Var ska jag köpa mina nya pjäxor?

• Trådstartare Trådstartare j.c
  • Start datum Start datum

j.c

Medlem
Hej
Jag är i behov av nya pjäxor, har ofta problem med pjäxor och kommer behöva lite modifiering av dem kring köpet.
Ska jag köpa pjäxorna på alpingaraget i sommar, fixa de mest uppenbara problemen direkt och sedan betala för eventuella ytterligarr småfix på en skidort?
Eller ska jag köpa pjäxorna och fixa med allt direkt på skidort?
Tanken är att vi ska åka till Stöten en vecka i vinter.
Hur är utbud / kunskap på Kaisers skidbod?

Kaisers ska vara väldigt duktiga och generellt är det bättre att köpa på skidort och göra justeringar löpande. Nackdelen är att det kommer ju ta tid från din vecka och ev begränsningar i utbud dom har när du kommer. När ska du åka?
Ska du köpa i Sthlm skulle jag sikta på typ november när dom fått in nytt lager, om du inte har tur och hittar något som är RÄTT nu på rea. Ta några dagar i någon Sthlms-backe och ev justeringar innan Stöten.

Ingen resa bokad än, men troligtvis v3
Att det tar tid från skidåkningen är inget större problem, ser tiden som en investering för framtiden. Har även småbarn som inte orkar hela dagarna, så tiden kommer att finnas.
Ska till stockholm en helg i sommar, så det är då jag har möjlighet att titta in. Priset är inte jätterelevant, det viktiga är att pjäxorna sitter bra och jag inte får ont. Sen gör det ingenting ifall de kostar 4000 istället för 8000 :)

Jag var själv förbi Alpingaraget häromveckan och köpte nya pjäxor. Pjäxrean var nästan obefintlig förutom på vissa toppturspjäxor, så att hitta något på rea känns nog inte så relevant.

Däremot var det extremt skönt att komma dit under lågsäsong och slippa köa samt få bra hjälp utan någon stress och folk i butiken. Jag har själv breda fötter men kändes som att jag hittade ett par bra pjäxor som de även värmde på som nu borde sitta väldigt bra kommande säsonger.

Jag skulle köpa på plats där du kan komma tillbaks till affären justera efter att ha testat i backen, särskilt med tanke på "har ofta problem med pjäxor och kommer behöva lite modifiering av dem kring köpet." Även om du förlorar litet tid i backen och Alpingaraget är en toppenplats så är det nog värt det.
Själv har jag så tråkigt vanliga fötter att jag kan handla pjäxor på postorder, men att ha pjäxor som sitter perfekt är ju verkligen prio #1, 2 och 3.

På samma sätt tar jag alltid ev. hjälp med skidorna på plats, efter att ha fått hela familjens skidor felaktigt slipade "i stan" en gång. Förstörde hela första åkdagen för oss.

Perfekt, då blir det på orten!
Vad har ni för erfarenheter av Kaisers? Någon speciell man ska snacka med där för att få bästa hjälp?

Visst låter det alltid super smidigt att man köper på plats. Bootfitting, ut i backen nån dag och in igen för att ändra.
Men grejen är ju att pjäxorna, eller egentligen innerskon ändras rätt mycket med tiden. Ganska vanligt att man behöver fixa passformen efter några/ nån veckas åkning.
Personligen så tar jag det hellre i lugn och ro hemma i butiken, där jag också kan beställa nån pjäxa som de kanske inte har hemma i rätt storlek osv. Sen kan man ju höra med de vad de säger om att man åker en vecka och kommer tillbaka, kanske komma på ett vettigt pris där eller nåt. Att prova sig genom några pjäxor tar sin tid. Skulle aldrig göra det på semestern. Tar tiden i butiken. Känn efter på riktig och gör en bra bootfitting. Går runt med pjäxorna hemma eller i skogen, även om det känns konstigt. Skulle säga att man kommer väldigt nära redan på det viset. Sen har hittills alla mina pjäxor gett efter under/ efter första säsongen. Dvs de som satt som smäck första veckan var plötsligen lite lösa i april. Så man ska räkna med att göra minst en bootfitting till, tycker jag (själva eller i butiken).

Visst låter det alltid super smidigt att man köper på plats. Bootfitting, ut i backen nån dag och in igen för att ändra.
Men grejen är ju att pjäxorna, eller egentligen innerskon ändras rätt mycket med tiden. Ganska vanligt att man behöver fixa passformen efter några/ nån veckas åkning.
Personligen så tar jag det hellre i lugn och ro hemma i butiken, där jag också kan beställa nån pjäxa som de kanske inte har hemma i rätt storlek osv. Sen kan man ju höra med de vad de säger om att man åker en vecka och kommer tillbaka, kanske komma på ett vettigt pris där eller nåt. Att prova sig genom några pjäxor tar sin tid. Skulle aldrig göra det på semestern. Tar tiden i butiken. Känn efter på riktig och gör en bra bootfitting. Går runt med pjäxorna hemma eller i skogen, även om det känns konstigt. Skulle säga att man kommer väldigt nära redan på det viset. Sen har hittills alla mina pjäxor gett efter under/ efter första säsongen. Dvs de som satt som smäck första veckan var plötsligen lite lösa i april. Så man ska räkna med att göra minst en bootfitting till, tycker jag (själva eller i butiken).
Pjäxköp ska ta tid, lägger den tiden och pengen det krävs för att få det bra. Dock har jag nästan 4 timmar till stockholm och är inte där speciellt ofta längre.
Kanske bäst att gå in på alpingaraget när jag ändå är i Stockholm, snacka med dem, prova ut ett par och göra de åtgärder som man kan fixa mer eller mindre direkt. För att sedan fortsätta småpillet i skidorterna när man väl är på semester?

Pjäxköp ska ta tid, lägger den tiden och pengen det krävs för att få det bra. Dock har jag nästan 4 timmar till stockholm och är inte där speciellt ofta längre.
Kanske bäst att gå in på alpingaraget när jag ändå är i Stockholm, snacka med dem, prova ut ett par och göra de åtgärder som man kan fixa mer eller mindre direkt. För att sedan fortsätta småpillet i skidorterna när man väl är på semester?
Var bor du? Kanske finns någon duktig lite närmare.

Får jag fråga hur många åkdagar cirka du har på en säsong från att pjäxorna är nya?

4-5 veckor skulle jag säga att det blir varje år. En del längre turer, en del häng med barnen osv.
Kör med vanliga intuition liners, som jag tycker ge efter rätt mycket de första veckorna. Får fixa med lite skum osv. Sen håller de rätt bra.
De jag har nu är väl typ 4 år gammal (skal och liner). De fixade jag med skum 2 gånger nu (satt hur bra som helst de försra veckorna, sen lite hälgrepp fix i början av 2. Säsongen, sen en till påbyggnat i år). Skulle tror att det är dags för nya innersko om 2 år eller nåt, bara känsla...

Ok, det jag reagerade på var att du tyckte att dom var lösa i April.
Därför att jag undrade hur många dagar du hade.
Känns spontant lite tidigt med den åkningen du har.
Men det skiljer väl sig en del mellan olika pjäxor/liners.

Ok, det jag reagerade på var att du tyckte att dom var lösa i April.
Därför att jag undrade hur många dagar du hade.
Känns spontant lite tidigt med den åkningen du har.
Men det skiljer väl sig en del mellan olika pjäxor/liners.
Kan vara tempen som spelar roll också ibland. När det precis kommer spelar kanske ingen jätte stor roll. Men hittills har jag alltid fått fixa pjärxorna igen efter bootfittingen när jag köpte. Och jag tror att man ska räkna med det, iaf om man använder vanliga intuition eller liknande. Zipfit eller de där atomic sägs väl håller betydligt bättre. Kanske värt att prova nån gång.
Sen händer det ju även att fötterna ändras lite, man oxiderar ju ;)

Jag tycker skistarshop i Lindvallen var super, köpte pjäxor och då ingick både formanpassad sula som gjöts på plats, ”formvärmde” innerskon och värmde ytterskalet och tryckte ut plasten på något ställe där det klämde, allt ingick i priset för pjäxan. Nu sitter dom som en smäck och jag har aldrig känt mig så trygg på ett par skidor :)

Behöver nya pjuck. Är det AG som gäller om man bor i Eskilstuna? Kan ju åka till Norrköping, Västerås eller Örebro också. Och när har affärerna fått in ”alla” modeller?

Tillbaka
Topp