Vårda/valla helt nya skidor?

hejdennis

Ny medlem
Hej,
Jag har ett par sprillans nya skidor som bara väntar på att få användas. Det är första gången jag köpt egna nya skidor och jag undrar, bör man vårda skidorna på ett eller annat sätt innan första åket? Om ja, varför?

Ni får ursäkta om det är en korkad fråga, men avser att skämma bort mina nya spjut och vill göra rätt från början.

Tacksam för respons :)

Senast ändrad:
Klart att du ska lägga ner lite tid på dina skidor om du tycker om att ta hand om dem.
Börja med att valla dem med varmvalla eller mättnadsvalla.
En del menar att de redan är klart från fabrik och andra "vallar in" skidorna c:a fem ggr innan glidvalla läggs på.
Läs och bilda dig en egen uppfattning.
Jag brukar ta nån medelväg och lägger på två lager (sickling och borstning emellan så klart) innan jag avslutar med ett tredje lager glidvalla.
Sen vallar jag dem efter c:a5-7 dagars åkning, med ett lager grundvalla/varmvalla och ett lager glidvalla.
Jag brukar även gå över kanterna med ett ett bryne typ arkansas för att få riktigt bra finnish på kanterna, men det är lite överkurs kanske.

Senast ändrad:
Belagen har egentligen väldigt låg friktion.
Glidvallan skapar en viss friktion som gör att snön smälter vid kontaktytan mot snön och detta i sin tur ger ett bättre glid/mindre friktion.
Sen har belaget en viss struktur som gör att belaget inte ska suga fast framförallt vid varmare temperaturer/blötsnö.

RWD sa:
Klart att du ska lägga ner lite tid på dina skidor om du tycker om att ta hand om dem.
En del menar att de redan är klart från fabrik och andra "vallar in" skidorna c:a fem ggr innan glidvalla läggs på.
Jag brukar ta nån medelväg och lägger på två lager (sickling och borstning emellan så klart) innan jag avslutar med ett tredje lager glidvalla.
Sen vallar jag dem efter c:a5-7 dagars åkning, med ett lager grundvalla/varmvalla och ett lager glidvalla.
Jag brukar även gå över kanterna med ett ett bryne typ arkansas för att få riktigt bra finnish på kanterna, men det är lite överkurs kanske.
Eftersom man vill mätta belaget finns ju ingen poäng med att sickla och borsta mellan lagren, räcker ju efter sista. Låt de kallna och fyll eventuellt på med lite paraffin om så behövs.

@hejdeniss
Alla alpina skidor som säljs i butik är vallade och slipade från fabrik så du behöver inte göra något innan första åket såvida du inte har speciella krav.

Men när du kört några dagar eller längre (beroende på snöförhållande) är det dags att sätta igång med vallning och kantslipning. Finns en hel del om detta på Freeride. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32530

@niille
När du grundvallar och mättar belaget sicklar och borstar du mellan varje lager valla för att säkerställa att all överflödig valla försvinner och de porer/ojämnheter/struktur i belaget som inte fyllts exponeras. Att lägga på lager efter lager utan att sickla/borsta emellan ger inte samma effekt.

/MM

Senast ändrad:
RWD sa:
Tack för din inblick. Jag kommer lämna in till service istället för att försöka mig på det själv. Betalar gärna någon slant extra så vet att jag det blir korrekt utfört. Känns tryggare :)

Mountain_Man sa:
@hejdeniss
Alla alpina skidor som säljs i butik är vallade och slipade från fabrik så du behöver inte göra något innan första åket såvida du inte har speciella krav.

Men när du kört några dagar eller längre (beroende på snöförhållande) är det dags att sätta igång med vallning och kantslipning. Finns en hel del om detta på Freeride. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32530

@niille
När du grundvallar och mättar belaget sicklar och borstar du mellan varje lager valla för att säkerställa att all överflödig valla försvinner och de porer/ojämnheter/struktur i belaget som inte fyllts exponeras. Att lägga på lager efter lager utan att sickla/borsta emellan ger inte samma effekt.

/MM
Alright, så jag behöver inte preppa skidan inför premiäråret. Utan vårdar de löpandes allt eftersom?

hejdennis sa:
Alright, så jag behöver inte preppa skidan inför premiäråret. Utan vårdar de löpandes allt eftersom?
Förmodligen inte nödvändigt, men jag skulle nog lagt på ett lager glidvalla som slitlager, det är inte alls svårt att göra själv. Du behöver inte sickla av och borsta supernoga om du bara är ute efter att vårda/skydda dina belag.
Men du vill ju inte använda ditt vanliga strykjärn och ett vallajärn ligger väl på runt 400kr och uppåt, men det har du ju tjänat in på två-tre vallningar.

Senast ändrad:

@hejdennis
Du måste inte och förstör inte skidorna på något sätt om du inte vallar dem direkt. Men har du tid och lust och de verktyg som behövs är det naturligtvis en god ide precis som
@RWD skriver.

/MM

Jag har beställt upp ett par nya skidor, som förhoppningsvis kommer i nästa vecka. Det blir första skidparet som jag tar till mig själv på många år faktiskt. Jag kommer göra som jag gjort med de senaste paren, jag kommer ta dem till backen och åka skidor med dem, och det kommer funka hur bra som helst.
För en massa år sedan (börjar visst bli gammal) så höll jag på med en massa hokus pokus vallning, mättade belag och sicklade knogarna blodiga, sen märkte jag att när man tar testskidor, jag åker en del på olika skidor, så tar man dem rätt ur kartongen, river av plasten och monterar bindningen, sen ut, och skillnaden mellan mina mättade privata skidor och de som kommer rätt ur plasten är enorm. Sån sjukt stor skillnad att jag inte märker någonting, vilket medfört att jag aldrig skulle tänka tanken på att valla mina nya skidor.
Självklart så säger Swix precis tvärtemot mig om du frågar dem, de lever på att sälja valla och om man kan lura folk att "mätta" belagen 6-7gånger innan man ens åker på dem så jublar de. Men krasst, det är bara ett bra försäljningsknep som en del går på.
Tycker du att det är kul att valla sickla valla sickla flera gånger, så gör det, tycker du det är kul att kasta bort pengar genom att lämna in dem på vallning innan du åker så gör det, och gillar du åka skidor, gör det bara.
Okej, skall erkänna att jag faktiskt behandlar mina skidor emellanåt, ibland på vintern får man kall sträv snö, då brukar jag lämna in dem och få dem slipade och sen framåt våren när det blir blött i snön, då brukar skidorna glida rätt dåligt med, då gör jag samma sak. Är det riktigt isigt och jävligt så drar jag kanterna med ibland, har oftast ett bryne i fickan, och det brukar hjälpa med ett par drag med dem.
Sen skall man väll tilläga att hur mycket man behöver ta hand om sina skidor handlar lite om hur mycket man åker, jag är bara ledig 3dagar i veckan, så hinner inte åka mer än så, från typ November till Maj. Men om man åker en 6-7dagar i veckan hela vintern så måste man sköta om skidorna lite oftare, då är det även bra att att två par skidor.
Så mitt tips är, åk skidor och ha kul, det räcker så :)

Mountain_Man sa:
@hejdeniss

@niille

/MM
Men t.ex. när man HOTBOXar sina längdskidor, så temperaturcyklar man ju skidorna under flera timmar utan att sickla eller borsta undrar tiden.

Alla gör olika och personligen så lägger jag ingen energi på att borsta eller sickla när jag värmer in grundvalla. Sen innan och efter eventuellt "åkparaffin" sicklar och borstar jag.

@niille
Jag förstår hur du tänker, men "fuskalternativet" till Hotbox eller liknande är väl i så fall rimligtvis att värma in samma valla flera gånger i rad innan den hunnit kallna. Är skidan täckt med valla har jag svårt att se nyttan med att lägga på ännu mer, det blir ju bara mer att sickla.

/MM

Mountain_Man sa:
@niille
Jag förstår hur du tänker, men "fuskalternativet" till Hotbox eller liknande är väl i så fall rimligtvis att värma in samma valla flera gånger i rad innan den hunnit kallna. Är skidan täckt med valla har jag svårt att se nyttan med att lägga på ännu mer, det blir ju bara mer att sickla.

/MM
Min tanke var inte att bara lägga på mer valla utan eventuell fylla på så man inte kör vallajärnet direkt mot belaget. Normalt sett brukar det gå fint att bara värma på igen.

Jag säger inte att detta är rätt, men har läst och hört vallatips från flera håll som tycker det är onödigt att sickla och borsta när man håller på att mätta belaget.

niillle sa:
Mountain_Man sa:
@niille

/MM
Min tanke var inte att bara lägga på mer valla utan eventuell fylla på så man inte kör vallajärnet direkt mot belaget. Normalt sett brukar det gå fint att bara värma på igen.

Jag säger inte att detta är rätt, men har läst och hört vallatips från flera håll som tycker det är onödigt att sickla och borsta när man håller på att mätta belaget.
Härregud! Onödigt att sickla? Har du någonsin åkt skidor? Om du sicklar inte, dom glider sämre än en gammal mormor!

KaitsuH sa:
niillle sa:
Mountain_Man sa:
@niille

/MM

Härregud! Onödigt att sickla? Har du någonsin åkt skidor? Om du sicklar inte, dom glider sämre än en gammal mormor!
Om du läser igen vad jag skrivit så säger jag inte att jag tänkt åka på skidorna osicklade...

Hej Freeride!

Jag ställer samma fråga 2025, har köpt ett par nya Head Supershape Jrs till min 13 åriga dotter från Stadium, nästa vecka åker vi till Lofsdalen på sportlov. Vi kommer åka ca fyra dagar utför, mestadels i blåa backar.

Behöver jag lämna in skidorna för vallning och kantslipning?

Tillbaka
Topp