Var bo i alperna Jan/Feb 2021 med 1-åring

Schzeramo

Ny medlem
Jag och frugan är båda runt 30 år och tänkte pröva att bo i alperna (jag jobba på distans) under en 6/8-veckors period 2021. Vi är dugliga skidåkare, har precis börjat utforska offpiste med sändare och så.

Min funderingar är vilka orter som kan tänkas lämnpliga utifrån detta kriterier:
- Nära till större flygplats (1-2h transfer) så vänner och familj enkelt kan komma ner på en weekend.
- Medium/stort system så man inte tröttnar direkt
- Inte allt för mycket stök (Val T, St Anton etc. går bort)
- Ingen en av de absolut dyraste orterna, men behöver inte vara tokbilligt heller

Så var borde vi åka och hur i €%# hittar man ett boende för en längre vistelse, där man inte behöver bo som en råtta?

Pillard

Aktiv medlem
Chamonix! Ni kommer inte att tröttna på åkningen, det är en riktig stad, med fantastisk stämning och sjukt smidig transfer med en timme motorväg till Geneve.
Personligen är jag annars svag för Briancon, ffa så tidigt på säsongen. Nära till Turins flygplats och hela Via Lattea och La Grave på dagsutflyktsavstånd och hela Serre Chevalier som ”hemmabacke”

• Gilla
Reactions: MP1

sannaisaksson

Ny medlem
Vi planerar att göra samma sak nästa vinter men med en då femåring och en 3,5åring, siktet är inställt på Cervinia där vi var nere och rekade tidigare i vintras och uppskattade att byn låg mitt i systemet, varierad åkning för oss och barnen samt relativt nära till ett flertal flygplatser (Milano, Turin etc.). Sedan är ju aldrig Italien fel med vin och mat:)

Schzeramo

Ny medlem
Chamonix! Ni kommer inte att tröttna på åkningen, det är en riktig stad, med fantastisk stämning och sjukt smidig transfer med en timme motorväg till Geneve.
Personligen är jag annars svag för Briancon, ffa så tidigt på säsongen. Nära till Turins flygplats och hela Via Lattea och La Grave på dagsutflyktsavstånd och hela Serre Chevalier som ”hemmabacke”
Superbra förslag! Har varit i Chamonix och det är ju helt klart schysst. Briancon verkar inte få tokmycket snö - men byn ser mysig ut!

Schzeramo

Ny medlem
Vi planerar att göra samma sak nästa vinter men med en då femåring och en 3,5åring, siktet är inställt på Cervinia där vi var nere och rekade tidigare i vintras och uppskattade att byn låg mitt i systemet, varierad åkning för oss och barnen samt relativt nära till ett flertal flygplatser (Milano, Turin etc.). Sedan är ju aldrig Italien fel med vin och mat:)
Cervinia ser ut som ett schysst alternativ också. 1.5 timme transfer, verkar inte vara allt för dyrt och mycket åkning!

Hur hittar man ett boende för 6-8 veckor som inte kostar hutlöst mycket? Vi tänkte försöka hitta ett boende med extrasängar för gäster som kommer ner.

sannaisaksson

Ny medlem
Cervinia ser ut som ett schysst alternativ också. 1.5 timme transfer, verkar inte vara allt för dyrt och mycket åkning!

Hur hittar man ett boende för 6-8 veckor som inte kostar hutlöst mycket? Vi tänkte försöka hitta ett boende med extrasängar för gäster som kommer ner.
Vi har inte börjat reka boende än men verkar finnas en sida som motsvarar typ Blocket där lägenheter läggs ut. Vi står också i valet och kvalet om vi ska ta höjd för extrasängar men i vårt fall blir det i sådana plus fyra eller till om med fler och då blir det så dyrt. Också lite av en chansning att man lyckas "fylla" alla bäddar alla veckor...

Nidhugg

Medlem
När vi gjorde samma sak var utgångspunkten att vi ville ha en stad, eftersom en av oss hela tiden var hemma med barnet. Vi valde mellan Bormio och Briancon (Serre Chevalier), men valde till slut Bormio. De andra bergsstäderna Cham och Innsbruck är bägge lite opraktiska om den ena är hemma med barnet, eller om ni skiftar barnansvaret under dagen. En aspekt att fundera på förutom transfertid är hur lätt det är att hitta vettiga flyg till flygplatsen. Min erfarenhet är att det är lättare att hitta billiga flyg och hyrbilar till Milano i första hand och Geneve eller Munchen i andra hand.

Nidhugg

Medlem
Och angående att hitta boende, AirBnB funkar väldigt bra, och där kan man ofta få ordentligt rabatterat pris om man bor en längre period (typ -50%)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp