Varfør får inte jobbannonser postas i forumet?

• Trådstartare Trådstartare Micke_Finland
  • Start datum Start datum
M

Micke_Finland

Guest
Tidigare idag skrev chamdog ett inlægg och bjød ut ett jobb på café i Chamonix. Tråden blev genast låst med motiveringen att jobbannonser inte ska postas i forumet.

Min fråga ær således, varfør inte??

Jag hittar ingen annan funktion dær en dylik førfrågan skulle passa bættre, och det kan heller inte tolkas som reklam, i och med att chamdog inte ens næmnde namnet på stællet.

Jag ær mycket intresserad av att få veta orsaken till att tråden låstes.

Anledningen till att din tråd låstes var antagligen för att den bröt mot forumets regler, som du hittar här: https://www.freeride.se/about/rules.php

Regeln som den bröt mot var:

1.4 Reklam
Det är förbjudet för privatpersoner, enskilda näringsidkare och övriga företag att posta reklam i forumet för egen eller andras näringsverksamhet. Företagare är välkomna att kontakta oss för annonsering på Freeride. Privatperson ska använda Freerides marknadsplats Köp&Sälj för utannonsering av utrustning.

Här ska du posta dina annonser: https://www.freeride.se/admarket/

Ha de fint / Jeppe

Senast ändrad:
Nu ramlade jag av min stol i skratt! Sådana inlägg från din användare har jag aldrig sett maken till....

Word, Jeppenator ;)

jeppenator sa:
Anledningen till att din tråd låstes var antagligen för att den bröt mot forumets regler, som du hittar här: https://www.freeride.se/about/rules.php

Regeln som den bröt mot var:

1.4 Reklam
Det är förbjudet för privatpersoner, enskilda näringsidkare och övriga företag att posta reklam i forumet för egen eller andras näringsverksamhet. Företagare är välkomna att kontakta oss för annonsering på Freeride. Privatperson ska använda Freerides marknadsplats Köp&Sälj för utannonsering av utrustning.

Här ska du posta dina annonser: https://www.freeride.se/admarket/

Ha de fint / Jeppe
Allt detta læste jag också innan jag postade, men enligt min mening har det inget samband med tråden ifråga.

Allra først tycker jag att du ska læsa mitt førsta inlægg ordentligt. Det var inte jag som skrev tråden om jobbet, och jag har ingenting att gøra med den saken. Jag reagerade bara på att den blev låst.

Jag skrev också att jag inte tycker att det ær reklam. Det næmns ju før tusan inte ens vilket føretag det handlar om. Att inte vi medlemmar ska kunna tipsa varandra om jobb tycker jag låter vældig galet.

"Här ska du posta dina annonser: https://www.freeride.se/admarket/ "

Hær tittade jag också in innan jag skrev førsta inlægget.
Man møts av texten:
"Välkommen till Sveriges största renodlade skidprylmarknad. Är det dags att byta utrustning?"
Det tycker i alla fall jag inte har nånting att gøra med utannonsering av jobb. Eller har jag fel?

Tolka mig inte fel, jag gillar att ni førsøker stæda upp forumet, men låt det inte gå øver styr.
Vældigt många tar bara en snabb koll nær dom ær inne på freeride. Man kollar inboxen och dygnets senaste inlægg. Detta innebær att man behøver posta i forumet om man vill att så många som møjligt ska se det.
Det ær vældigt trevligt med alla nya funktioner som freeride har fått, men forumet ær fortfarande kærnan och den huvudsakliga informationskanalen før dom allra flesta medlemmarna. Dærfør tycker jag att det var fel att låsa chamdogs tråd.

Det var inte jag som låste tråden och jag har inte på nått sätt möjlighet att påverka sånt.
jag kopierade bara direkt från de som stod.

De står ju inget om under köp och sälj avdelningen utan endast om "Skidprylar"
Kanske vore bra med en ny flik som heter jobb? nu när de finns båre prylar och bostäder?

Bara en ide, då det antagligen är ganska många skidåkare som söker jobb nere i alperna (eller på nån skidort överhuvudtaget)

Skriv till Johan: https://www.freeride.se/member/view.php?id=11 som grundat freeride.
Det är han som du ska skriva till om du har funderingar eller förslag på förbättringar som jag förstått det.

hör efter med han, men jag håller med dig om att det kan vara svårt att placera jobbanonnser rätt i forumet, eller på sidan överhuvudtaget som de ser ut nu
/ Jeppe

ja han försöker glida före i kön för nyblivande moderatorer:P
Jag tycker att det låter bättre med en ny flik som heter jobb istället för att ha det i forumet!

redrum sa:
Jag tycker att det låter bättre med en ny flik som heter jobb istället för att ha det i forumet!
Jag tycker att det nog skulle vara lika bra att ha det i forumet eftersom man sällan kollar dom andra flikarna och dessutom är det så få som annonserar om jobb så det skulle inte ta mycket plats i forumet..

Deespin sa:
Jag tycker att det nog skulle vara lika bra att ha det i forumet eftersom man sällan kollar dom andra flikarna och dessutom är det så få som annonserar om jobb så det skulle inte ta mycket plats i forumet..
Det handlar fortfarande om ett företag och inte en privatperson. Företag betalar många tusen för en annons som går på en vanlig jobbsida, på freeride där det går direkt till rätt målgrupp bör sådant kosta ännu mer. Där har ni skillnaden!

Deespin sa:
redrum sa:
Jag tror att den aktiva killen som vill skaffa ett jobb gärna kollar in på "jobb-fliken". vad gör man inte för att skaffa sig ett schysst jobb?

eller en ny avdelning i freeride som heter Jobb? typ som bilkollektivet. där man kan skicka ut jobbansökningar å jobbanonnser

hade vart gaalet bra för alla som vill jobba på vintern, så hänvisar man alla stora skidanläggningar till detta å VIPS så är freeride internationellt...

men vemvet.. kanske jobbigt å fixa

Forumet "Skibumkompisar" är inget platsannonsforum. Självklart kan användare tipsa varandra om var jobben finns och vem man kan kontakta och så vidare, men rena jobbannonser ska inte postas i forumet, så enkelt är det. Om ett företag vill använda Freeride som annonsforum så får de kontakta Freeride genom https://www.freeride.se/content/235/

Tråden är låst och kommer inte att låsas upp. Liknande trådar kommer att låsas även i framtiden.

F som i føretag snarare æn forum nu då alltså. Klart att Johan måste tjæna ihop till sitt levebrød, men inte på dethær sættet.

Jobbet som jag annonserade ut i høstas och som gjorde att en kille fick sin sæsong sækrad, skulle alltså inte vara møjligt idag, och killen skulle få sitta hemma och møgla istællet. Sorgligt.

Kanske någon borde ta initiativ och starta ett forum som bara strævar efter att tæcka sina driftskostnader, så skulle vi slippa såna hær dumheter.

Vi strävar mot ett forum som ska vara fritt från företagsinlägg. Och jag tror många uppskattar ett forum där man inte behöver bläddra bland trådar från företag som gör reklam eller försöker hypa sina produkter/tjänster.

Vill ett företag annonsera om sina lediga jobb kan man annonsera på Freeride precis som företaget normalt gör när de annonserar efter personal i andra tidningar/jobbsajter.

bra johan, men det skulle inte vart dumt med en flik som jobb.. eftersom freeride är en välkänd skidsajt så kommer troligtvis många företagare vilja annonsera och du skulle tjäna pengar och vi freeridare skulle bli väldigt glada =)

Jag kan hålla med om att forumet ska va fritt från "gratisreklam" från företag. Dock tycker jag nog att jobbannonser ska va gratis (presic som på arbetsförmedlingens hemsida).

Många av oss är dock skibums och det handlar om att hjälpa varandra. Skibums som hjälper andra skibums. Det tycker jag ska va tilllåtet. Att förbjuda det låter lite väl mycket byråkrati för mig.

Dessutom så är det väl bättre att skibumen tjänar sina egna pengar istället för att gå på a-kassa i alperna eller leva på csn-pengar :)

Slutsats: Släpp tips om jobb fritt i forumet. Så farligt kan det väl inte va dom få gånger dom dyker upp?

Riverrider sa:
bra johan, men det skulle inte vart dumt med en flik som jobb.. eftersom freeride är en välkänd skidsajt så kommer troligtvis många företagare vilja annonsera och du skulle tjäna pengar och vi freeridare skulle bli väldigt glada =)
Varför tror du att dom vill betala för att annonsera ut jobb?!?! Tror du inte att arbetsgivare i t.ex. åre bombarderas med ansökningar? Dom får personal utan att behöva ens lägga ut nått gratis på ams.se.

Om det ska va en kategori som heter JOBB så ska den absolut ligga under forumet eftersom dom flesta inkl. mig själv mycket, mycket sällar rullar ner och läser annonserna.

JockeSki sa:
Jag kan hålla med om att forumet ska va fritt från "gratisreklam" från företag. Dock tycker jag nog att jobbannonser ska va gratis (presic som på arbetsförmedlingens hemsida).
Håller med om att se till att inte få in reklam bland inläggen (gängse standard på de flesta forumen), och tror nog att ett mindre system för jobbannonser i stil med arbetsförmedlingens hemsida skulle locka till sig fler internationella besökare?

Men som alltid så är det väl kontakter dierkt på platserna i fråga som är nyckeln till jobben oavsett hur bra man tycker den virtuella världen är ;)

- C

JockeSki sa:
Riverrider sa:
Varför tror du att dom vill betala för att annonsera ut jobb?!?! Tror du inte att arbetsgivare i t.ex. åre bombarderas med ansökningar? Dom får personal utan att behöva ens lägga ut nått gratis på ams.se.

Om det ska va en kategori som heter JOBB så ska den absolut ligga under forumet eftersom dom flesta inkl. mig själv mycket, mycket sällar rullar ner och läser annonserna.
Må vara sant att åre får hur många ansökningar som helst, men vad det gäller alperna är inte fallet alltid så. På många ställen i schweiz måste man ta in portugiser som många gånger inte har någon servicekänsla alls. I tex St.Moritz klagades det väldigt mycket på detta speciellt i småorterna som corvatsch, silvaplana, surlej, celerina, pontresina, lagalb. Kort o gott vad som kan anses som b-laget i kändhet har säkerligen ett behov och intresse av det. Zermatts största nationalitet är väl portugiser om jag inte minns fel. Trots att schweizarna rankar dem som tredje klassens utlänningar.

en och annan jobbannons i forumet borde väl vara helt ok. MEN, slutar det där? Nej, det tror jag inte.. snart kommer det vara annonser överallt i forumet om lagg och kläder hit å dit. sen så hör någon annan spammare att det tillåts annonsering av företag i freerides forum.. och då kan man lika gärna stänga ner.. Alltså: håll forumet rent från företag, men en jobbflik där man samlar alla platsannonser vore en helt förträfflig grej =)

Eller?

Idén att ha en separat flik både för tipps om jobb OCH tipps om boende skulle ju i mitt tycke vara en bra sak att utveckla i stil med bilkollektivet.... Skulle dessutom rensa ut en del trådar från forumet "skibumkompisar" och kanske göra letandet efter kompisar, jobb och boende enklare.... Tycker det är värt att spåna på Johan...

Ha de gott....

hej igen... får ju korrigera mig själv här direkt... anonnser om boende finns ju redan under köp och sälj... hade inte sett det.....

Ibland kan det vara bra att dela upp i olika katagorier men det finns en gräns åxå. För måga olika avdelningar ger bara ett utspritt och förvirrat intryck. Forumet kan delas upp när det blir överbelastat oöverskådligt men just nu överbelastas inte forumet så därför bör tips om både jobb och boende få ligga kvar i forumet. Den dagen det är irriterade mycket jobbtips (tror det oftast handlar om just TIPS från skibums och inte annonser från företag) i forumet kan frågan tas upp igen tycker jag.

Jag tycker helt klart det måste finnas en jobb-flik i forumet eller någon annanstans på freeride. Hade det bara kunnat bli tillräckligt känt så hade ju sågott som varenda liten restaurang, hotell eller krog nere i Alperna kunna lägga ut sin annons på freeride och på så sätt få bra och svensk personal till sitt ställe. Såklart får man se till att hålla resten av freeride helt företagsfritt. Men om man gör en flik, där det endast är tillåtet med jobbannonser så kommer inte freeride kladdas ner. Att alla företag måste betala för att lägga in en annons är ju helt omöjligt. Till exempel ett litet cafe nere i Alperna lär ju inte vara sugna på att lägga ut några 1000 för en annons på freeride, och då leder det istället till att någon engelskman eller tysk får jobbet för att de hann ner till Alperna först och ta det! ;) Att betala för en jobbannons på freeride kommer ju bara locka de stora företaget, Åre, STS osv.... Själv är jag med och ordnar alpresor och i vinter kommer vi behöva två nya reseledare för vardera en veckas jobb över sportloven. Det finns ju ingen chans att vi har råd att betala något för att lägga ut någon annons om detta. Så antagligen blir det någon i vår bekantskap som får jobbet, men hade det funnits en jobb-flik så hade vi helt klart lagt ut jobbet där och då kunnat få någon riktigt engagerad person till jobbet. Kanske någon gymnasieelev på freeride som är sugen att jobba som reseledare under sitt sportlov, men tack vare att det inte finns någon jobb-flik får veta om jobbet, det är ju jättesynd.

Nä, fixa en flik med jobbannonser i forumet nu!

Rollinsnow: Schysst smygreklam. Count me in som reseledare!

Det ar val skillnad po reklman och relkman om jag inte ar helt ute och cyklar? Till exempel om en uppsatt man inom foretaget gor ut och skriver ALLT som ar vart att veta om jobbet ar det ju en sak, men om en privatperson gor ut och skriver "jag kanner till ett bra stalle att jobba po, helt okej lon och bra avtal, nere i frankrike, kontakta mig om ni vill veta mer" ar det en annan sak?

Sjalv tycker jag att det funkar bra som det ar, om man nu verkligen vill ha ett jobb finns det ju alltid battre satt att fo ett an fron forum.

Tillbaka
Topp