var finns snön?

martin_j

Ny medlem
var finns snön?
Börjar bli smått desperat här i chamonix. Vore tacksam för lite snöraporter runt om i alperna.var snöar det? var kommer det snöa? är i startgroparna för en liten tripp till pudret!

var finns snön?
Jag var i Ischgl förra veckan, och där dumpade det som satan i tre dagar. Så nu ligger det väl en meter ganska orört puder där.

var finns snön?
ja de ska ju komma en hel del i cham nu i veckan... men hur är den basen som redan finns? räcker de om de kommer en halvmeter nysnö?

var finns snön?
Basen är suverän i Chamonix men det behöver komma en rejäll dump för att fylla ut lite. Har tourat i tre dagar i Aguilles Rouge och åkt kallsnö varenda dag så det blir perfekt om det nu kommer en dump ons-lör. Det stora problemet tror jag är glaciärerna. Sprickorna är mycket dåligt fyllda och risken är att dom inte fylls igen utan bara döljs om det kommer nysnö. Speciellt Les Grands Montets är grymt farligt/dåligt just nu. Var uppe på Aguille du Midi igår och Valleé Blanche är stenhård/sprickig och du Plan riktigt tricky.

Men med en meter snö som blåser runt lite grann blir ju alla glada igen!

Peter i Chamonix

var finns snön?
ha! det snöar! tackar för alla svar men jag stannar här :) en meter är utlovad och jag tror på det!

Ja jag hittade också till bue-bowlen i veckan kanonfint!!!

Ha det gött!

var finns snön?
I Chamonix har det sedan i onsdags kommit ca: 1 meter snö. Det ska vad jag hört fortsätta vara ostadigt väder denna vecka som är påbörjad för att spricka upp mot början av nästa. Så ni som funderar på att åka ner bör åka nästa vecka ( v. 9 ). Off-pisten är uppspårad på de uppenbara ställena. Men i väntan på att alla liftar ska öppna bör ni vara i startgroparna. Finns MYCKET orört som inte varit tillgänglig än. Var nere en snabbis nu v.7 men funderar på en till blixtvisit v.9
Spara lite puder åt mig!

var finns snön?
Kom hem från gaschurn (typ nära st. anton).Där var det fett me snö, ligger 200cm i pisterna och typ 250 utanför, 50cm e orört, dock börjar det bli lite kramsnöaktigt längre ner men där åker man aldrig för det är typ bara transportsträckor där.Åkte hem på lördag eftermiddag och då snöade det friskt, nere i dalen snöade det stora vantar och på toppen var det lite mindre flingor. Högsta toppen i gaschurn ligger på runt 2200m och dalen ligger på 1000 ifall du skulle undra.

var finns snön?
Hehe verkar som vi i USA har det lite bättre.....I övre delarna av colorado och Wyoming har väl alla större orter fått över 8 meter! Bästa vintern på 25år sägs....en siffra som ökar hela tiden. Jag e nöjd!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp