Varför inte Italien?

• Trådstartare Trådstartare EC
  • Start datum Start datum

EC

Ny medlem
Varför inte Italien?
Hej
Jag är i det första men det mest tidskrävande steget till en kortare säsong i alperna (eller i Kanada som inte är uteslutet än). Här på forumet diskuteras Frankrike, Schweitz, Österrike och Kanada men inte Italien.

Jag skulle kunna tänka mig att åka till Italien för att det kanske inte lika lätt blir så dreggigt som på andra stora orter i Frankrike.. Dessutom finns det ju en del klättring mot slutet av säsongen när snön smält. Jag planerar att vara borta från mitten av januari till slutet av mars (bättre än ingenting).

Har du några tips att delge mig? Vad vet du exempelvis om skidåkningen i Dolomiterna eller Alagna?
Jag söker välpreppade backar men gärna utmanande offpist. Det enda stället jag kan relatera till är Chamioix där jag var en kort period i januari där var åkningen såklart underbar..

Tacksam för svar

Varför inte Italien?
Välpreparerad pist och grym offpist hittar du i Alagna/Monte Rosa. Offpist finns extremt mycket möjligheter, och pisterna är långa och bred. Det är även rätt så folktomt under veckorna. Rekommenderar det helt klart. Skulle nog påstå att det är bäst att bo i Gressoney La-Trinité, då har du Alagna i dalen åt öster och Champoluc i dalen västerut.
Jag har även varit i Val Di Fiemme men skulle aldrig orka med en säsong där. Det är alldeles för lågt, kort fallhöjd och för långt mellan orterna.
Överlag är Italien grymt. Gott och billigt käk. På dom ställen jag har varit så har det varit lagom dos av grym afterski men inget jobbigt dräggigt nattklubbande som det blir i större franska orter.

Varför inte Italien?
Tack för svaret!
Jag var inne och kollade på deras pistkarta(http://www.alagna.it/immagini/varie/skirama09_web.pdf) och det verkade inte vara så stort, tyckte du att det var ett hinder?

Två krav jag ställer är att det ska gå att promenera till backen eller att åka med buss eftersom att jag inte kommer att ha bil. Ett annat krav eller ett stort plus är om det finns klätterhall, har sökt utan resultat. Endast isklättring verkar finnas. Vad vet du om detta?

Är det någon som har säsongat i någon ort tillhörande Sella Ronda? Isåfall, finns det någon speciell ort ni rekomenderar?

Varför inte Italien?
Nu vet jag var jag vill (just nu)! Har pratat med en familjevän som varmt rekomenderade Val Gardena för att det helt enkelt finns mer åkning än i Gressoney-området där alanga och monte rosa ligger.

Någon som har koll på något boende i Val Gardena? :)

Varför inte Italien?
De är inte mycket snack om Italien som du säger, men de är bra! inte så mycket säsongare där jämfört med andra klassiska säsongar länder. Jag drar till Italien i vinter. italienare åker inte offpiste heller, finns en artikel i en brant tidning där dom beskriver italien som den "bort glömda offpisten" låter lovande!

Tillbaka
Topp