Några av dina frågor kan jag besvara på en gång. MIN erfarenhet av helt mittmonterat är följande:
+ Uthopp baklänges blir lättare och mer balanserat
+ Stabiliteten på rails blir något bättre, lättare att hålla balansen
+ Balansen i luften vid switchsnurrar blir något bättre
+ Man kommer tidigt in i sväng
- Man dödar skidans offpistegenskaper (de dyker bättre än en rysk ubåt)
- Man dödar alla pistegenskaper
- Väldigt svårt att hålla skäret/kanten
- Svårt att åka puckel
Har dock "hört" att Seth Morrison vid offpiståkning har Seth Pistol monterat på 5+ markeringen. Där 7+ är helt mittmonterat och 1+ är normal montering, alltså väldigt nära helt mittmonterat. Och han åker ju offpist ganska bra, men så är han ju en jävel på lagg också, vilket även jag är, men inte i närheten av honom.
Sammanfattningsvis, skulle jag åka någon offpist eller pist överhuvudtaget skulle jag aldrig mittmontera mina skidor. Och även fast du inte ska göra det så vet man aldrig när det kommer ett puderdump, och vem vill åka park då, och vem orkar byta skidor då, inte jag iaf!
JAG personligen värdesätter framförallt allroundegenskaperna på en hoppskida, jag vill att de ska funka bra överallt, därför väljer jag något mittemellan helt mittmonterat och vanlig montering. Och K2 skillnad mellan mittmontering och vanlig montering är ganska stor, mycket större än andra märken som Ross, Salomon, Dynastar osv.
Mvh Andreas