Var finns den bästa skidåkningen i Sverige?

• Trådstartare Trådstartare TBS
  • Start datum Start datum

TBS

Medlem
Är det Idre, Åre eller är det något annat ställe?

Fjällen kring vasiijaure är en favorit... Keb massivet är nog väldigt fint också ska dit på påsk så då kan jag uttala mig mer om den saken.

Fjället som ligger mittemot Idre, nipskärsfjället någonting.. det är fett fint, naturreservat.. Ett tag tänkte dom bygga liftar över hela berget men jag vet inte hur det är nu, man har ju inte hört något om det på typ 2 år så jag antar att dom inte ska göra något åt det.

Om du hade varit lite tydligare i din fråga så kanske jag skulle ha fattat :) Åre och riksgränsen står väl för bästa skidåkningen i Sverige...

Om man vill åka brant så är idre bäst, fast dom är lite sega med prepareringen av brant pist, men det funkar.

Jag kom hem från Idre i lördags och jag måste
säga att Städjan är stilig.

Men om man står uppe på Idrefjäll och tittar västerut så ser man tre höga toppar bresis på rad dom är jävligt snygga...
dom ligger i Norge (antagligen)

Vadå "bäst"? Vilka kriterier ska uppfyllas? Härlig naturupplevelse, orördhet, bra off pist, närvaro av Bergsguden eller något annat relevant? Personliga favoriter är dock Ryfjället och Norra/Södra Sytertoppen!

Jag tänkte bara på naturen när jag svarade, inte på hur skidåkningen är direkt... Frågan var ju naturen såsom jag fatta det...

Det finns hur många sköna svenska fjäll som helst, typ Matsdal utanför Dikanäs, 3 mil från Kittelfjäll.. Det blir inte mycket finare än så...

Nipfjället heter det. Projektet "Tre toppar" är inte nedlagt än så det finns fortfarande en risk att de förstör fjället. För övrigt tycker jag naturupplevelsen är 14 gånger bättre i Härjedalen än här i Idre.

rätta mig om jag har fel, men frågan "Vilket är Sveriges bästa fjäll?" borde väl inte syfta på naturen/skönheten? Skulle tippa på att han menar skidåkningen och då finns inte Idre med på min fem-i-topp lista precis...

I bästa välmening vill jag påpeka att Idre är en liten by i norra Dalarna. Idre Fjäll är en skidanläggning belägen på västsidan av ett berg som heter Gränjesvålen, detta berg kan möjligtsvis betecknas som ett fjäll eftersom det sträcker sig strax över trädgränsen. Summa sumaarum existerar vad jag känner till inget fjäll som heter Idre.

Eftersom jag själv långt ifrån besökt samtliga fjäll i landet kan jag omöjligt uttala mig om vilket som är bäst. När det gäller skidkörning och liftbetjänade fjäll torde dock Åreskutan vara i särklass. När det gäller oexploaterade fjäll torde listan kunna göras lång. När det gäller upplevelse avseende skidkörning är dock min erfarenhet att väder och snöns beskaffenhet har större betydelse för upplevelsen än branthet och fallhöjdsmeter...

That´s all kids! / MM

PS! Detta är ännu ett i serien av mer eller mindre meningslösa inlägg sprugna ur omfattande abstinensbesvär. DS.

I söndags besteg jag nipfjället med snöskor och körde skidor ner min kompis körde telemark. Det var kul men ganska dålig snö just nu. Se upp för alla stora stenar.

Idre har lite för korta backar för att kallas sveriges bästa skidort. Om man har familj är det superbra då den största målgruppen för idre är just familjer.

Topparna som syns i västra horisonten är norska sylarna. De går utmärkt att åka skidor på men det är svårt att ta sig dit.

Åre är nog min favorit om man ska utse en vinnare.

Det bästa ligger på Gränsen, Riksgränsen... Vad fjällen heter där spelar mindre roll. Viktigaste är att det finns liftar så man tar sig upp och kan se ut över allt det vackra för att sen åka alternativt köra ner.

ÅRE slår allt motstånd det är bara att konstatera.

om åre slår _allt_ vet jag inte, men det är ju helt klart ett riktigt schyst ställe!

Riksgränsen om man gillar riktiga fjäll och möjligheter att knata iväg upp på toppar och åka offpist. Dessutom kan man om man har egen bil bo suverät fint där om våren om man bor i s k campinghytte på norska sidan ner mot fjorden som går in vid Narvik. Oslagbart med en kall bärs i vårgrönskan och havsutsikt efter 30 min bilfärd från vintrigt kalfjäl där man tidigare spenderat dagen. Ganska billigt också, 250-300 norska för hytte med rum för flera personer samt kokplatta. Detta pga off season då de flesta av deras vanliga gäster, tyskar med gigantiska husbilar, dyker upp först senare på sommaren. Har man gott om tid kan man ju ta ett par dagar ute på vackra Lofoten också. Fram till april kan man åka skidor även där och är man där senare så är i alla fall vyerna fantastiska med 1000-meters toppar som störtar rakt ner i havet. Våga vägra Sälen...

Tillbaka
Topp