var kommer Baggy stilen ifrån?

simonthyrberg sa:
Ollesson sa:
Satt och funderade på hur de stora kläderna hamnade ute i skid/snowboard backen.

Min teori ligger lite i att allt startade med skateboardåkarnas klädstil. De stora byxorna, de gigantiska huvtröjorna och xxxl t-shirtarna.
Skateboarden startade i amerikas förort där stora kläder alltid varit inne.
Sedan när snowboarden tog fart som även liknar skateboard så övergick även klädstilen till snowboardbacken.
Förr åkte imprensip alla skidåkare i tajta kropps strumpor och färgglada Stig Helmer Lagg.
Men nu när det vi idag kallar Jibbning blivit extremt stor på grund av att twin-tipsen kom, och då överfördes även klädstilen över till skidåkarna.
Samma gäller även musik stilen som gått i arv från skateboarden till Jibbningen, Hip Hop.

Av dessa två kombinationer "stora kläder och hip hopen" har vi kommit till den delen av newschool skidåkning vi kallar Jibbing.
Plus att det ser mycket cleanare ut med gigantiska XXL kläder. =)

Det här är min teori vad är din?

// Johan Olsson
ganska mycket fel i det du säger. har du glömt bort att alla skidåkare/snowboardåkare/skateboardåkare som INTE åker i fula xxxxxxxxxxxxxl? inom skateboardåkningen så kan jag säga dig att det LÄTT är minst lika många som kör den f*n så mycket mer snygga och sköna rocker-stilen med mer tajtare kläder och lyssnar på riktig musik (rock). inom skid- och snowboardscenen så börjar det även bli mer och mer så, vilket är riktigt nice (till vissas förtvivlan). skönt att folk även inom skidåkningen börjar fatta att man inte åker skidor för att vara "cool" och gangster, vilket absolut inte har någonting med skidåkning o göra. kolla bara på äldre skidfilmer o kolla på stilen o lyssna på musiken så ser man rätt tydligt vilken typ av musik och stil som en gång startade den här typen av skidåkning. inte f*n var det hiphop och stora kläder iaf. så låt oss ta tillbaka "newschoolskidåkningen" dit den en gång kom ifrån och hör hemma. rock, inte hiphop.
hahaha.. Jag kör med baggy kläder och därför äääälskar jag hip hop!!!!!!!!!!!
Jag vill även vara cool och gangster!!

Nee, ja kör med det för att det känns bättre och ser bättre ut.

Rocker stilen e ju bara sååå snygg också!! OK med tighta brallz och fet jacka, lite små coolt.. Men tighta kläder (inom skidor) är ju bland de fulare..

Sen har väll inte skidåkning ngt att göra med att vara rocker och stenhård!

Kruxelidux sa:
simonthyrberg sa:
Ollesson sa:
Satt och funderade på hur de stora kläderna hamnade ute i skid/snowboard backen.

Min teori ligger lite i att allt startade med skateboardåkarnas klädstil. De stora byxorna, de gigantiska huvtröjorna och xxxl t-shirtarna.
Skateboarden startade i amerikas förort där stora kläder alltid varit inne.
Sedan när snowboarden tog fart som även liknar skateboard så övergick även klädstilen till snowboardbacken.
Förr åkte imprensip alla skidåkare i tajta kropps strumpor och färgglada Stig Helmer Lagg.
Men nu när det vi idag kallar Jibbning blivit extremt stor på grund av att twin-tipsen kom, och då överfördes även klädstilen över till skidåkarna.
Samma gäller även musik stilen som gått i arv från skateboarden till Jibbningen, Hip Hop.

Av dessa två kombinationer "stora kläder och hip hopen" har vi kommit till den delen av newschool skidåkning vi kallar Jibbing.
Plus att det ser mycket cleanare ut med gigantiska XXL kläder. =)

Det här är min teori vad är din?

// Johan Olsson
ganska mycket fel i det du säger. har du glömt bort att alla skidåkare/snowboardåkare/skateboardåkare som INTE åker i fula xxxxxxxxxxxxxl? inom skateboardåkningen så kan jag säga dig att det LÄTT är minst lika många som kör den f*n så mycket mer snygga och sköna rocker-stilen med mer tajtare kläder och lyssnar på riktig musik (rock). inom skid- och snowboardscenen så börjar det även bli mer och mer så, vilket är riktigt nice (till vissas förtvivlan). skönt att folk även inom skidåkningen börjar fatta att man inte åker skidor för att vara "cool" och gangster, vilket absolut inte har någonting med skidåkning o göra. kolla bara på äldre skidfilmer o kolla på stilen o lyssna på musiken så ser man rätt tydligt vilken typ av musik och stil som en gång startade den här typen av skidåkning. inte f*n var det hiphop och stora kläder iaf. så låt oss ta tillbaka "newschoolskidåkningen" dit den en gång kom ifrån och hör hemma. rock, inte hiphop.
hahaha.. Jag kör med baggy kläder och därför äääälskar jag hip hop!!!!!!!!!!!
Jag vill även vara cool och gangster!!

Nee, ja kör med det för att det känns bättre och ser bättre ut.

Rocker stilen e ju bara sååå snygg också!! OK med tighta brallz och fet jacka, lite små coolt.. Men tighta kläder (inom skidor) är ju bland de fulare..

Sen har väll inte skidåkning ngt att göra med att vara rocker och stenhård!
okej skönt att du tycker det. jag tycker precis exakt tvärtom! tycker det ser fan så mkt sämre ut. okej om man har medium/large på kläderna så att de sitter lite ledigt, men där går även gränsen (för mig). att ha xxxxxl kan väl knappast "kännas bättre"? sjukt störigt och jobbigt bara.. det borde väl mest vara i vägen? personligeen åker jag i vinter med jacka i L och byxor i M som faktiskt sitter helt perfekt. inte för litet men absolut inte för STORT!

och du krullidux.. jag hoppas inte att du åker i skitstora kläder och lyssnar på riktig rock? det vore bara för pinsamt. och en sak till, skidåkning har väl heller inget med att vara gangster/hiphopare och stenhård o göra?
slutligen, det jag vill komma fram till är att kläder i xxxxxl, pistoler, grillz m.m.m inte har ett skit att göra med skidåkning, det finns liksom ingen koppling mellan brooklyn i usa och svenska fjällen.. däremot (som sagt) så var den typiska musiken för den här typen av skidåkning från början rock och inte hiphop. kolla som sagt bara på äldre skidfilmer. bara det jag ville säga. puss

/simon

Baggystilen grundades först under för-industrialiseringen på 1600-talet. Old Money var allt som gällde, de hade alla diamanter, pygménarrar och apelsiner och lite annat sånt som var stek. En hel del vanliga snubbar, icke-zigenare och inte heller adel, började resa runt land och rike och handla med asien- och amerikaimporterade varor. De blev hyffsat rika.

En del tyckte rikedomen var soft nog, flyttade till andra delar av världen och knarkade tobak och förde sig med slavar, vit socker och sånt. Men de flesta föredrog att försöka tvinga in sig i den verkligt aktade kretsen, adeln. New Money ville bli Old Money - jordens historia fram till punkens födelse. De tog adelska namn, såsom Obama eller Piero Moreno. De köpte apelsiner. De anlitade samma skräddare som adeln. Skräddarna sydde adelkläder åt New Money, hah, fler än tusen skräddare har fått huvuden avhuggna för sådan pengakärlek. Fucckin sell-outs.

Problemet är att new money-folket inte fattade hur de skulle ha på sig kläderna, gördeln så hårt? Nä, kan inte stämma. De sket i gördeln och stalljackan svullnade ut, ridbyxorna såg hängiga ut. Dessutom var alla adeleneser tjocka, till skillnad från new money-snubbarna som bara åt massa apelsiner och höll på med energibrännande 'poor-walkin' när de inspekterade varorna vid hamnen. Adelneneserna närmade sig aldrig hamnen, de riskerade att köra i dyngan med sina Segways.

Då som nu har baggy-stilen kopplats samman med New Money. Old Money har stalljackor. Skillnaden är att idag är New Money mer värt, i min värld. Hellre en Djungel Hugo-graverad diamantkedja som hänger nere vid naveln än nåt kungligt piss.

forskare säger att det kan ha sina ursprung från batman men att jon olsson även kan ha influerat en aning.

för vidare frågor&svar, kontakta ännuenjobbigtrådpåfreeride@freeride.se

Victors sa:
jag har faktiskt läst om detta i en tidning!

det var i fängelserna i USA där fångarna inte fick ha livrem på sig för att det kunde användas som vapen. därför var dom tvugna att ha byxorna hängandes ned och därav tillkom baggy!
det har jag också hört

Tillbaka
Topp