Var i alperna snöar det mest?

jahupp

Ny medlem
Hade tänkt säsonga i alperna nu till vintern men har ingen aning om vilken ort jag ska välja. Är främst på jakt efter mycket snö, så i vilket område dumpar det mest? Var kommer snön i december och var dumpar det i april?
Hur vanligt är det att den fruktade föhnvinden kommer och smälter all snö, (som i https://www.freeride.se/content/898/) och var händer detta? Bara i Schweiz?

vet inte sådär jätte mycket om snöförhållandena i alperna men vad jag hört så ska det för det mesta komma mer snö i östra alperna

Om du läser artikeln du länkar till, står där en förträfflig beskrivning till vad en föhnvind är. Tex lyder första meningen "En föhnvind uppstår när en luftmassa pressas över en bergskedja." Alltså inte "en bergskedja i Schweiz". För övrigt är det omöjligt att sia var nästa säsongs puderparadis kommer vara, men rent statistiskt tror jag det stämmer som powderdreams säger. Bergen är väl dock generellt inte lika höga där (?). Kanske har researchat mina alporter dåligt, men det känns som att de högre bergen ligger i centrala och västra alperna. Dvs lite längre säsong på vårkanten, till svar på din fråga var det dumpar i april. Men i april dumpar det förhoppningsvis på de flesta ställen som får nederbörd.

Vill lyfta upp denna tråden igen. Är på jakt efter ort att hänga i nästa säsong och då kommer snön såklart upp.
Vissa hävdar som här i tråden, att det faller mest i öst, andra hävdar att det är den franska sidan som får den största delen av kakan. Jag undrar, vem har statistiskt sett rätt?

Har för mig att Obertauern är riktigt snösäkert och räknas som en av de mest snösäkraste orterna i Österrike och tror faktiskt det gäller hela alperna också! :D Men jag kan ha fel! :P

jag var i squaw valley den senare delen av mars i år. den veckan föll det över 4 meter snö.

i år var å andra sidan la nina-säsong.

Tillbaka
Topp