Varför man inte borde boka slutstädning hos Skista

Pillard

Aktiv medlem
Jag har diskuterat lite med Skistar i Åre kring att boka slutstädning. Skistar tar självklart betalt som vanligt men vägrar att tillämpa skattereduktion för husarbete. Före årsskiftet var det helt ok att ansöka om det på egen hand i deklarationen i så fall men efter årsskiftet så brinner möjligheten inne ifall avdraget inte görs direkt på fakturan. Resultatet för oss som kunder är att vi får betala dubbla kostnaden mot vad vi egentligen skulle behöva, bara för att Skistar inte vill lägga ner den lilla energin på administrationen. Kundorienterat? Inte riktigt va... Jag vet att vissa andra anläggningar bråkat emot men till slut givit med sig.

Senast ändrad:
Hehe, tog kanske i något extra när jag skrev rubriken men ändå. Jäkligt irriterande att inte göra vad man kan för sina kunder.

Men orka att dra av för slutstädning av stugboende?! Med tanke på de hutlösa priserna på allt annat i den där byn är så spelar ju en tusenlapp till ingen roll...

Så sant så sant, men bara för att allt annat är hutlöst behöver man ju inte slänga ännu mer pengar på skistar. Får väl bara hoppas att folk låter bli att boka slutstädning på grund av det. Det fulaste är att de försöker hävda att man inte har rätt till avdraget bara för att slippa göra det och då kan de skylla på nån annan.

det här är ju rena aftonbladetrubriken! :)

edit: nähä, den stod tydligen inte emot stormen längre! :)

Senast ändrad:
Du har rätt till husavdrag i din bostad eller fritidsbostad som du eller dina föräldrar äger. Skistar har rätt i att du inte får skatteavdrag vid korttidshyra av rum, lägenhet eller stuga!

/MM

Edit: När det gäller just städning av hyrd fritidsbostad gäller inte ovanstående, Pillard har rätt, se nedan.

Senast ändrad:
Tyvärr, jag önskar att ni hade rätt båda två. För tjänster som utförs efter årsskiftet, eller betalas efter årsskiftet så måste beloppet dras redan på fakturan annars brinner reduktionen inne.

Skistar har fel eftersom detta inte handlar om ROT-arbete utan om hushållsnära tjänst. Där räcker det att du bor i bostaden. Om jag skulle vilja bygga om huset så måste jag äga det, det är helt korrekt. Men nu vill jag bara ha det städat.

http://www.skatteverket.se/fastighe...lsarbete.4.2ef18e6a125660db8b080001424.html#S

se under S för städning:

"STÄDNING
Städning av bostad som sökanden själv använder ger rätt till skattereduktion. Skattereduktion medges även för städning av bostad som hyrts för kortare eller längre tid t.ex. slutstädning av hyrd fritidsbostad."

Skistar använde samma argument men när jag motbevisat dem så sa de bara "vi har som företag gjort valet att inte tillhandahålla det". Alltså har de gjort valet att deras kunder ska betala dubbelt upp mot vad de egentligen behöver.

Seriöst illa av skistar! Detta måste uppmärksammas mer, ska ringa runt och berätta! usch!

Så det finns alltså folk som betalar för slutstäd?
Det i sig är dumt med tanke på priset.

Tillbaka
Topp