Var börja?

RandoScando

Turtok
Var börja?
Jag har precis kommit hem från en veckolång vistelse i St Anton, vilket var mycket trevligt och gav mycket fin skidåkning. Ett problem jag upptäckte däremot var att jag kände av att jag var lite väl begränsad jämfört med vad jag skulle vilja vara. Det vill säga, det fanns många ställen jag skulle vilja åka på, men jag kände inte att jag hade kunskapen eller utrustningen för att göra det.

Det jag vill komma till är helt enkelt att jag vill börja åka offpist, "ordentlig" offpist. Problemet jag ställs inför är att jag inte har någon aning om vad jag ska börja. Jag försökte få tag på så att jag kunde hänga med på en guidad tur, men tyvärr så fanns det ingen möjlighet att fixa det (jag vet helt enkelt lite sent ute, har inte åkt på två år så jag ville känna efter lite på vad jag klarade av först). Var är ert tips att börja någonstans? SLAO:s Lavin 1-kurs? En guidad 5-dagarstur för nybörjare? Det finns ju hur mycket som helst, och jag vill helt enkelt ha tips på vad man ska börja någonstans! Både vad gäller att hantera utrustning, lära sig vettigt offpist-beteende och lavinvett. Men även hur man hittar folk att åka med!

Avslutningsvis kan jag nämna att jag hade svårt att bestämma mig för var jag skulle placera tråden, så om någon har något tips på var den bättre hör hemma så är det uppskattat!

Tack
Oscar

Var börja?
Det där verkar ju som en rätt vettig tur! Det enda jag inte tycks hitta är någon form av ungefärlig kostnad (antar att det beror på hur många som åker just då förvisso, men någonstans borde det väl stå något så att man kan få en uppfattning?).

Var börja?
Det står precis vad det kostar per vecka, scrolla ned så ser du precis.
Är du fundersam så kan jag återkomma efter vecka 5 när jag åkt Tout Neige.

Var börja?
Jag skulle säga att du inte behöver begränsa dig till tout neige med ucpa. Kan du åka ordentligt så har du inga problem med att hänga med i vanliga offpist-grupper heller. Åker du till Val Thorens annars så åker expertgrupperna nästan bara offpist. Jag ahde själv aldrig åkt riktig offpist innan och hade inga problem att haka på i val thorens iaf... Vi får väl se vad som händer i en ren offpist-grupp i val d'isere i vinter..:)

Var börja?
Åkte med UCPA en gång i min ungdom. Kunde åka skidor men hade inte mycket erfarenhet utanför pisten. Var ett bra gäng som stod på ganska ordentligt och en riktigt skön frasse som lärare. Var en mycket trevlig vecka och sedan dess är jag helt såld på att åka skidor. Tycker det är en bra start även för duktiga åkare som vill komma ut från pisten på ett säkert och roligt sätt.

Var börja?
Åk ner till Chamonix och säsonga. En lavinutbildning är inte helt fel att ha i ryggsäcken samt en mängd respekt och ödmjukhet för berget. Läs mycket om laviner och åk med rutinerade åkare.

Gör dock inte misstaget att bara köra på utan att tänka. Så gjorde jag i många år och det är fullkomligt idiotiskt och livsfarligt. Det gjorde jag min första säsong. 19 år, Chamonix, kunde knappt åka skidor, kunde ingenting om laviner, hade transciever & spade men ingen sond eller kunskap, säsongen 98/99 när det omkom fler personer varje månad än normalt på en hel säsong. Tyvärr är det så dom flesta lär sig åka offpist men det är en gåta att så många klarar sig ändå. Ta det försiktigt och en resa med UCPA verkar inte helt fel.

Var börja?
Grillo sa:
Det står precis vad det kostar per vecka, scrolla ned så ser du precis.
Är du fundersam så kan jag återkomma efter vecka 5 när jag åkt Tout Neige.
Är det bara jag som är totalt blind, eller är det de små nuffrorna som står under respektive datum?

Pillard sa:
Jag skulle säga att du inte behöver begränsa dig till tout neige med ucpa. Kan du åka ordentligt så har du inga problem med att hänga med i vanliga offpist-grupper heller.
Men jag vill helst i samma vända lära mig lite alpint vett och etikett, lite om laviner och hur man använder räddningsutrustning osv osv. Vad jag har förstått så gör man oftast det i någon utsträckning i dessa "nybörjarkurser", men inte lika mycket i de mer avancerade guideturerna. Eller är det jag som har missuppfattat?

Snowgod sa:
Var ett bra gäng som stod på ganska ordentligt och en riktigt skön frasse som lärare. Var en mycket trevlig vecka och sedan dess är jag helt såld på att åka skidor. Tycker det är en bra start även för duktiga åkare som vill komma ut från pisten på ett säkert och roligt sätt.
Det låter ju faktiskt helt klockrent!

JockeSki sa:
Åk ner till Chamonix och säsonga. En lavinutbildning är inte helt fel att ha i ryggsäcken samt en mängd respekt och ödmjukhet för berget. Läs mycket om laviner och åk med rutinerade åkare.
[...]
Ta det försiktigt och en resa med UCPA verkar inte helt fel.
Med tanke på att jag studerar 100% (vilket motsvarar ungefär 150%-170% arbetsvecka för min utbildning) så har jag tyvärr inte tid att säsonga på det sättet. Och att göra sådana dumma misstag är just det jag tänker undvika, det är därför jag vill ha en gedigen utbildning innan jag börjar ge mig ut, men det finns så stort utbud att jag inte visste vad som var bäst att börja med och vände mig därför hit!

Jag håller med dig, de som skriver i den här tråden verkar ha väldigt goda erfarenheter av ucpa!

Var börja?
Det varierar en hel del hos ucpa. Guiderna går igenom mycket det gruppen vill att man ska gå igenom. När vi var i val thorens så hade vår grupp en väldigt snabb genomgång av transceivers. Polarnas snowboard-grupp hade lite mer praktiska övningar. Däremot så åker man mycket ute i terrängen och det går att fråga guiden hela tiden. De måste ju vara licensierade för att få åka off-pist och det är väldigt nyttigt just att kunna analyseera själv och samtidigt fråga någon om terrängen. På de flesta center kör de även lite teorigenomgång av laviner.

Var börja?
Pillard sa:
När vi var i val thorens så hade vår grupp en väldigt snabb genomgång av transceivers. Polarnas snowboard-grupp hade lite mer praktiska övningar.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av sådan utrustning tänkte jag att det kan vara vettigt att börja med en nybörjartur. Det skulle vara tråkigt att sinka de andra deltagarna också!

jonny sa:
Priset står under datumen och ligger ungefär mellan 8-9000kr. Men då ingår det mesta, tex boende, bussresa, helpension, liftkort, guide och utrustning.
http://www.ucpa.se/index.asp?action=general&id=152&LimitedSiteIndex=2
Jag tyckte bara det lät nästan orimligt billigt! Det kanske är jag som har lite dåligt uppfattningar om det här med kostnader...

Var börja?
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
När vi var i val thorens så hade vår grupp en väldigt snabb genomgång av transceivers. Polarnas snowboard-grupp hade lite mer praktiska övningar.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av sådan utrustning tänkte jag att det kan vara vettigt att börja med en nybörjartur. Det skulle vara tråkigt att sinka de andra deltagarna också!

jonny sa:
Priset står under datumen och ligger ungefär mellan 8-9000kr. Men då ingår det mesta, tex boende, bussresa, helpension, liftkort, guide och utrustning.
http://www.ucpa.se/index.asp?action=general&id=152&LimitedSiteIndex=2
Jag tyckte bara det lät nästan orimligt billigt! Det kanske är jag som har lite dåligt uppfattningar om det här med kostnader...
Det är billigt, ucpa är alltid prisvärt. dock ska man vara beredd på att boendet och maten kanske inte är lyx direkt men det funkar bra... Sen kan man boka på franska ucpa:s hemsida med så blir det lite billigare. då ingår inte bussen men det löser man oftast med hjälp av ryanair eller nån sån...:)

Tillbaka
Topp