Var ska jag montera bindningen?

koppartaket

Ny medlem
Hej. Jag har ett litet smärre problem, kan inte rikgigt komma fram till var jag ska montera bindningen. Jag funderar på att mittmontera bindingen. Någon som har någon större erfarenhet av de och som då vill dela med sig av de? Jag åker en hel del i parken men ska åka till frankrike nu snart och då lär de blir en hel del puder. Går de verkligen åka puder med M-montering?

Tack på förhand.

Mittmontering är i regel inte så bra i puder. åker du mestadels park, kör mkt fakie är det fårstås bra med mittmontering, men du tappar en hel del egenskaper i offpisten (såsom pisten).

jag vet inte hur mkt pist/park/offpist du åker, men jag själv skulle inte mittmontera om jag inte åker mestadels park och då mkt fakie. vad är det för skidor?

EDIT: vad har du för åkstil/åkskicklighet, samt vad för typ av offpiståkning gäller saken?

Jag åker inte så mycket offpist utan gillar mer att hänga i parken sen en del i pisten. De är ett par K2 PE. Jag klockar en hel del så är snudd på avancerad om man ska använda någon form av nivå. De är offpist i valdisre vi snackar om.

HEJ!

Några av dina frågor kan jag besvara på en gång. MIN erfarenhet av helt mittmonterat är följande:
+ Uthopp baklänges blir lättare och mer balanserat
+ Stabiliteten på rails blir något bättre, lättare att hålla balansen
+ Balansen i luften vid switchsnurrar blir något bättre
+ Man kommer tidigt in i sväng
- Man dödar skidans offpistegenskaper (de dyker bättre än en rysk ubåt)
- Man dödar alla pistegenskaper
- Väldigt svårt att hålla skäret/kanten
- Svårt att åka puckel

Har dock "hört" att Seth Morrison vid offpiståkning har Seth Pistol monterat på 5+ markeringen. Där 7+ är helt mittmonterat och 1+ är normal montering, alltså väldigt nära helt mittmonterat. Och han åker ju offpist ganska bra, men så är han ju en jävel på lagg också, vilket även jag är, men inte i närheten av honom.

Sammanfattningsvis, skulle jag åka någon offpist eller pist överhuvudtaget skulle jag aldrig mittmontera mina skidor. Och även fast du inte ska göra det så vet man aldrig när det kommer ett puderdump, och vem vill åka park då, och vem orkar byta skidor då, inte jag iaf!
JAG personligen värdesätter framförallt allroundegenskaperna på en hoppskida, jag vill att de ska funka bra överallt, därför väljer jag något mittemellan helt mittmonterat och vanlig montering. Och K2 skillnad mellan mittmontering och vanlig montering är ganska stor, mycket större än andra märken som Ross, Salomon, Dynastar osv.

Mvh Andreas

Tack Lima-ko för inlägget. Men jag har bindningen monterad +3 från mid sole. Såg att du hade ett par PE på en av bilderna. Var har du monterat dem då?

Hej hopp.

Mittmintering knullar parken men åkegeskaperna blir sämst i Off-pist De blir framför allt oskönt, men man kan ju ta sig ner. visst.. Jag hade samma funderingar angående mina fischer airstyle. Men man vill ju kunna åka på andra ställen en parken någolunda bra! mittmontera dme inte!

jag skulle lätt mittmontera.. det är nästan en själv klarhet om man hänger park mycket.. men edet där med offpisten vet jag inget om.. men jag tycker du ska mittmontera om du mest är i park(Y)

Tillbaka
Topp