Varför finns inte julbo med i goggles-översikten?

patrikt

Medlem
Vaför hittar jag inga julbo goglges i skidglasögonöversikten?

jag hade hoppats på en objektiv recensiion av deras nya fotokromatiska lins som är katergori 0-3 och särskilt hur den funkar i flatljus och annan dålig sikt.
KÖr idag med två par goggles: ett par oakley med gul lins för dåligt väder och ett par juhlbo med zebralins kat 2-4. Funderade först på några goggles med magnetfäste för lins för enkelt byte men ännu hellre bara ett par, givet att de funkar bra om dåligt ljus.
Vad rekommenderar ni?

Jag har kört Julbo med fotokromatiska linsen som är kategori 0-4 nu i vinter och har varit mer än nöjd.
Testade mot mina Oakley prizm-clear när det var riktigt dåligt sikt i januari, svårt att säga om någon var bättre eller sämre då utav dem. Så vid dåligt väder håller de likvärdig sikt.
Den optiska kvaliteten är i övrigt likvärdig med Oakley prizm måste jag säga, har haft svårt med andra märken då jag hitintills tyckt Oakley varit överlägsna när det kommer till optik.

Då ställer om sig snabbt till varande väder upplever jag det som, har aldrig tyckt att de varit antigen för mörka eller för ljusa, utan bara varit bra i ljusstyrka.
Visst, om man åker i solsken, och sen kör in i ett skuggparti, så hinner de inte ställa om och bli ljusa tillräckligt snabbt, och då upplever man dem som mörka, men det problemet har man ju med alla mörkare glas...

Om man bortser från att det kan vara roligt att ha lite olika färger på sina goggles så är det här det absolut bästa jag kan ha, man behöver aldrig fundera över vilka goggles man ska ta, de funkar till allt, skulle det bli molnigt när man är ute, så är det bara köra vidare, tittar solen fram så funkar det lika bra.
När jag varit iväg har det varit sjukt skönt att bara ha ett par som funkar till absolut allt.

Köpte själv ett par Julbo Skydome inför denna säsong kat. 0-4 och de är grymma, skönt att inte behöva bry sig om ljusförhållandena som sagt. Har sedan tidigare kört med POC & Oakley Flightdeck med diverse olika linser, både olika färger samt olika ljusstyrka och det kändes alltid som jag stod och velade och ibland valde fel då ljusförhållandet/sikten ändrades under dagen. No more så att säga.

Någon som testat prizm clear vs gula linser? Jag är ute efter det absolut bästa vid flat light. Jag känner att gul/persimmon ger bäst kontrast vid dåligt ljus, men förstås släpper igenom litet mindre ljus jämf med helt klara linser. Och goggles med gula linser går ju att hitta ganska billigt. Men kanske prizm clear är snäppet bättre?

Jag kör med Julbo, de är som sagt grymma
Men vid riktigt dåligt väder typ i mellandagarna innan det ljusnar lite, så kör jag Prizm Clear lins, de är lite ljusare i optiken upplever jag

Har kört två veckor med mina juhlbo kat 0-4 nu och är nöjd.
En solig vecka i Frankrike då det bara var mörka mest hela tiden, snön vara vit men stenhård av fruset regn på ytan (upp till 2700 möh) - inget svårt flatljus att testa i.

Sedan en vecka i Idre med alla ljusförhållande. Allt mellan sol till snöstorm och de ger ungeför samma kontrastnivå som utan glasögon, kanske någon gång i molnigt lite bättre och det är bra tycker jag. Möjligen skulle en väldigt gul lins gett bättre kontrast vid något enstaka tillfälle men att slipap kånka med extra goggles eller glas gör att jag hellre kör med ett par.

En gång hoppas glaset delvis loss från sin infästning - troligen då jag krängde dem upp på hjälmen men det gick hyfsat enkelt att klicka tillbaka igen och ingen bestående skada.

Dyra (trots köp på black friday belv det nästan 2ksek från deras egen hemsida) men ändå nöjd.
En sak mindre (extra goggles) i ryggan.

/Patrik

Har kört två veckor med mina juhlbo kat 0-4 nu och är nöjd.
En solig vecka i Frankrike då det bara var mörka mest hela tiden, snön vara vit men stenhård av fruset regn på ytan (upp till 2700 möh) - inget svårt flatljus att testa i.

Sedan en vecka i Idre med alla ljusförhållande. Allt mellan sol till snöstorm och de ger ungeför samma kontrastnivå som utan glasögon, kanske någon gång i molnigt lite bättre och det är bra tycker jag. Möjligen skulle en väldigt gul lins gett bättre kontrast vid något enstaka tillfälle men att slipap kånka med extra goggles eller glas gör att jag hellre kör med ett par.

En gång hoppas glaset delvis loss från sin infästning - troligen då jag krängde dem upp på hjälmen men det gick hyfsat enkelt att klicka tillbaka igen och ingen bestående skada.

Dyra (trots köp på black friday belv det nästan 2ksek från deras egen hemsida) men ändå nöjd.
En sak mindre (extra goggles) i ryggan.

/Patrik
Hur snabba är de att bli mörkare, och kanske viktigare: ljusare? Det var verkligen akilleshäl på ett par fotokromatiska jag hade för typ 10 år sen. Åkte man i solen och sen in i skuggigt område hade man plötsligt väldigt dålig sikt eftersom de inte ljusnade fort nog.

Hur snabba är de att bli mörkare, och kanske viktigare: ljusare? Det var verkligen akilleshäl på ett par fotokromatiska jag hade för typ 10 år sen. Åkte man i solen och sen in i skuggigt område hade man plötsligt väldigt dålig sikt eftersom de inte ljusnade fort nog.
Ja, akilleshälen är ju tyvärr att de inte blir ljusare lika snabbt som de blir mörka. Man märker inte när de mörknar, det känns helt naturligt, men som sagt, när man åker in i skuggsidor så tar det en liten stund för dem att ljusna, känns lite som att ögonen tar en lite längre stund att vänja sig.
Men samtidigt så blir de ljusare vilket vanliga spegelglas inte blir, så på något sätt reflekterar man inte över det lika mycket som man gjorde innan började med dem.

Väntar in ett par nya, med kat 1-4. Min kollega kör med dem och hon upplever att de är bättre just i de situationerna när man växlar mellan ljust och mörkt
Så ska se hur de funkar kontra 0-4

Snödjup

Tillbaka
Topp