, men bara några hundra meter ned i backen. Direkt under samma lift, ungefär halvvägs upp. Också god mat, men här finns en uteservering där du kan äta.
Det fanns, i alla fall för ett gäng år sedan, åtminstone en lift som tog dig upp i systemet nere i byn i Gressoney. Är lite transportsträckor för att ta sig högst upp i dalen där liftarna mot Alagna och Champoluc går, men det är/var inga problem att åka till och från bykärnan.Pillard sa:Skulle jag åka dit igen skulle jag se till att hitta ett boende uppe vid liftarna i Gressoney. Är det öppet på toppen av Alagna (där man helst vill åka) kommer man dit lika snabbt nerifrån Gressoney och om det är stängt uppe i Alagna kan man då istället åka mot Champoluc och få fina pister. Bor man nere i Alagna finns ju ytterst sparsmakat med pister. Bor man sen i Champoluc blir det väldigt långt till Alagna. Dock var Alagna en väldigt mysig by och jag vet inget om varken Gressoney eller Champoluc som by. Det enda vi lyckades uttyda är att det verkar vara en bit att ta sig från själva byn Gressoney till liftarna.
Coolt, vi var aldrig så långt ner utan passerade ju bara uppe vid gondolernaSleazyRider sa:Det fanns, i alla fall för ett gäng år sedan, åtminstone en lift som tog dig upp i systemet nere i byn i Gressoney. Är lite transportsträckor för att ta sig högst upp i dalen där liftarna mot Alagna och Champoluc går, men det är/var inga problem att åka till och från bykärnan.Pillard sa:Skulle jag åka dit igen skulle jag se till att hitta ett boende uppe vid liftarna i Gressoney. Är det öppet på toppen av Alagna (där man helst vill åka) kommer man dit lika snabbt nerifrån Gressoney och om det är stängt uppe i Alagna kan man då istället åka mot Champoluc och få fina pister. Bor man nere i Alagna finns ju ytterst sparsmakat med pister. Bor man sen i Champoluc blir det väldigt långt till Alagna. Dock var Alagna en väldigt mysig by och jag vet inget om varken Gressoney eller Champoluc som by. Det enda vi lyckades uttyda är att det verkar vara en bit att ta sig från själva byn Gressoney till liftarna.
http://gadanguides.com/monte-rosa-freeride/Champoluc is best for the beginners, intermediates and families since it offers the most pistes and largest choice of accommodation, dining and entertainment. Gressoney is the central village and suites skiers of all levels, while Alagna with its centuries old Walser houses and particular architecture, is best for advanced skiers looking for the most of the off-piste opportunities.
Mickey sa:Kommer ihåg två resturanger som låg ganska nära varandra, men kommer däremot inte håg om det var Alagna eller Gressoney, här kanske
Rajden sa:Ni bör ta några lunch nån/några dagar Restorante Punta Jolanda där man sitter i slutet av Gressoney dalen och har galet fin utsikt över hela dalen. http://www.tripadvisor.se/Restaurant_Re … Aosta.html
Inte nog med att det är en trevlig resturang, backarna där är så gott som tomma och offpisten precis under resturangen är grym med många möjligheter till hopp och dropp av olika storlekar.
Valet med att bo i den dalen är en bra idé, då kan ni åka i alla områden och vara tämligen säkra på att slippa ta bussen som tar några timmar om ni hamnar i fel dal vid slutet av dagen. Nog bästa stället att starta åkningen ifrån, men vet inte hur det ligger till med barer och resturanger i själva byn där.
Pillard sa:Hm, vill minnas att upplägget stämmer både på Alagna sidan och Gressoneysidan upp emot Alagna-sidan. Den som var direkt under gondolen var dock på Alagna-sidan. Den i Gressoney låg lite mer snett upp så att säga. Bästa lunchen jag kan minnas var dock på Gressoneysidan en bit upp från ombytet från första-gondolen till andra-gondolen. Ett ställa där man gick upp för trappor för att komma till lunchterassen. På Alagnasidan var allt i en våning.
StoraNorrland sa:Utvecklar det där med hålligång. Saknas mao, finns två barer (eller3 då), en nere vid skishopen, under den egentligen, bredvid en liten mataffär. Liten affär för övrigt men har det väsentligaste. Baren var bra och maten där grym. 8 Eur för en flaska Prosecco är ett bättre alternativ än öl. Dom serverar plankor med snittar och smårätter under \"After-Skin\" Vårat gäng höll igång trots att det var 30-40 pers där som mest....
Tack för alla tips på lunchställen och afterski, ska göra vad jag kan för att hitta några av de! Kommer smaka bra med några fina Pasta Bolognese där nere...chrtur sa:Angående heliski, så rekommenderar jag kombination stighudar + liftar i systemet, bästa kombination!
Haha, det där låter som ett utmanande åk! Låter i vilket fall kanon med guide tidigt i veckan... hudade ni nånting?StoraNorrland sa:Jag tog guide första dagen då vi var där, sedan kunde jag "backtracka" de andra dagarna. Men guiden var helt klart värd varenda krona. Hade en helt magisk dag i orörd snö, hela dagen för att avsluta med ett "vilt" åk ner till dalstationen där Alberto (guiden) inte kunnat åka de senaste 5 åren pga snöbrist i insteget. Som för övrigt bestod i ett nätt 2 meters drop ner i en skreva där man var tvungen att sno runt i fallet för att få skidspetsarna i fallinjen. Det var inte brett nog i botten att stå på tvären med normallånga skidor
Sen är det väldigt enkelt att hitta pistnära offpist men guiderna tar dig till pärlorna![]()
Guiden hittar du här: http://www.guidemonterosa.com/heli-guides/heliskiing_monterosa/winter/en/index.htm?navId=4793 Boka i tid, det är tufft att få det man vill ha på plats. Lycka till !!
Vi kommer oxå vara där samma vecka, är ni stort gäng?Jockemeister sa:Vi ska till Champoluc/Monterosa V.04.
Vi är ett gäng på sex gubbar som åker ner varav tre av oss gillar lössnön mer än de andra.macmac sa:Vi kommer oxå vara där samma vecka, är ni stort gäng?Jockemeister sa:Vi ska till Champoluc/Monterosa V.04.
Trevligt! Vi är ett gäng på fyra, inte riktigt gubbar, men åker som 17 ändåJockemeister sa:Vi är ett gäng på sex gubbar som åker ner varav tre av oss gillar lössnön mer än de andra.macmac sa:Vi kommer oxå vara där samma vecka, är ni stort gäng?Jockemeister sa:Vi ska till Champoluc/Monterosa V.04.
Vi åker ner med alpresor och bor på champoluc apartments
//Jocke
Det blir nog med största sannolikhet så, en eller ett par dagar i början av veckan så man ev. kan ta sig dit övriga dagar.macmac sa:Trevligt! Vi är ett gäng på fyra, inte riktigt gubbar, men åker som 17 ändåVi funderade på STS oxå, fast slutade med att vi fixade själva i Stafal istället... Ska ni hyra guide nåt?
Kanske du menar Rifugio Gugleimina, om det stavas så, men mysigt är det. Även sängplatser erbjuds.ella_swan94 sa:Jag tror att det finns bättre heliskiing i andra delar av världen, i Monte Rosa är det perfekt med liftar och lite vandring, stighudar är inte ens nödvändigthar åkt med guide där två år, ett år när jag bodde i Gressoney och ett år när jag bodde i Alagna. Det var riktigt värt båda gångerna och vi fick några grymma åk! Jag tycker Gressoney är sjukt bra att bo i för man kan ta sig åt båda hållen - så man kommer kunna åka varje dag oavsett om det blåser mycket osv, men Alagna är en mycket vackrare by och på den sidan hittar man även maffigast offpist. Det finns en grym restaurang som jag inte vet vad den heter, som ligger på väg ner mot botten av stolliften i Gressoney, typ där backen övergår i smal transportsträcka sista biten om jag minns rätt... Alltså en bit nedanför Punta Jolanda-restaurangen tror jag!
Rifugio Guglielmina brann tyvärr ned för några år sedan och är därav stängd. Var ett riktigt toppenställe. Som jag skrivit tidigare så är Monte Rosa utmärkt för kombinationen liftar + stighudar, gentemot heli. Att sedan utbudet blir större med hudar i ryggsäcken är alltid trevligare för guiden, även om det går att hitta mycket med enbart liftar.gubbfan sa:Kanske du menar Rifugio Gugleimina, om det stavas så, men mysigt är det. Även sängplatser erbjuds.ella_swan94 sa:Jag tror att det finns bättre heliskiing i andra delar av världen, i Monte Rosa är det perfekt med liftar och lite vandring, stighudar är inte ens nödvändigthar åkt med guide där två år, ett år när jag bodde i Gressoney och ett år när jag bodde i Alagna. Det var riktigt värt båda gångerna och vi fick några grymma åk! Jag tycker Gressoney är sjukt bra att bo i för man kan ta sig åt båda hållen - så man kommer kunna åka varje dag oavsett om det blåser mycket osv, men Alagna är en mycket vackrare by och på den sidan hittar man även maffigast offpist. Det finns en grym restaurang som jag inte vet vad den heter, som ligger på väg ner mot botten av stolliften i Gressoney, typ där backen övergår i smal transportsträcka sista biten om jag minns rätt... Alltså en bit nedanför Punta Jolanda-restaurangen tror jag!
Beträffande ditt påstående att man inte behöver hudar ställer jag mig frågande till. Visst kan guiden anpassa efter den begränsningen i gruppen men det ger en mycket större frihet, dessutom är det tjänstefel att gå till fots över en glaciär.
Det kanske den hette, jag kommer inte ihåg men det var rätt litetgubbfan sa:Kanske du menar Rifugio Gugleimina, om det stavas så, men mysigt är det. Även sängplatser erbjuds.ella_swan94 sa:Jag tror att det finns bättre heliskiing i andra delar av världen, i Monte Rosa är det perfekt med liftar och lite vandring, stighudar är inte ens nödvändigthar åkt med guide där två år, ett år när jag bodde i Gressoney och ett år när jag bodde i Alagna. Det var riktigt värt båda gångerna och vi fick några grymma åk! Jag tycker Gressoney är sjukt bra att bo i för man kan ta sig åt båda hållen - så man kommer kunna åka varje dag oavsett om det blåser mycket osv, men Alagna är en mycket vackrare by och på den sidan hittar man även maffigast offpist. Det finns en grym restaurang som jag inte vet vad den heter, som ligger på väg ner mot botten av stolliften i Gressoney, typ där backen övergår i smal transportsträcka sista biten om jag minns rätt... Alltså en bit nedanför Punta Jolanda-restaurangen tror jag!
Beträffande ditt påstående att man inte behöver hudar ställer jag mig frågande till. Visst kan guiden anpassa efter den begränsningen i gruppen men det ger en mycket större frihet, dessutom är det tjänstefel att gå till fots över en glaciär.
Härligt! Det blir nog nåt liknande för oss, runt en 3 dagar med guide förhoppningsvis. Synd ni är i andra dalen, annars kunde man ju tatt nån öl på afterskin tillsammans...men det är väl inte omöjligt att vi stöter på varandra på fjället iaf...Jockemeister sa:Det blir nog med största sannolikhet så, en eller ett par dagar i början av veckan så man ev. kan ta sig dit övriga dagar. Ni då? Några planer?
//Jocke
ella_swan94 sa:Jag tror att det finns bättre heliskiing i andra delar av världen, i Monte Rosa är det perfekt med liftar och lite vandring, stighudar är inte ens nödvändigthar åkt med guide där två år, ett år när jag bodde i Gressoney och ett år när jag bodde i Alagna. Det var riktigt värt båda gångerna och vi fick några grymma åk! Jag tycker Gressoney är sjukt bra att bo i för man kan ta sig åt båda hållen - så man kommer kunna åka varje dag oavsett om det blåser mycket osv, men Alagna är en mycket vackrare by och på den sidan hittar man även maffigast offpist. Det finns en grym restaurang som jag inte vet vad den heter, som ligger på väg ner mot botten av stolliften i Gressoney, typ där backen övergår i smal transportsträcka sista biten om jag minns rätt... Alltså en bit nedanför Punta Jolanda-restaurangen tror jag!
Gott o höra. Guide kommer vi definitivt ta! Har dock blivit lite tveksam till heliskiingen i Monte Rosa, även om jag är grymt sugen på turen till Zermatt och tillbaka... Men hur funkar det med att hyra guide, vi är två som kommer ha bindning med gåfunktion och två som inte har det. Kan guiden fixa trackers+hudar till de?gubbfan sa:Kanske du menar Rifugio Gugleimina, om det stavas så, men mysigt är det. Även sängplatser erbjuds. Beträffande ditt påstående att man inte behöver hudar ställer jag mig frågande till. Visst kan guiden anpassa efter den begränsningen i gruppen men det ger en mycket större frihet, dessutom är det tjänstefel att gå till fots över en glaciär. gubbfan