Var ska jag åka?

gonji08

Ny medlem
Var ska jag åka?
Hej, ni har säkert fått denna frågan flera gånger, men jag ställer den ändå.

Vi är ett gäng medelbra till bra åkare som ska dra till Alperna första gången till våren, ca Mars. Var ska vi åka? Är Chamonix bra? Ska man åka till Frankrike överhuvudtaget?
Vi har ingen som helts koll så jag skule uppskatta tips och råd.

Offpist åkning prövar vi gärna och gärna får det finnas någon schysst park.

MVH Jimmy

Var ska jag åka?
Vi vill ha ren åkning, utelivet spelar inte så stor roll. Dock spelar boendet och resan dit roll, det får inte kosta så mycket.

MVH Jimmy

Var ska jag åka?
Om priset och åkningen är dom två viktigaste faktorerna så skulle jag säga UCPA till viken ort som helst. Du slår inte UCPA i skidåkning per peng.

Var ska jag åka?
Sedan har jag även hört en fågel viskandes i mitt öra, att om man beställer direkt från franska UCPA (alltså ucpa.com) och inte den svenska siten kommer man undan med ca 2500kr + resa för en vecka! Du får dock ordna själva resan ned själv då. Kan vara värt att spana in på.

UCPA är ju då sponsrat av franska staten, därför det är så billigt.

Var ska jag åka?
För att dra det kort...

UCPA är i princip aktivitets läger. Oavsett sport så är det alltid samma koncept enkelt boende, utrustning, instruktör och all mat ingår.

När det gäller skidor så innebär det att man bor på ett vandarhem liknande center. Frukost, lunch (paket) och middag ingår. Du åker i grupp efter din förmåga med instruktör eller guid (beroende på förmåga). Det ingår utrustning och liftkort också.

UCPA är en fransk organisation vars ursprungsyfte var att få feta franska ungar att röra på sig. Grundarns fru var svenska och därför så började dom fylla ut med svenskar också (något i den stilen). Nu så är det ca 40% svenskar 50% fransmän och 10% engelsmän som åker på vinter aktiviteterna.

Instruktörerna pratar engelska och dom försöker att se till så att det inte hamnar ensama icke fransk talande i grupp med bara fransk talare.

Tex

Var ska jag åka?
Ok. Men om man går in på UCPA.com, alltså den franska siten så kan man beställa boende ganska billigt. Om man då inte vill ha guide och liknande, kan man ta bort det?
Är Camonix att rekommendera?

MVH Jimmy

Var ska jag åka?
Tro mig man vill ha instruktör... det ger gör mycke att åka med dom man utvecklas något enormt och man får väldigt bra åkning...

Min rekommendation är Argentiere och Tout Niege (stavning?)... då kommer ni åka enklare offpist som man inte behöver vandra till och som ligger inom systemets gränser...

Väldigt rolig åkning.

Tillbaka
Topp