Var är kylan?

IvanTheMan

Medlem
Var är kylan?
Idag var det 6 plusgrader i åre...vanligtvis brukar tempen ligga mellan -10 och -20 så här i juletid...varför edet så jävla milt???
Fan snön smälter ju...skit!

Var är kylan?
Det här vädret är en hägring från the dark force.
Vanligtvis brukar långfärdsskridskorna sitta på plats redan i tidig november, men nu finns det inte ens is.
Raseri mot dessa plusgrader.

Var är kylan?
Jag kan inte svara varför, men jag kan hålla med dig.
Jag ska upp till er i Åre den 2:a och det är inte bra om det inte finns ngn snö. Du förästen...Hur mkt snö är det i Åre nu?

Var är kylan?
Ja, Usch!!!!!
Gillar inte Bush.
Speciellt inte om han förstör min skidsemester...#¤%!!!
Men jag har ju en ganska säker plan, sportlovet jag, min brorsa och hans kompis i alperna. Vet inte var dock de ska buffa där, men jag e lite ung för det.

Var är kylan?
Tjena!
Ja, värme SUGER!!!
Jag åker upp till Åre imorgon natt, går det att åka något?

Var är kylan?
Det brukar ju vara så förbannat kallt i svenska fjällen. Är det inte läge att vara glad när temperaturen ligger någonstans i närheten av Celsius nollstreck istället för Kelvins?

Vad gäller växthuseffekt och Kyotoprotokollet så har knappast det någon påverkan vare sig från eller till om Bush skriver på ett helt värdelöst protokoll. Istället för klagan på en jänkepresident som eventuellt har någon form av miljökunnig expertis till hands borde drevet gå under manteln "myter, lögner och allmänt bluffmakeri i samband med att föra skattebetalarna bakom ljuset och försnilla skattemedlen på vansinniga ting". Gärna med blåslampa.

Att växthuseffekten existerar påvisas ju bara av de institutionaliserade forskare som får forskningsanslag genom att måla faen på väggen och påstå detta (vilket företrädesvis kvällstidningar och media nappar på). Det finns samtidigt de forskare som påstår att Golfströmmen riskerar att ändra läge - en riktig förändring av kvasijämnviktsläget som de nu arbetande forskarna inte har erfarenhet av och kanske resulterar i en ny istid i Skandinavien (bra vintrar och närmare till åkningen är ju ett phett scenario) - och dessa forskare får anslag till detta efter det att medias dagordning lockats med nya hot. Under tiden finns ingen vettig form av rapportering med ett uns av ambition att presentera objektiva fakta istället för ständigt återkommande hot-scenarion. Finns ju t o m glada gossar som går med scenarion att jorden är på väg att explodera på grund av en härdsmälta i kärnan skapad av den försämrade kylningskapaciteten i atmosfären, som fångar mer och mer solvärme på grund av den så kallade växthuseffekten.

Temperaturväxlingarna har varit ganska omfattande under jordens utveckling, såväl innan som efter det att människorna valde att ta sig ner ur träden - ja, faktiskt innan vi ens gick upp ur vattnet. Såväl regnskogar som istider har funnits så här långt uppe i norr. Det är ju det som gör det så spännande att borra i isen på Antarktis och inse att det finns sjöar under isen som en gång i tiden var blottlagda. Att klimatet blir varmare hela tiden är ju en sanning med modifikation då det under den gångna vintern var rekordkyla i Mongoliet och Sibirien samt köldrekord i Sverige ­ i Idre i Dalarna sjönk kvicksilvret ner till minus 44 grader Celsius, det kallaste på 100 år! Kanske finns det ett samband mellan ett av historiens största solfläcksmaximum (1989) och många milda vintrar…

Företrädare för miljöintressen har utvecklat en på osanna myter grundad dagordning, uppbyggd på i huvudsak fyra punkter, vilka ständigt återkommer i deras argumentation:
- att luft- och vattentillgångar på planeten blir allt mer förorenade - vilket i sin tur är orsaken till myten om växthuseffekten.
- att naturresurserna håller på att uttömmas.
- att befolkningen växer hela tiden - vilket leder till mindre och mindre att äta,
arter utrotas i stor skala.
- att skogar försvinner och fiskbestånden kollapsar

Det existerar inte några som helst bevis för att ovanstående argument stämmer, istället är det så att:
- tillgången av energi och naturresurser har ökat - inte minskat.
- det produceras nu mer mat per person än någonsin i historien; färre människor svälter, det är sant att arter utrotas, men bara 0,7 procent av dem förväntas försvinna under de närmaste 50 åren, inte 25-50 procent som ofta hävdas.
- de flesta miljöföroreningar tycks ha överdrivits, eller så är de övergående och förknippade med tidiga faser av industrialisering och åtgärdas därför bäst genom att öka den ekonomiska tillväxten, inte minska den.

Skillnaden mellan miljörörelsens uppfattningar och verklighet beror på fyra faktorer:
- att vetenskaplig forskning bedrivs huvudsakligen kring problemområden, vilket skapar uppfattningen att antalet problemområden är mycket större än vad som verkligen är fallet.
- att miljögruppernas behov att synas i massmedia.
- att media bidrar till förvirringen genom att tillfredsställa människors större behov av dåliga än goda nyheter.
- att svårigheten för enskilda att skapa sig en bild av problemens storleksordning bara blir allt värre för var dag och timme som passerar.

Kyoto-protokollet är ett exempel på detta. Kostnaden för Kyoto-protokollet kommer enbart för USA att bli större än att lösa världens mest angelägna hälsoproblem, nämligen att förse alla med tillgång till rent dricksvatten och avlopp. Detta skulle rädda 2 miljoner liv om året och förhindra att en halv miljard människor årligen blir allvarligt sjuka.

Och det kan bli betydligt värre än så. Om avtalet genomförs på ett dåligt sätt kan kostnaden bli uppemot en biljon dollar, eller fem gång så mycket som det skulle kosta att ge alla rent vatten och avlopp. En jämförelse som anges är att den årliga biståndsbudgeten i världen ligger på 50 miljarder dollar.

Miljöhänsyn och investeringar i miljön är bra, men vinsterna med sådana investeringar bör jämföras med andra viktiga investeringar. Det är ju nationalekonomiskt självmord att jaga farliga utsläpp där dessa pressats som mest och varje liten vinst därmed blir väldigt dyrköpt istället för att vinna mycket mer till mindre insatser på de enskilda ställen där inget arbete whatsoever gjorts hittills (läs tredje världen). Inte för att det är förvånande att svenska "miljömedvetenhetsmaffian" och den obildade stalinistiska pressen blåser upp felaktiga scenarion som får de stackars folkvalda att huka allt de kan i skyttegravarna i hopp om att de skall hinna klura ut en aktionsplan så de framstår som handlingskraftiga.

Bakgrunden till Kyotoavtalet är ju som kanske inte alla vet Riokonferensen 1992, där bl a sådant otyg som Agenda 21 och klimatkonventionen hittades på. Klimatkonventionen är ett internationellt avtal som gäller som lag i de länder vars regering godkänt den. Konventionen om klimatförändring innehåller åtaganden om att "stabilisera utsläppen av växthusgaser på en nivå som förhindrar allvarlig påverkan av klimatsystemet." Det ska göras konsekvensutredningar innan man fattar viktiga beslut i ekonomiska, sociala och miljöpolitiska frågor. I-länderna ska ta ett särskilt ansvar för att nå målsättningarna. I december 1997 hölls fortsatta klimatförhandlingar i Kyoto i Japan, vilka fyra år senare ledde fram till den ovan nämnda ratificeringen av densamma. Där fastställdes hur mycket utsläppen av växthusgaser ska minskas med utgångspunkt från 1990 års nivå.

Efter nio år med klimatkonventionen 92-01, ropade den globala klimatforskningspanelen IPCC om att få till stånd juridiskt bindande minskningar av klimatpåverkande gaser. IPCC kom i vintras med sin tredje rapport där man konstaterar att det nu finns nya och starkare bevis för att merparten av uppvärmningen på jorden under de senaste 50 åren beror på mänskliga aktiviteter. Mmm - säkert…

Mot denna bakgrund var det många som hoppades på att det fyra år gamla Kyotoavtalet äntligen skulle färdigställas för ratificering. Cirka 4500 deltagare från klimatkonventionens 180 länder kom till Bonn för att försöka nå en kompromiss - nu kan man snacka om att miljökonspirationens inflytande riskerar att få allvarliga konsekvenser för människan och moder jord lång tid framöver.

Men sättet som miljörörelsen handhar fakta i samband med växthuseffekt och andra moderna myter känns igen. Men de har förändrat sättet att förvanska materialet. Minns inte riktigt när det var, men antar att det har med Greenpeace:s igångkickning att göra - kanske under sent sjuttital eller tidigt åttital, då det rasade in larmrapporter en masse som påstod att havsytan skulle stiga fantastiskt snabbt på grund av uppvärmning och att isarna vid polerna smälte.

Problematiken under dessa inledande steg av havsnivåstigningskampanjen var att detta skulle ske inom tio år. Senare flyttades horisonten till tjugo - men kruxet kvarstod eftersom samma generation som såg första larmet fortfarande skulle leva och några kalenderbitare skulle komma ihåg då det påstods skulle inträffa.

Istället ändrades taktiken till en mer lyckosam sådan. Vi sätter det hele på en tidshorisont om 100 år istället.

Då finns det inte en jevvel som fortfarande lever och minns när vi målade faen på väggen och lurade Peter å Vargen. Förändringar under bluff-flagg kan ske omedelbums eller inom en tjugofemårsperiod, även om det inte finns någon gnutt av sanning bakom det hele. Perfekt om man anser ändamålen helgar medlen när det gäller att föra samhället bakom ljuset - konspiratoriskt om man anser större delen av den halvmorbida miljörörelsen vara helt vanliga bondfångare.

Om nu det här med havsytans höjning jämförs över tid kan vi idag konstatera att om det funnits något som helst rätt i de första larmrapporterna hade en stor delen av de ca fem miljarder människor som lever fått lämna sina låglänta hemtrakter. En havsytenivåhöjning på 1-2 meter skulle påverka en stor procent av jordens befolkning. Och det har inte skett?

Så orsaken (om det nu finns en sådan) till att det inte blir något vettigt miljöarbete gjort är att miljörörelsen slår blå dunster i ögonen på journalister som jagar livet ur politiker så de kan ta felaktiga beslut, bränna pengar på fel saker och försena att rätt information tas fram som grund för mer korrekta beslut. Och här sitter vi vips med sex plusgrader i Åre istället för 10-20 minus.

Var är kylan?
"Skillnaden mellan miljörörelsens uppfattningar och verklighet beror på fyra faktorer:
- att vetenskaplig forskning bedrivs huvudsakligen kring problemområden, vilket skapar uppfattningen att antalet problemområden är mycket större än vad som verkligen är fallet.
- att miljögruppernas behov att synas i massmedia.
- att media bidrar till förvirringen genom att tillfredsställa människors större behov av dåliga än goda nyheter.
- att svårigheten för enskilda att skapa sig en bild av problemens storleksordning bara blir allt värre för var dag och timme som passerar."

Närmare,

"- att miljögruppernas behov att synas i massmedia."

En mer gramatiskt korrekt frasering torde vara,

- att miljögrupperna har ett behov av att synas i media.

Hälsningar, Mårten.

Var är kylan?
SOLLY. Om jag hoppar över "att" i början så blir det än bättre;

- miljörörelsens behov av att synas i media!

Typ.

Det är ju faen inte lätt att håva iväg 9700 tecken sådär på rak arm. Saknar personligen lite fakta om det här med havsytan för faktaboken är på min fritidsgård där jag spenderar min dagtid; La Grande Putain! Eller om det var Petain, men det är aldrig lätt att minnas vem som var marskalk och ansvarig för den franska alpina utvecklingen under tidigt 40-tal och vem som var fransk framstjärt.

Läste igenom eländet nu oxå och fann ett par tempusfel samt en varierande användning av bestämd form. Dock kan jag inte ändra för då framstår ditt inlägg ovan som vansinnigt.

Men om vän av oordning skall vara framme skall "en rätt/korrekt grammatering" alltid stavas med 2 M.

PS. Hade med ledartröjan till Werséns i lördags för återbördande till dess rättmätige ägare. Den rättmätige ägaren dök dock aldrig upp så jag fick mig ett nyp i näsan av Skinnarmo istället. Dock inträffade detta strax innan Skinnarmos isvana testades (vilket naturligtvis slutade med att han fick en halv glaciär i nacken och brantåkarna skrattade gott). DS.

Var är kylan?
Helt korrekt, jag var förmodligen så till den grad upprörd att minna sinnen inte fungerade normalt.

En något mer ålderstigen men ändock fullt korrekt böjning är även "grammatikaliskt" enligt Svenska Akademiens OrdBok.

Faktum är att min första tanke naturligtvis var att genast ändra detta snöpliga bevis på min okunnighet, men detta hade förmodligen idiotförklarat ditt inlägg så jag valde att avstå.

Var är kylan?
På tal om att iche kunna åka till Badgastein eller ändra i inlägg anser jag att Svenska Akademins Ordlista suger phett och enbart innehålla ren jägarns dynga för sådana som inte hjälper till med att utveckla den svenska prosan och istället följer gårdagens regler. Som ju alla vet utvecklas den bl a av Sture A och Horace som egentligen enbart sprider sin taskiga revirpinkning utan att vara det minsta kreativa.

Var är kylan?
Vädret är bra snävt. var i tandådalen i helgen och i hade -14 en morgon. Vidare var det även MASSOR av snö. Så närmsta tiden är det nog sälen som gäller! Åre är väl inte heller direkt känt för att ha mycket snö sådär i början på säsongen..

Var är kylan?
Eftersom jag ändock känner att jag måste ta min vän i försvar mot alla dessa grymma påhopp av sällan skådad rang så tänker jag nu anmäla mig själv till ett nytt räjs i "Påhopp&kritik". Denna oerhört populära sport, likt populär musiken som strömmar ur en populär popmaskin kommer nu mina ord att flöda.

Att vi ständigt råkar ut för denna stillsamma men ack så grymma ironi eggar bara våra felfuntande små huvuden till nya stordåd. Det är ni som nu utmanat oss till denna andra rond i denna ädlaste av alla ädla holmgångar.
Sanningen är den att jag själv egentligen inte har något illa att säga utan mest snackar tekniskt mumbojubo som ni konsumenter inte förstår (lr var det så att ni var föråldrade brantåkare vars guldår passerar i ständig revy???).

Har sagt det tidigare och kommer troligtvis att säga det igen (utan Svenska Akademins hjälp..), vi vill ju bara lära oss av alla stora brantåkare hur vi ska uppföra oss. Sant att vi är traslade små stackare som inte vet bättre än att ställa till det för oss men sen kan man se det så att vi söker spänning i tillvaron och att jag nu insett att jag tappat bort den pudervita linjen i ämnet och därmed lyfter på hatten, vänder mig mot Mekka och tar fram en Wit Ryss...

Var är kylan?
För övrigt så refererade jag INTE till SAOL utan snarare till SAOO som alltså är en betydligt beskedligare, om än något torftigare variant. (Se tidigare inlägg).
Det är viktigt att ha någon slags referens punkt, jag föreslår att vi framledes använder oss av Mjölkpaket vid stavningstvister.
(För sakens skull:

Var är kylan?
Oj JCM, du låter som en utökad version av SvDs ledarsida, inga negativa värderingar i det, men såg du programmet angående klimatförändringar som gick i tisdags kväll på SVT?

Mycket intressant, flera forskare uttalade sig tveksamt till att den eventuella klimatförändring som händer skulle ha någon relation till människans koldioxidutsläpp. De stödde sina åsikter på väl underbyggda fakta och presenterade en rad undersökningar som påvisade motsatsen, ett tips till en miljövän som dig.

Och för skona den svärande kopojken från vilda västern från Schymans lakejer på forumet kan jag lugna alla med: Bush har nog ingen skuld i att det är 6 grader varmt i Åre, ännu så länge i alla fall.

>> RR <<

Var är kylan?
På grund av värmen är man ganska orolig för skidsemestern i åre jul/nyår/trettonhelgen då man ska upp men det e bara å sitta å hålla tummarna........ snöpligt 35 cm natursnö i sälen e det 50-60 cm natursnå 25 mil söderut nå jag vill ha en riktig snöstorm!!

Var är kylan?
Fan, skrev ett långt och fint inlägg, men det råkade jag feppla bort när jag skulle kopiera det...

Nåja, det jag ville säga var att det är modigt att bestämt hävda att växthuseffekten inte existerar. Detta baserar jag på följande resonemang:

Utsläpp av vissa gaser borde teoretiskt sett påverka jordens klimat, och en viss korrelation mellan utsläpp av dessa gaser och en temperaturökning kan påvisas. Problemet är att mätningarna som ligger till grund för detta resonemang är utförda under en alldeles för kort tidsperiod för att de ska kunna ansses vara statistiskt valida; temperaturförändringarna kan lika gärna bero på naturliga variationer i klimatet.

Det många miljöorganisationer hänger upp sig på är möjligheten att det faktiskt kan vara vi som påverkar klimatet, och att vi borde utgå från det tills det är motbevisat. Sen att de inte använder forskningsresultat på ett optimalt sätt är en annan sak... (jag skulle vilja se de beräkningar som ligger till grund för att havsytan skulle höjas med FEMTIO meter om polisarna smälter!).

Det är dock svårt att bevisa att växthuseffekten INTE existerar, till och med lika svårt som det är att bevisa att den existerar. Alltså undviker jag att ta ställning för eller mot detta fenomen och inväntar med spänd förväntan framtiden.

Var är kylan?
Växthuseffekten förekommer i allra högsta grad. Den höjer temperaturen på jorden med ett 2-siffrigt antal grader redan. Utan denna effekt skulle jorden vara en öde plats där inget skulle kunna växa, i likhet med många andra planeter.

Frågan är väl bara om det är vi som förstärker denna effekt och håller på att ta död på oss själva? Tills forskningsresultaten enhälligt påvisar motsatsen kanske vi borde ta de försiktigt med att ösa ut koldioxid i atmosfären.

13 december i Uppsala, och jag har sett snö en gång. Nånting skumt är det, oberoende av om det är människan eller nturen som orsakar det.

>> RR <<

Var är kylan?
Jadu käre JCM, åsikterna och konspirationsteorierna står som spön i backen. Precis som isen i nacken på Göran S.

Visst är det så att temperaturen växlar och har så gjort sen tiden var ung men det är ändå så att den kraftiga globala temperaturhöjning som har kunnat påvisas under det senaste seklet saknar motstycke så vitt man kan se. Visst, det är mycket antaganden och gissningar men gôbbarna som kan saker (inte Bush JR väl att märka!!) har befog för att säga ”Det är nåt skumt i görningen”. Att det har funnits regnskog här i Svedala för länge sen betyder nog inte att det skulle vara bra att den skulle kunna växa här igen. Jorden är ett komplext system och kan få för sig att hitta på en hel del ofog om vissa parametrar, som temperatur, börjar ändras snabbt. Golfströmmen skulle kunna flytta söderut och vi skulle kunna få puder året runt men mera troligt är nog att temperaturen ökar med några grader, vi får ökad nederbörd och så kan vi sälja aktierna i Skistar och köpa andelar i Strömma istället.

Du skriver:
“Det existerar inte några som helst bevis för att ovanstående argument stämmer, istället är det så att:
- tillgången av energi och naturresurser har ökat - inte minskat.
- det produceras nu mer mat per person än någonsin i historien; färre människor svälter, det är sant att arter utrotas, men bara 0,7 procent av dem förväntas försvinna under de närmaste 50 åren, inte 25-50 procent som ofta hävdas.”

-Jag har svårt att se hur tillgången av energi och naturresurser skulle kunna öka när den energi vi använder årligen är 85% fossil. Det som har ökat är väl användningen av energi och naturresurser vilket ger att fossila bränslen sinar i allt snabbare takt. Farlig växthuseffekt eller inte, vi måste börja använda alternativa bränslen för att kunna ha ett fungerande samhälle om 100 år (En realistisk siffra som jag inte kan konfronteras med, för då är jag död! Kalla mig feg om du vill).
-Det produceras mer mat per person nu än någonsin tidigare i historien men det är också snedare fördelning nu än någonsin tidigare i historien, fler svälter alltså.

Kyoto-protokollet behöver inte bli speciellt dyrt i praktiken. Det handlar mycket om effektivisering vilket är lönsamt för alla, speciellt för företagen. Sedan kan man ge alternativa energiformer en spark i baken genom att t.ex. införa en koldioxid-skatt ÄVEN för företag och elproduktion och låta marknaden leka med den spelregeln.

Skrämselpropaganda typ ”Holland, Bangladesh och en bunt ö-stater i Stilla havet kommer att stå under vatten i övermorron och nu jävlar i den lilla lådan är det bråttom!!” kan slå fel men den kan också vara jäkligt effektiv. Striden för att bli kvitt ozonförstörande ämnen lyckades nog mycket tack vare myntandet av begreppet ”ozonhål”, något som var en rätt så kraftig överdrift. Hur som helst, det gick redigt fort för alla att komma överens om att skippa freoner o dyl skit när ”vargen kommer”-hotet dök upp och australierna fick hudcancer en masse. Greenpeace kör sin skrämseltaktik men lyckas dom, med andra, att få till en hållbar situation så har ändamålet verkligen helgat medlen!

Tillbaka
Topp