var kommer Baggy stilen ifrån?

Snel-Hesten

Medlem
Satt och funderade på hur de stora kläderna hamnade ute i skid/snowboard backen.

Min teori ligger lite i att allt startade med skateboardåkarnas klädstil. De stora byxorna, de gigantiska huvtröjorna och xxxl t-shirtarna.
Skateboarden startade i amerikas förort där stora kläder alltid varit inne.
Sedan när snowboarden tog fart som även liknar skateboard så övergick även klädstilen till snowboardbacken.
Förr åkte imprensip alla skidåkare i tajta kropps strumpor och färgglada Stig Helmer Lagg.
Men nu när det vi idag kallar Jibbning blivit extremt stor på grund av att twin-tipsen kom, och då överfördes även klädstilen över till skidåkarna.
Samma gäller även musik stilen som gått i arv från skateboarden till Jibbningen, Hip Hop.

Av dessa två kombinationer "stora kläder och hip hopen" har vi kommit till den delen av newschool skidåkning vi kallar Jibbing.
Plus att det ser mycket cleanare ut med gigantiska XXL kläder. =)

Det här är min teori vad är din?

// Johan Olsson

Senast ändrad:
Fan vad är det med alla!
Är ni såhär irriterade jämt??? fun life?

Jag tror allt började med att dem som körde skateboard(eller vilken extreme sport som helst) ville ha comfortabla kläder som gav maximal rörlighet.
// Oscar
ban the H8ers.
Själv tyckte jag ämnet var bra. Nån som har lust att forska lite i det här så man får vetskap!

Det känns som du har rätt teori Johan, men i ghettot börjadet väl säkert med att dom var fattiga och var tvungna att köpa stora kläder som många generationer skulle kunna använda, bara en tanke :)

jag har absolut ingenting emot baggy, det är nog så som du säger att dte kommer från skateboarden.. men den här gangster stilen har ju barkat, jag tror knappast att alla "Gangsta" skidåkare har varit tvungen att sälja droger för att kunna få pengar att leva på!

Åk och ha kul =)

läste en kalle anka tidning för några år sen, där stod det att häng på byxorna kommer från ett fängelse där man inte fick använda bälte. hur sant det nu är vet jag inte..

Olle_Olsson sa:
imprensip
// Johan Olsson
Höhö, jo det här har nog tagits rätt många gånger och så va det. Bara det att när skidåkarna hakade på baggygrejen så började ju många brädåkare köra tight pants i stället. Allt hänger ju på hur prosen kör, eftersom alla verkar så jävla kåta på T-walls och Steve Stepps ställ enbart för att det är deras så lär ju samma ungar haka om de körde i hot pants och gammal lökringsprydd t shirt. ^^

jibbba sa:
läste en kalle anka tidning för några år sen, där stod det att häng på byxorna kommer från ett fängelse där man inte fick använda bälte. hur sant det nu är vet jag inte..
Så sant, ofta onesize kläder och inget bälte på kåken, coolt å va gangsta så de blev inne i hooden..
Frågan é dock, va inte svenska raggarna före?

Olle_Olsson sa:
Du har dock lite fel om var skateborden kommer i från. Hittade lite på wikipedia, men det var på engelska, men det hela startade 1958 av Bill och Mark Richards.

Det finns lite olika teorier om vad hänget kommer ifrån, men det jag tror är mest troligt så är det den delen med fängelse. Svenska raggare var iaf först och troligen sist med Gällivarehäng.

baggy kom väl under 90-talet där alla såg ut som kurt cobain. sjukt grunge o stora mössor. fulaste stilen någonsin.(snowboard)

samma sak med skateboard, tråkigt att rodney mullen glömt att fixa nya kläder sen 90-talet

Baggystilen med stora kläder etc. kommer ifrån de amerikanska fattiga förorterna där föräldrar inte hade råd att köpa nya kläder åt sina kids utan barnen/ungdomarna fick ärva kläderna av sina föräldrar. Detta va typ innan skateboarden ens fanns. Sen så va d la nån förorts unge som fick tag i en skateboard när den väl kom, och så såg andra skateare att fan d ser ju ganska bekvämt ut att slippa åka i tights så man kan röra sig liksom. Hiphop kulturen har ju fått sin baggystil från att det va många fattiga förortsungar som började rappa o tog me sig stilen. Brädåkarna har ju tagit efter skatearna och skidåkarna har tagit efter brädåkarna, dessutom började skid/brädåkare lyssna på hiphop och då blev det liksom baggy+baggy=baggy x2=fett baggy.

Så äre, punkt slut :)

Men varför har inte 80 tals rappare baggy på sig då för, kolla run dmc, bara som exempel. Dom hade rätt så tighta byxor.

jag har faktiskt läst om detta i en tidning!

det var i fängelserna i USA där fångarna inte fick ha livrem på sig för att det kunde användas som vapen. därför var dom tvugna att ha byxorna hängandes ned och därav tillkom baggy!

jag tror också att det hela kom ifrån skateboard och sen att det gick över till snowboard sen kom hela skid jibb grejen och snodde allting.

Det härstammar från amerikas urinvånare indianerna. Singwa-indianerna, som var bosatta i mellersta amerika, är för de den stora skaran en okänd grupp indianer. Det saknas fakta om dessa indianer då de var mindre begåvade i skrift (fula ristningar i berg) och dessutom var den tidens eremiter, otroligt skygga för andra människor. Det finns sägner som berättar att de personerna som påträffade Singwastammen dödades kallblodigt för att stammen skulle leva så skyddat som möjligt.

Singwastammens ledare hette, efter knackig direktöversättning med viss modifiering för att stämma in i det moderna språket, hängande rumpa. Som många vet så hade vissa indianstammar namn som beskrev indianerna, antingen fysiskt eller psykiskt eller på någon annat vis. I "Hängande rumpas" fall var motiveringen klart fysisk, hans rumpa hängde helt enkelt. Som jag tidigare sade så var Singwastammen mindre begåvade när det kom till att uttrycka sig genom "skrift" men de var mycket begåvade inom andra områden, till exempel att tillverka kläder. De dödade bufflar och sydde med hjälp av egentillverkade snören och vassa verktyg, som de tillverkade av något jag inte minns just nu, liknande nålar byxor och även plagg att skydda överkroppen med. De var bosatta på prärien och nätterna kunde bli riktigt kalla, därför var de tvugna med detta.

Men hövdingen Hängande rumpa hade ju ett problem, hans hängande rumpa, vilket gjorde att han inte kunde ha på sig den framtagna standard indianbyxan. Hövdingen kunde ju inte gå med rumpan bar så han beordrade sitt folk att lösa problemet. En smart kvinna, eller i alla fall måttligt begåvad, vars namn var Bagge, på grund av hennes fruktansvärda utseende, kom på att göra en byxa med häng. Detta gjorde hövdingen så glad att han inte bara gifte sig med Bagge, trots hennes vedervärdiga fysiska estetik, utan även valde att döpa den nya byxformen för Baggy, just efter hans blivandes fru namn, Bagge, som uttalades ungefär som vi idag säger baggy.

Hur detta anammats av skidåkare och andra subkulturer är en helt annan fråga, eftersom majoriteten av dessa inte är personer med hängande rumpor. Men allt eftersom tiden går så sätts inte funktionaliteten i första rummet när det kommer till kläder, utan utseendet. Till exempel kepsen som skulle skydda mot sol är nu en modegrej, precis som baggy-byxan som egentligen skulle hjälpa hövdingens hängrumpe-problem.

hahahaha... indianer.. "Plus att det ser mycket cleanare ut med gigantiska XXL kläder. =) " jag skulle faktiskt vilja saga det motsatta, ok det ar inte snyggt om man glider runt i en utstyrsel tight som en fartdrakt, men seriost, nar jag ser jibbers med brallor vid knavecken och en jacka tre ganger sa stor som nodvandigt sa har jag bara lust att garva!

Bloomman sa:
Det känns som du har rätt teori Johan, men i ghettot börjadet väl säkert med att dom var fattiga och var tvungna att köpa stora kläder som många generationer skulle kunna använda, bara en tanke :)
det har jag också tänkt på .. att fattiga gangsters var tvungen att köpa stora kläder för att inte behöva köpa nya så ofta .. typ .. ;P

JBownz sa:
Bloomman sa:
det har jag också tänkt på .. att fattiga gangsters var tvungen att köpa stora kläder för att inte behöva köpa nya så ofta .. typ .. ;P
Den kan vi ju direkt avskriva. Däremot stämmer det väl på alla 12åriga medelklassgossar.

okej stämmer förmodligen. dock! såå började väl inte skateboard med baggyn? skateboard hade väl storhetstid under punken. då skateboard equals grått å svart å tajt då. det har väl senare utvecklats till en baggy stil . då folk tar efter varandra.

SkateAndSkiLifeForMe sa:
okej stämmer förmodligen. dock! såå började väl inte skateboard med baggyn? skateboard hade väl storhetstid under punken. då skateboard equals grått å svart å tajt då. det har väl senare utvecklats till en baggy stil . då folk tar efter varandra.
Det va väldigt få som såg ut som punkare, kollar man gamla skatefilmer från tex. 70talet så såg de mer ut som trafikinstruktörer eller revisorer.

Setermaan sa:
Olle_Olsson sa:
imprensip
// Johan Olsson
Höhö, jo det här har nog tagits rätt många gånger och så va det. Bara det att när skidåkarna hakade på baggygrejen så började ju många brädåkare köra tight pants i stället. Allt hänger ju på hur prosen kör, eftersom alla verkar så jävla kåta på T-walls och Steve Stepps ställ enbart för att det är deras så lär ju samma ungar haka om de körde i hot pants och gammal lökringsprydd t shirt. ^^
hahaha fan vad rätt du har. detta är en bra tråd. Att ha häng på byxorna kommer från fängelserna, för att dom inte hade bälten. Då ville alla kolla niggas där ute visa att dom hade respekt för dom i fängelset. Så dom drog ner brallerna.

baggy stilen kommer från fängelserna där det bara finns one size på kläderna alltså förr i tiden, så då blire ju baggy på endel !!!

En kille hade en redovisning om det ^^

AYttling sa:
baggy stilen kommer från fängelserna där det bara finns one size på kläderna alltså förr i tiden, så då blire ju baggy på endel !!!

En kille hade en redovisning om det ^^
Nej, det kommer från att folk inte fick ha skärp i fängelserna.

Ollesson sa:
Satt och funderade på hur de stora kläderna hamnade ute i skid/snowboard backen.

Min teori ligger lite i att allt startade med skateboardåkarnas klädstil. De stora byxorna, de gigantiska huvtröjorna och xxxl t-shirtarna.
Sedan när snowboarden tog fart som även liknar skateboard så övergick även klädstilen till snowboardbacken.
Förr åkte imprensip alla skidåkare i tajta kropps strumpor och färgglada Stig Helmer Lagg.
Men nu när det vi idag kallar Jibbning blivit extremt stor på grund av att twin-tipsen kom, och då överfördes även klädstilen över till skidåkarna.
Samma gäller även musik stilen som gått i arv från skateboarden till Jibbningen, Hip Hop.

Av dessa två kombinationer "stora kläder och hip hopen" har vi kommit till den delen av newschool skidåkning vi kallar Jibbing.

// Johan Olsson
ganska mycket fel i det du säger. har du glömt bort att alla skidåkare/snowboardåkare/skateboardåkare som INTE åker i fula xxxxxxxxxxxxxl? inom skateboardåkningen så kan jag säga dig att det LÄTT är minst lika många som kör den f*n så mycket mer snygga och sköna rocker-stilen med mer tajtare kläder och lyssnar på riktig musik (rock). inom skid- och snowboardscenen så börjar det även bli mer och mer så, vilket är riktigt nice (till vissas förtvivlan). skönt att folk även inom skidåkningen börjar fatta att man inte åker skidor för att vara "cool" och gangster, vilket absolut inte har någonting med skidåkning o göra. kolla bara på äldre skidfilmer o kolla på stilen o lyssna på musiken så ser man rätt tydligt vilken typ av musik och stil som en gång startade den här typen av skidåkning. inte f*n var det hiphop och stora kläder iaf. så låt oss ta tillbaka "newschoolskidåkningen" dit den en gång kom ifrån och hör hemma. rock, inte hiphop.

Senast ändrad:
simonthyrberg sa:
Ollesson sa:

// Johan Olsson
ganska mycket fel i det du säger. har du glömt bort att alla skidåkare/snowboardåkare/skateboardåkare som INTE åker i fula xxxxxxxxxxxxxl? inom skateboardåkningen så kan jag säga dig att det LÄTT är minst lika många som kör den f*n så mycket mer snygga och sköna rocker-stilen med mer tajtare kläder och lyssnar på riktig musik (rock). inom skid- och snowboardscenen så börjar det även bli mer och mer så, vilket är riktigt nice (till vissas förtvivlan). skönt att folk även inom skidåkningen börjar fatta att man inte åker skidor för att vara "cool" och gangster, vilket absolut inte har någonting med skidåkning o göra. kolla bara på äldre skidfilmer o kolla på stilen o lyssna på musiken så ser man rätt tydligt vilken typ av musik och stil som en gång startade den här typen av skidåkning. inte f*n var det hiphop och stora kläder iaf. så låt oss ta tillbaka "newschoolskidåkningen" dit den en gång kom ifrån och hör hemma. rock, inte hiphop.
Du dödade just allt hopp för ditt resonemang med "riktig musik" och att "ta tillbaka" Va fan visst det är galet töntigt att vara/ vilja vara Shiest D. men att bete sig sådär är fan snäppet värre.

:)

Setermaan sa:
simonthyrberg sa:
Ollesson sa:

// Johan Olsson
Du dödade just allt hopp för ditt resonemang med "riktig musik" och att "ta tillbaka" Va fan visst det är galet töntigt att vara/ vilja vara Shiest D. men att bete sig sådär är fan snäppet värre.

:)
ska tillägga att det bara är min personliga åsikt. och det faktum att jag hatar hiphop. sen får du tycka vad du vill, det är upp till dig. visst är det underbart med yttrandefrihet?

man lär sig som man vill, jag kär mej bekvämt.. och baggy är bekvämt!
gillar inte tröjjor/tshirts som sitter taight över magen :) haha!
eller byxor som får låren att se ut som pinnar och tränger i skrevet...

Tillbaka
Topp