varför är det olika axlar till olika gaffalar?

sebastard

Ny medlem
tjenare!!

jag har en ganska dum fråga. varför behöver man olika storlek på axen beroende på vilken gaffel man har?? jag har ett par splice gafflar och har en ganska smal axel. och jag ska köpa ett par boxxer gafflar och då ska man ha en 20mm axel... enligt säljaren.

ps: stavningen är inte den bästa.

tack i förhand.

för boxxer är en downhill gafel och be höver mer hållbarhet och på andra vill man att det skall vara lättare

Det finns ganska många olika typer av axlar beroende på användningsoråde och tillverkare.
En grövre axel ger en mer vridstyv gaffel vilket gör att den håller spåret bättre givetvis blir den också mer hålbar men även tyngre.
De tre vanligaste varianterna är:
9mm QR: Används främst på xc cyklar då konstruktionen är lätt och tillåter snabba hjulbyten. Denna konstruktionen är den vanligaste och används även på räser hubrider osv.
15mm genomgående: Är en ny standard som riktar sig till xc/am folket. Systemet är lätt och ger en mer vridstyv gaffelkonstruktion än 9mm men inte som 20mmm axel.
20mm genomgående: Är en stabil axel som använs främst till dh,dirt och am där påfrestningarna är höga.
Systemet ger en vridstyv hållbar gaffel men väger för mycket för xc.
Finns mycket att tillägga.
Olle

Tillbaka
Topp