Varför så breda skidor?

Varför så breda skidor?
Det är ju bara dumt att välja en midja över 100 om man är en genomsnittsåkare. Är det hård manchester så gäller ju en slalom el storslalomskida då man carvar som en Gud utan att vara speciellt duktig. Hellre en radie på 15 istället för 20 isåfall. Den bredare måste du ju trycka mycket mer på kant för sväng vilket de flesta inkl mig inte orkar riktigt. Jag har tre skidor- en raceskida på 65 mm, en halvmjuk allmountain på 100 mm med rocker och en feting på 126mm som jag nästan aldrig använder men sjukt va kul den är när det dumpar. Perfekt trio! ?

Varför så breda skidor?
PeterE sa:
Det är ju bara dumt att välja en midja över 100 om man är en genomsnittsåkare.
Instämmer, men medelåkaren med bara ett par skidor har väl oftast fortfarande ofta under 80 mm midja. Jag försöker föreslå mellanmjölksåkande släkt o vänner med skidköpartankar att gå upp till 86-95 mm. Tror att de flesta medelåkare når mer plus än minus med en snäll skida runt 90 midja. Och där är de flesta inte än.

Sen finns det annan aspekt också som kanske är värt en ny tråd. Jag har sett flera försiktiga åkare gå automatiskt från sladdsväng till skärande när de fått ett par något mer krävande skidor (som ger mer respons) och med litet längre radie.

Tillbaka
Topp