Varför är alla freerideskidor för korta?

Ockidocki! Man kan utveckla den här tråden till två huvudspår.

1. Finns det skidor som är 190 cm eller längre?
Jodå ... det finns ett gäng. En sökning här på Freeride listar 48 modeller ... så nog finns det en del att välja på även för "riktiga" brantåkare.

https://www.freeride.se/skidatabase/2008/?subtype=&level=&price=&sort=1&waist=&lenght=6

2. Behöver man skidor som är 190 cm eller längre?
Det här är en helt annan fråga, och svaret på den är, uppenbart! Vill man köra stort på stora berg är en lång fet stabil skida det rätta verktyget ... tveklöst. Men hur många av alla skidåkare kör så de behöver en sådan skida ... inte många!

That´s all kids!
MM

Jarle sa:
RocketChazer sa:
Hur kan en snowboard på 156 var stadig ?? Tänk på det.
Finns en anledning till att väldigt få brädåkare kör lika hårt som skidåkare, Jeremy Jones borträknad, visst är de inte ostabila men de har ju en bit kvar till att vara lika stabila som längre skidor.

Hendryx skidor är ju inte på något sätt dåliga trots att de har både korta längder och stor skärning, tvärt om är de riktigt roliga och sjukt roliga i skog när det är mjukt (inte kört uppkört eller hårt med de skidorna). Men att åka rakt fram på slagigt och hårt före trivs jag inte alls med på dessa skidor.
Finns ju hur många snowboardåkare som helst som kör galet hårt!

Go Terje!!!

Vet att den varit uppe förut men ändå! Tror den dödar diskutionen om att man MÅSTE har långa plankor för att kunna köra hårt ner för stora berg...

Vad kör Terje med för bräda då? Troligvis är det en ganska styv och ganska lång modell... Inte någon 150cm parkbräda...

jeffa sa:

Vet att den varit uppe förut men ändå! Tror den dödar diskutionen om att man MÅSTE har långa plankor för att kunna köra hårt ner för stora berg...
1. Han åker inte på "plankor", han åker på en planka. Nu ska vi inte dra in dom stackars snowboardåkarna i den här diskussionen. Den handlar om skidåkare.

2. Han åker förmodligen på den längsta längden av denna http://www.burton.com/Gear/Default.aspx#/mens/boards/productDetail/70024/B80421071/

3. Han åker inte speciellt fort eller aggresivt i den videon, så ditt argument faller där också. Det är ett bra åk, missförstå mig inte, men inte ett åk där skid/brädlängden gör störst skillnad.

@Rocketchazer: Du lever i någon slags villfarelse att det endast är bredden som utgör flytet för skidor. Ingenting kan vara mer fel. En skida som är längre och därmed längre framför tårna har mycket större chans att hålla uppe spetsarna ovanför snön och därmed skapa ett mycket bättre flyt. Dessutom är stabiliteten och flytet som en längre skida oersättbart när det ska dras på i större svängar, större dropp, högre fart och rejälare åk.

Mvh Henrik "inga jävla snowblades" Utter

Utter:

Om du inte tycker att det är ett aggressivt åk så har vi väldigt olika syn på vad "aggressivt" är. Tycker du inte det går fort i slutet av åket???

Mountain_Man sa:
Ockidocki! Man kan utveckla den här tråden till två huvudspår.

1. Finns det skidor som är 190 cm eller längre?
Jodå ... det finns ett gäng. En sökning här på Freeride listar 48 modeller ... så nog finns det en del att välja på även för "riktiga" brantåkare.

*text och mer text*

That´s all kids!
MM
Precis vad jag trodde. Det finns nog en hel del monsterlånga skidor.
Min teori är att Nojlas kände att det krävdes något från honom här på freeride som bevisar för alla småttingar villken ädel och riktig storabergsmänniska han egentligen är till skillnad från alla andra som åker på normallånga skidor.

Slog jag spiken i plankan, eller hur säger man...?

jeffa sa:
Utter:

Om du inte tycker att det är ett aggressivt åk så har vi väldigt olika syn på vad "aggressivt" är. Tycker du inte det går fort i slutet av åket???
Nej jag anser inte att det går speciellt fort, och dessutom är slutet av åket orelevant då det är på den flacka öppna delen av berget.
Kolla på Olofssons klassiska descent i TB5(?), det är snabb åkning. Eller t ex Hugo Harrisons, Eric Hjorleifsons eller Ian McIntosh. Dom åker fort och aggresivt.

@Nyberg: Hehe, ok då. Den passar väl fint antar jag. :)

Senast ändrad:
Ödmjuk kille den där Utter!

Terjes åk är ett av de sjukaste jag sett vare sig det gäller snowboard eller skidor.

Och jo... Det går ganska fort på slutet.

Snowboard har ju inte riktigt i den här diskussionen att göra men hursomhelst så är väl inte en 156 snowboard i närheten av den stabilitet som ett par DH-skidor har? I alpina grenar så får ju i princip alltid en snowboardåkare stryk av en skidåkare?
Puder är ju inte det svåraste underlaget att åka på så om det var därifrån syftningen på 156 brädan kom ifrån så är den ju ointressant. Som en av förespråkarna för lite längre skidor så är det ju inte i perfekt puder jag mest av allt uppskattar stabilitet även om den är rätt trevlig där också.

PS första delen av Terjes åk skulle jag inte kalla för aggressiv, utan ren överlevnadsåkning, andra delen går fort men är inte heller vad jag kallar för aggressiv, men det finns ju nån tråd från inte så länge sen om just våra olika definitioner av "aggressiv". https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=45103

Senast ändrad:
Jag håller med om att man inte kan jämföra snowboard och skidor på det sättet.

Jag skulle vilja se någon som kallar sig för en "aggressiv" åkare här på FR köra det åket som Terje gjorde. Om du tittar på hur brant och exponerat det är där Terje åker så är det ganska självklart att han åker aggressivt. Han skulle kunna åka mycket mera "överlevnadsåknig" än han gör.

Sen kan ju Freeride´s "club besserwisser´s" (ingen nämnd, ingen glömd) fortsätta disskutionen om vad som är aggressivt och inte i den andra tråden.

Vem här på Freeride är en mer aggressiv åkare än Terje???

felix sa:
Precis vad jag trodde. Det finns nog en hel del monsterlånga skidor.
Min teori är att Nojlas kände att det krävdes något från honom här på freeride som bevisar för alla småttingar villken ädel och riktig storabergsmänniska han egentligen är till skillnad från alla andra som åker på normallånga skidor.

Slog jag spiken i plankan, eller hur säger man...?
Uuuhm... Ja visst är jag! Ständigt på skidblaskornas omslag, fullsponsrad från topp till tå, syns alltid i de fetaste skidfilmerna, har åkt brantare, högre, snabbare än någon annan, och så fort det i skidutikerna knystas om vilken vante jag använder säljer den slut fortare än du hinner säga "bakistegspjäxa"...

Nej allvarligt talat felix, jag får nog göra dig besviken, för jag är en helt vanlig snubbe som tycker om att åka skidor. Långa skidor. ;)

Får för övrigt hålla med Utter i frågan om agressivitet. Terjes åk är sjukt hårigt, men min personliga åsikt är att han inte åker agressivt med hänsyn till bl.a. de exempel Utter tidigare nämnde. Själv anser jag att brädåkning är en mer o-aggressiv åkform.

Sen undrar jag om man agressiv åkning någonsin sker i så brant terräng? Men den diskussionen hör hemma i en annan tråd...

Detta tycker jag är ett aggresivt åk på en brant sluttning, ingen aning om hur brant dock..

sverre ruuules

Utter sa:
jeffa sa:
Utter:

Nej jag anser inte att det går speciellt fort, och dessutom är slutet av åket orelevant då det är på den flacka öppna delen av berget.
Flackt? Har du kört samma åk och känner till lutningarna eller, för från kamerans vinkel och hans åkning tycker jag det ser rätt så brant ut?

Felix

Det är ändå den "flacka", öppna och oexponerade delen av berget han öppnar på, vilket är förståligt (vem vill köra bajset på den första delen? ). Kolla in Steep om ni vill ha seg, brant åkning.

Senast ändrad:
The_teo sa:
Felix

Det är ändå den "flacka", öppna och oexponerade delen av berget han öppnar på, vilket är förståligt (vem vill köra bajset på den första delen? ). Kolla in Steep om ni vill ha seg, brant åkning.
Exakt, vissa förstår iaf.

Jarle sa:
RocketChazer sa:
Finns en anledning till att väldigt få brädåkare kör lika hårt som skidåkare, Jeremy Jones borträknad, visst är de inte ostabila men de har ju en bit kvar till att vara lika stabila som längre skidor.

Hendryx skidor är ju inte på något sätt dåliga trots att de har både korta längder och stor skärning, tvärt om är de riktigt roliga och sjukt roliga i skog när det är mjukt (inte kört uppkört eller hårt med de skidorna). Men att åka rakt fram på slagigt och hårt före trivs jag inte alls med på dessa skidor.
Men Robert. kan man inte åka rakt fram på ett par Hendryx ska man kanske inte åka skidor.
jag ser det så här. Snowboard åkare åker båder snyggare och hårdare än många skidåkare som anser att dom kör hårt. Sen så när det kommer till puder snackar vi ju surf och ju bättre surfare ju mindre bräda och borde de inte gälla oss coola freeriders också? Så i vinter kommer jag köra på ett par korta feta skidor och rippa skog och uppkört puder som aldrig tidigare.
Kalle

KalleKax sa:
Jarle sa:
RocketChazer sa:

Men Robert. kan man inte åka rakt fram på ett par Hendryx ska man kanske inte åka skidor.
Du har rätt Kalle, ingen mer skidåkning för mig.. Satan också :(

Måste ge jarle en poäng i hendryx-debatten. Har själv provkört ett par Rhino chaser i stökig skräpsnö och längtade tillbaka till mina squads efter ungefär tre svängar. Hendryx är ingen skida för att köra skräpsnö! Hendryx är en skida att surfa puder på, leka med och lägga svänar så snäva så axlarna skrapar i manchestern. Och på det området är skidorna enastående!!!
Men än så länge är en styv, rak pansarvagns-skida såsom xxl, squad eller en M.103 alltid bättre för uppkörd skitsnö eller tresiffriga hastigheter.

FÖRBJUD korta OCH feta skidor i off- pisten!

Saknar tiden da det var en KONST att aka skare och tung blötsnö. Den tid da man antingen stöp ELLER akte med stil.

Numera kommer folk i flock sladdandes pa sina fetingar, utan varesig skidvett eller teknik, detta i terräng de ej borde ha tillgang till av naturliga skäl... OCH det ser i regel FÖR DJÄVLIGT ut.

Det är med andra ord FÖR LÄTT att aka pa dessa skidor.

Allt kortare än 2 meter och med svängradie ÖVER HUVUD TAGET, borde därför helt enkelt bannlysas utanför pisterna sa att den VÄRDIGA skidakningen äntligen far sin UPPRÄTTELSE.

Tack för mig,

gladpack sa:
FÖRBJUD korta OCH feta skidor i off- pisten!

Saknar tiden da det var en KONST att aka skare och tung blötsnö. Den tid da man antingen stöp ELLER akte med stil.

Numera kommer folk i flock sladdandes pa sina fetingar, utan varesig skidvett eller teknik, detta i terräng de ej borde ha tillgang till av naturliga skäl... OCH det ser i regel FÖR DJÄVLIGT ut.

Det är med andra ord FÖR LÄTT att aka pa dessa skidor.

Allt kortare än 2 meter och med svängradie ÖVER HUVUD TAGET, borde därför helt enkelt bannlysas utanför pisterna sa att den VÄRDIGA skidakningen äntligen far sin UPPRÄTTELSE.

Tack för mig,
gladpack? Du låter som bitter tycker jag. Sj tycker jag att det är bra att skidor blir mer och mer lättåkta då det lockar fler och fler åkare. Fast å andra sidan kanske man hade haft sin offpist mer för sig sj om det hade vart skit svårt att åka ;)

Nu tycker jag att det återigen är dags att belysa detta ämne, med tanke på att det inte längre bara är småföretag som gör rockade skidor.

I septembernummret av Powder (buyers guide) så har självaste Shane McConkey skrivit ett par rader om rockade skidor och längdvalet på dessa. Här är några uttdrag ur texten:

"...Rocker får en lång skida att kännas kort och snäll. Lösningen på detta är att köpa en längre skida."

Därefter kommer lite småtjaffs om att puderplank inte är så tunga och svåra som vissa vill göra gällende. Därefter kommer det en indelning (tre kategorier) av rockers och hur man bör hålla sig med längder gentemot dessa, dessa är full rocker (ARG, Hellbent, Pontoon, Kuro osv), medium rocker (tip/tail eller bara tip, S7, Czar, Lotus 138, obSETHed osv) och minirocker (lite rocker i tip/tail eller bara tip, EHP, Big Daddy, Megawatt osv).

Nu kommer längdförslagen
Full rocker - 10 cm mer än vad du hade tagit normalt sett
Medium - 5 cm
Mini - Samma som du normalt sett kör

Detta menar han då är vad som gäller för folk som åker rakt fram och inte ämnar att använda skidan till BC-jibb.

Det jag finner mycket intressant då är att det finns fruktansvärt få tillverkare som gör långa, rockade, skidor. Det är ju faktiskt tom så att de flesta företagen faktiskt gör sina rockade lagg kortare än sina vanliga modeller, S7 kommer ju inte i 190+ förrns nästa år (om ens då?) och 190+ är ju faktiskt vad många väljer normalt sett. Så varför finns det knappt några långa rockers? DPS har ju sina lotusar i manliga 202 cm men vilka fler finns det och varför är de andra märken så konservativa? Tom Shanes "egna" märke, K2, gör några långa skidor, även då han säger att de ska vara långa. Kör han inte ens på standard som K2 alltid stoltserar med att deras teamåkare gör?

Tycker du är flummig nu, Jarle. Är K2s skidor för korta? Kollade upp detta och kom fram till att: Hellbent 189 är 200cm, Pontoon 189 är 195cm och Obsethed 189 är 195cm. Är det för kort? Har jag missuppfattat allt..?

Snowgod sa:
Tycker du är flummig nu, Jarle. Är K2s skidor för korta? Kollade upp detta och kom fram till att: Hellbent 189 är 200cm, Pontoon 189 är 195cm och Obsethed 189 är 195cm. Är det för kort? Har jag missuppfattat allt..?
Kanske var det lite flummigt skrivet men jag menar inte bara K2... Förresten, varifrån har du fått de längderna? Nog för att de mäter på ett annat sätt än de flesta men de där siffrorna låter överväldigande... Olika modeller/konstruktioner "åks" ju olika långa.. Goocha 191 tex åks kort pga av den stora baktippen, enligt utsago ska också Völkl Katana åkas kort m.fl.

Senast ändrad:
tompan14 sa:
"bredd ger puderflyt" är en halvsanning, det är totalarean som ger lyft, en bredare skidare har visserligen större area, men det har även en längre skida!
det ligger något i det men så fungerar inte riktigt fysiken... längden har mindre del i arean än man tror. tänk bara att du uttökar längden från 180 till 190, det är en 1/18. Då försvann visst längden ur den ekvationen...

börjar likna snacket om racebidnningarna... lite väl mkt penismätartävling ni snackar om!
om alla här på freeride hade åkt så stort o hårt hade vi väl varit i filmerna med mc conkey

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
lite väl mkt penismätartävling ni snackar om!
om alla här på freeride hade åkt så stort o hårt hade vi väl varit i filmerna med mc conkey
Nu är det ju hans rekommendationer åt "alla", det var ju som sagt hans insändare i powders buyers guide...

jojo, men ändå, känns som problemet egentligen inte är så stort som d blivit här...

de skidor som inte är över 190 är ju ändå inga superhårda skidor eller har jag fel? tror väl att alla de märken som gör hårda skidor har ett par långa med bland dom.
191squad eller 190 movement goliath kan väl inte vara överdrivet mtk kortare än 194xxl eller salomons va den nu heter, dom har ju ingen twin alls...

Jarle sa:
Snowgod sa:
Kanske var det lite flummigt skrivet men jag menar inte bara K2... Förresten, varifrån har du fått de längderna? Nog för att de mäter på ett annat sätt än de flesta men de där siffrorna låter överväldigande... Olika modeller/konstruktioner "åks" ju olika långa.. Goocha 191 tex åks kort pga av den stora baktippen, enligt utsago ska också Völkl Katana åkas kort m.fl.
Eftersom jag inte har alla hemma så kollade jag upp FriFlyts data. De mäter LÄNGDEN på hela skidan. Borde ju inte vara så krångligt egentligen men K2 kan visst inte. Är ju ungefär som att mäta längden på en båt. Då får man reda på hur lång den är. Sedan kan man mäta en massa annat som t ex vattenlinjen men då får man reda på nåt annat än längden. Likadant är det ju om man mäter nåt annat än längden på skidan...

Finns det någon skida över 195 som man kan klassa som direkt mjuk? Alla 195+ är väl styva, XW Lab är väl mjukast, men den är inte mjuk, snarare halvstyv.

Snowgod sa:
Jarle sa:
Snowgod sa:
Eftersom jag inte har alla hemma så kollade jag upp FriFlyts data. De mäter LÄNGDEN på hela skidan. Borde ju inte vara så krångligt egentligen men K2 kan visst inte. Är ju ungefär som att mäta längden på en båt. Då får man reda på hur lång den är. Sedan kan man mäta en massa annat som t ex vattenlinjen men då får man reda på nåt annat än längden. Likadant är det ju om man mäter nåt annat än längden på skidan...
Ok, har de mätt hela belaget då alltså (eller topsheet om man så vill)? Då är det inte konstigt HB blir ruggigt lång med tanke på bananen...

Nojlas sa:
Ny intressant teori. Vi har alltså fler och fler, låt oss säga "medelmåttiga" åkare, utanför backarna eftersom skidorna blivit mer lättåkta.
Men påverkar denna "medelmåttiga" kundgrupp de duktigare åkarna att välja för korta/snälla skidor, eller är helt enkelt skaran av duktigare åkare så liten att det knappt lönar sig att tillverka skidor åt dem?
Ovanstående text kan lätt tolkas som att bara för man har långa skidor är man automatiskt en duktig skidåkare. Är det så du tänker Nojlas?

Sen förstår inte jag den här hypen med att åka skräpsnö och uppkört, kan någon förklara det för mig?

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Sen förstår inte jag den här hypen med att åka skräpsnö och uppkört, kan någon förklara det för mig?
Kan det inte vara så att det bara är kul att köra utanför pisten oavsett före? Det är väl ingen hype kring det?

Vad jag menar är bara att ofta då det diskuteras feta puderlagg glider diskussionen ofta in på hur de beter sig i skräpsnö och uppkört. Är det verkligen så pass viktigt för en skida som heter puder i förnamn?
Är det bara jag som hellre drar till parken och sprätter lite eller försöker rita nollor i pisten när det är uppkört och jäkligt utanför pisten?

Senast ändrad:
det är ju väldigt sällan som det är pow pow från liftstation till liftstation, oftast slinker det in lite uppkört och annat otyg som man åker i också...

Ja precis, ofta är det ju kanske max hälften av fallhöjden i puder och sedan blandat uppkört, skarigt, puckligt, vindpackat osv...

Snödjup

Tillbaka
Topp