Varför är pistskidor så korta?

Lundblom

Medlem
Vad är det för fördel med att pistskidor är så korta. Om man vill ha en pistskida med t ex 14 m radie så får man i de flesta fall välja en längd på max 170 cm. Varför kan det inte finnas långa skidor med kort radie t ex 190 cm med 14 m radie? Vad blir sämre med en sådan skida?

Senast ändrad:
Varsågod! https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/extrem/a-bahn.html

187 cm med 13.5 meters skärning. En lång skida med den här typen av skärning får extrema mått vilket gör den till en mycket "känslig" skida som många kan uppleva som svårhanterlig. På offpistskidor löser man det genom tip- och tailtaper. Dvs man avslutar skärningen en bit in på skidan. Man kan då bygga långa skidor med kort skärning utan att de får extemt breda ändar.

/MM

Om en skida med 14m radie hade konstant skärning och 190cm längd skulle tip och tail bli fantastiskt breda, även om man håller igen på midjemåttet. Med just pistskidor vill man ha en lång del av skidans kant i skär. Det finns friåkningsskidor med avsevärd längd som ändå har hyfsat kort radie, t.ex. Black Crows Nocta 188cm/18m radie, eller Armada JJ 185cm/14m radie. Men då är skärningen på kanten endast längs en begränsad del av skidans längd.

Nackdelen med det kortare skäret är naturligtvis att det minskar det maximala kantgreppet.

Kan mest instämma med föregående inlägg.

Å-bahn 187 cm, har någon testat? Är nyfiken! Försökte i Lindvallen i december utan framgång. Den SER onekligen rätt överdriven ut.

Head med sin 62 mm(!) midja ser ju rätt udda ut oxå. Höga plattor är nog ett krav! (...boot out!).Klämde på ett par 200 cm i AUS. Udda produkt i dessa tider! Undrar om dom säljer, och var?!

/A

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Head med sin 62 mm(!) midja ser ju rätt udda ut oxå. Höga plattor är nog ett krav! (...boot out!).Klämde på ett par 200 cm i AUS. Udda produkt i dessa tider! Undrar om dom säljer, och var?!

/A
Säljer överallt och hela tiden. Head, aHead of the competition....?

Åbahn är väl en Extemvariant av Hendryx Voodoo Child?

MnO sa:
Head GTO låter som rätt nära det du söker...

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/head/gto-200.html

Den går kanon för övrigt. I alla fall i 190cm längd. 200cm:aren är nog lite väl stor.
Jag vet inte om behöver ett par långa pistskidor jag var mest nyfiken på varför de görs så korta.

Jag hyrde lite skidor när jag var uppe i Sälen, för att få prova lite olika sorter. Uthyrarna där verkar knappt tro att det knappt går att åka på ett par skidor som är längre än en själv. Verkar väldigt konstigt.

Det kanske inte finns så stor fördel med ett par längre pistkidor med kort radie heller. Det jag kommer på är att de borde bli mer stabila och inte lika känsliga för ojämnheter. Men är pisten slät så spelar det nog inte så stor roll. Jag testade både Nordica dobberman spittfire pro och Völkl Kendo i 170 cm och tyckte att de känndes tillräckligt stabila. Annat är det när man kör offpist då tycker jag att längden spelar mycket större roll.

Senast ändrad:
Jag tror att allting redan är nämnt och om det är någon specifikt som inte är nämnt kan man läsa mellan raderna alternativt lägga ihop två plus två och dra slutsatsen själv.

Just det du skrev om att uthyrarna ger korta skidor till folk är ju för att det inte ska bli "för mycket" att jobba med. En lång skida överlag kräver mer teknik och en lång skida med tajt radie kräver både teknik och kraft/ork.

Hendryx gör jäkligt bra skidor, men det jag inte gillar med den är att de blir ganska så enspåriga. Hej och hå, bränna sväng i sväng en hel dag. Påfrestande och inte så omväxlande. Och är det sen stökigt så vill iaf. inte jag gå på konstant skär utan sladda upp skidan lite. Hendryx har inte jätteliten radie, men iom. att greppet är bättre och längden är kortare än vanliga friåknings/offpistskidor kan mycket appliceras på en 175cm-skida med 13m radie...

Ace_DG sa:
Å-bahn 187 cm, har någon testat? Är nyfiken! Försökte i Lindvallen i december utan framgång. Den SER onekligen rätt överdriven ut.

/A
Drog den några åk i Hammarby under testet där. Troligen den roligaste och mest udda skidan jag testade under den dagen. Rapp som fan från kant till kant. Rolig för både pisten och skogsåkningen, men den har nog allvarliga brister när det blir stökigt och långa svängar kan man glömma. Åkaren måste ständigt vara aktiv något som kanske kan trötta ut än i längden. Annars känns den som en typisk Extremskida i själva bygget, jag gillade den men andra hatade. Bör testas innan man köper den, jag önskar att jag hade haft ett par i quivern.

Å-bahn låter som en rolig skida. Kanske inte optimal som pistskida men som en lekfull allroundskida. Som jag skrev tidigare så testade jag Nordica dobberman spittfire pro och tyckte att den var riktigt bra. Jag tror att en skida som den fast lite bredare ca 80-90 mm i midjan skulle vara optimal för mig. Alltså längd 170-175 cm, radie 14-15 m och bredd i midjan 80-90 mm.

Senast ändrad:
Ett sätt att få en längre skida att svänga tajt är att förse den med fullrocker. Dvs. helt omvänt spann. Ett exempel på detta är Völkl RTM 84 ( jo jag vet att jag börjar bli tjatig ...). På 181 cm är svängradien angiven till 19,1 meter. Men på kant och med tryck svänger de betydligt tajtare tack vare "förböjningen", känns snarare som en skida med en radie på 13-14 meter. Jag är övertygad om att vi kommer att se fler pistskidor med liknande konstruktion framöver.

/MM

Har Völkl RTM 84 full rocker? Så den har inget spanna alls? Hade velat testat den men den fanns inte att testa där jag var.

Tillbaka
Topp