var ska man säsonga?

JuliaNilsson

Ny medlem
var ska man säsonga?
Hej!
Jag är en 24årig tjej som planerar att säsonga i alperna nästa vinter (09-10). För mig är det åkningen som är det viktiga, inte utelivet :).
Har ni några tips om vart man ska åka, var är det bäst åkning? var får man lättast jobb? vad för jobb finns? var finns de roligaste, chillaste människorna? och hur mycket får man räkna med att 3-4 månader kostar (boende, liftkort, mat etc)?
Tacksam för tips!

var ska man säsonga?
JuliaNilsson sa:
var är det bäst åkning?
var finns de roligaste, chillaste människorna?
Kan bara jamfora Chamonix vs Val Thorens vs St Anton och skulle definitivt saga att chamonix utklassar både val.t och St Anton på båda punkterna.

JuliaNilsson sa:
och hur mycket får man räkna med att 3-4 månader kostar (boende, liftkort, mat etc)?
Tacksam för tips!
Rakna 20000 på boende, 6-10 000 liftkort och ja, mat beror ju en del på vad man ater och hur mycket man dricker. :)

60-70 000 skulle jag saga om du inte skall jobba. 30-40 000 som startkapital om du ska jobba.

Senast ändrad:
var ska man säsonga?
Jag hade med 17000 ner i november till St Anton. Jobbat ca. 1.5-2 timmar 6 dagar i veckan fr.o.m. 20 december . Nu börjar det bli knapert men jag klarar mars ut om jag vill, då ska jag säga ändå att jag slösat relativt mycket här nere.

Lavinutrustning
1000 kr självrisk efter en knäckt bräda
Jacka, som jag visserligen fick delvis betald i julklapp
Öl + utång ca. 3 ggr / vecka
Googles
Lite t-shirts, hoodies o.s.v.
....och alla vanliga utgifter såsom mat, liftkort, hyra o.s.v.

Vet inte riktigt hur jag klarat det men men, allt går om man vill. :)

var ska man säsonga?
Om du är ute efter bra skidåkning ska du ABSOLUT till val Thorens, annars är st anton mysigt och bra!! Chamonix, sölden och livigno är också bra:)

Tillbaka
Topp