Var i Österike bör man åka?

Linusrejl

Ny medlem
Är två killar på 20 och 21 år som ska ner till österike och säsonga i vnter, frågan är bara var?

Bad Gastein
St Anton
Sölden

De har vi tänkt på nu, Vi behöver jobb och boende där nere, Åkning är viktigast med både bra pister och hyffsat lättåtkomlig offpist.

Peace out!

Linus

Kan bara uttala mig om Bad Gastein och Anton, har aldrig varit i Sölden. Själva åkningen i Bad Gastein är inte så mycket att hurra över, det är de olika systemen runt om (Bad Hofgastein, Sportgastein etc) som gör stället till ett bra alternativ. Men var beredd på att få knata och ta buss hit och dit. Skidåkningsmässigt är därför Anton bättre. Partymässigt spelar det ingen större roll. Det är fullt ös på båda ställen, lovar! Sen är det backigt som f*n i Bad Gastein. 5-6 öl i kroppen, glashalt och branta backar, skapligt många som bryter både det ena och det andra :)

Själv ska jag ner till Anton i vinter :)

st Anton tar ju dom andra alternativen många gånger om.. så överlägset i österrike..

Senast redigerad av en moderator:
hej linus

skulle kolla lite mer på ischgl om du vill ha party oxå. annars är nog st anton bäst av de du nämner. skidåkningsmässigt iallafall. men gott om svenska säsongare hittar du ju framförallt i anton o bad gastein.

är du inne på anton ska du även kolla lech och zurs. ligger precis bredvid. de är lite exklusivare och åkningen är lite annorlunda.

ska ni ha bil, kan du även kolla att bo/jobba runt flachau. då är ni i mitten av ski amadé med ca 0-40 minuter till; flachau, wagran, zauchensee, rohrmoos, schladming, hauser-kaibling, obertauern, kaprun, zell am see mfl. säsongskort för ca 415€

http://www.skiamade.com/en/winter/

obertauern är snösäkert och ska inte förväxlas med obertraun där krippenstein ligger. krippenstein är en ganska okänd freeride-ort i oberösterreich. liten men med mkt åkning:
http://www.krippenstein.at/

hela zillertal är rätt poppis bland säsongare.
http://www.zillertal.at/
åker man längst in i dalen kommer man till hintertux. jag var där v.43 och det var helt otroligt bra vintersnö redan nu.

hör av dig om du vill ha mer tips.

Jag gjorde säsong i Sölden förra året och kan verkligen rekommendera det! Finns sjukt bra åkning om man vet vart man ska. Dock är byn inte jätteattraktiv för unga svenskar. De flesta turister på orten är tyska medelålders och ryska pengasprutare, får ni schysst jobb finns det dock väldigt grova pengar att tjäna samtidigt som ni kan åka mycke lagg! Det bästa med sölden är att inga turister åker offpist och eftersom pengarna är så stora där så är de flesta "locals" som jobbar där bara där för att tjäna en hacka! OFFPISTEN ÄR ORÖRD! Vi var ensamma på de grymma åken nästan varje dag det enda som förstörde åken var skaren efter ett par dagar. Ingen tar ditt puder i sölden. Om ni hellre söker skidåkning än att supa ner er med massa svenskar är sölden ett grymt alternativ.

Jag gjorde säsong i Sölden förra året och kan verkligen rekommendera det! Finns sjukt bra åkning om man vet vart man ska. Dock är byn inte jätteattraktiv för unga svenskar. De flesta turister på orten är tyska medelålders och ryska pengasprutare, får ni schysst jobb finns det dock väldigt grova pengar att tjäna samtidigt som ni kan åka mycke lagg! Det bästa med sölden är att inga turister åker offpist och eftersom pengarna är så stora där så är de flesta "locals" som jobbar där bara där för att tjäna en hacka! OFFPISTEN ÄR ORÖRD! Vi var ensamma på de grymma åken nästan varje dag det enda som förstörde åken var skaren efter ett par dagar. Ingen tar ditt puder i sölden. Om ni hellre söker skidåkning än att supa ner er med massa svenskar är sölden ett grymt alternativ.

Tillbaka
Topp