Jag har beställt upp ett par nya skidor, som förhoppningsvis kommer i nästa vecka. Det blir första skidparet som jag tar till mig själv på många år faktiskt. Jag kommer göra som jag gjort med de senaste paren, jag kommer ta dem till backen och åka skidor med dem, och det kommer funka hur bra som helst.
För en massa år sedan (börjar visst bli gammal) så höll jag på med en massa hokus pokus vallning, mättade belag och sicklade knogarna blodiga, sen märkte jag att när man tar testskidor, jag åker en del på olika skidor, så tar man dem rätt ur kartongen, river av plasten och monterar bindningen, sen ut, och skillnaden mellan mina mättade privata skidor och de som kommer rätt ur plasten är enorm. Sån sjukt stor skillnad att jag inte märker någonting, vilket medfört att jag aldrig skulle tänka tanken på att valla mina nya skidor.
Självklart så säger Swix precis tvärtemot mig om du frågar dem, de lever på att sälja valla och om man kan lura folk att "mätta" belagen 6-7gånger innan man ens åker på dem så jublar de. Men krasst, det är bara ett bra försäljningsknep som en del går på.
Tycker du att det är kul att valla sickla valla sickla flera gånger, så gör det, tycker du det är kul att kasta bort pengar genom att lämna in dem på vallning innan du åker så gör det, och gillar du åka skidor, gör det bara.
Okej, skall erkänna att jag faktiskt behandlar mina skidor emellanåt, ibland på vintern får man kall sträv snö, då brukar jag lämna in dem och få dem slipade och sen framåt våren när det blir blött i snön, då brukar skidorna glida rätt dåligt med, då gör jag samma sak. Är det riktigt isigt och jävligt så drar jag kanterna med ibland, har oftast ett bryne i fickan, och det brukar hjälpa med ett par drag med dem.
Sen skall man väll tilläga att hur mycket man behöver ta hand om sina skidor handlar lite om hur mycket man åker, jag är bara ledig 3dagar i veckan, så hinner inte åka mer än så, från typ November till Maj. Men om man åker en 6-7dagar i veckan hela vintern så måste man sköta om skidorna lite oftare, då är det även bra att att två par skidor.
Så mitt tips är, åk skidor och ha kul, det räcker så