Skidor till snowboardåkare

KOTJ_MF

Ny medlem
Hej!

Efter att ha läst de allra flesta av de aktuella trådarna om säsongens skidval velar jag fortfarande inför mitt köp. Jag hoppas nu att någon av alla er med erfarenhet och kunskap vill hjälpa mig att skingra dimman, trots att detta bara blir ett i raden av många rop på hjälp för att hitta rätt i djungeln.

Min bakgrund:
Jag började åka skidor i slutet av 80-talet runt 10 års ålder. Körde under 90-talet på tidsenliga 200cm spikraka K2 i glada neonfärger. Runt år 2000 gick jag över till snowboard och började åka mer frekvent och lyckades pga ett uppehåll åren innan missa hela carving- eller timglasrevolutionen. Nu har jag ,efter en längre tids inre kamp, beslutat att köpa skidor, vilka jag tror kommer att ersätta brädan även om jag behåller den.

Jag söker
En skida för offpist som jag med min begränsade erfarenhet av skidor ända hanterar i pisten. (vill inte tappa känslan av flyt oavsett snödjup från brädåkningen)
En skida för tajtare svängar i lägre fart snarare än hög fart och stora svängar.
En lekfull skida, men inte en parkskida eller en skida med för mjuk flex (på bekostnad av allt för dålig stabilitet).

Åkningen kommer mestadels ske i Kittelfjäll (då jag nyligen köpt stuga i närheten) och i Åre. Planen är även att införskaffa skoter och sikta på toppturer (ex Ryfjället) men det blir troligtvis inte denna säsong.

Övrigt: 187cm 83 kg

Skidor jag sneglar på:

SFB 2012: tycks ha de egenskaper som jag söker men är kanske för lekfull och är det även så att jag skulle kunna hantera en bredare skida?

Kan Opus vara ett alternativ eller blir det overkill för mitt ändamål?

DPS Wailer 112RP tycks de flesta vara överens om att det är en kompetent skida och kan vara ett alternativ. Det som talar emot den är att priset känns aningen högt då detta är mitt första skidköp på mycket länge.

Tidigare kikade jag även på Line influence, men jag antar att den skiljer sig en del från ovan nämnda skidor.

Tacksam för hjälp!

DPS Wailer 112RP finns i en hybridversion som prismässigt ligger i samma intervall med de andra skidor du nämnt.

Nu kör jag bara DPS och är helt insnöad på det, men har du kikat på salomon rocker 2? Det är ju ett nytt tillskott i denna kategori. Kan kanske vara något för dig det också.

Skulle vilja mena att wailer 112 och prophet/influence 115 hör mer ihop i det att de är förhållandevis breda skidor som är väldigt kompetenta i pist och att opus och sfb hör mer ihop...har inte provat opus/sfb ska sägas, men de drar juh åt det jibbigare hållet

Tycker därför inte att du ska släppa tanken på 115, den är juh som bekant lite billigare än 112an (som iofs är en riktigt rolig skida som funkar till det mesta). Annars som Nojlas säger så ser juh rocker2 onekligen intressant ut även om den kanske drar åt opus/sfbhållet...

Kort version: köra rakt fram, sannolikt 112/115, köra bakåt och framåt, sannolikt sfb/opus/rocker2

Rocker 2an kan helt klart vara ett alternativ. Den löser ju även problemet med framåt/bakåt.
Hur är den i flexen? Skulle den kunna placera nånstans mittemellan wailer/influence och sfb/opus?

Jag vet inte om det bara är min okunskap som lyser igenom, men det som fått mig att tveka kring Influence är främst att den marknadsförs som en styvare skida, visserligen en svängvillig sådan men jag antar att den svängvilligheten kanske inte kommer till sin rätt om man har en mer avslappnad åkstil?

Vad jag har snappat upp hittills så tycks Opus vara styvare än SFB, men hur stor är skillnaden? Ett annat frågetecken är hur den sköter sig i pisten?

Rocker 2 är ju den bredaste skidan av hittills nämnda, ska jag tolka det som att mina funderingar kring hur bredare skidor hanterar pist är obefogad eller iaf överdriven? (jag inser problemet i att besvara frågan utifrån att ni inte känner till min teknik, men frågan kanske kan besvaras mer generellt)

Helldude sa:
Får man fråga varför du går över till skidor från bräda?
Den främsta anledningen är att jag inte alls tagit del av utvecklingen på skidfronten och att jag därför inte vet vad jag har gått miste om. Det känns helt enkelt dumt att inte ge det en chans.

Jag antar att jag också känner att jag till viss del stagnerat i utvecklingen när det gäller brädåkningen och att det bidrar till lusten att testa något nytt.

En annan orsak är att min äldsta son lär sig att åka och då är det väldig opraktiskt med bräda när det inledningsvis handlar om sele och låg fart. Skidor är så mycket smidigare då.

Handen på hjärtat ska jag även erkänna att det finns ett inslag av bekvämlighet i att lämna brädåkningen. Det ska bli skönt att slippa känna bygelliften dra i låret och att slippa pressa för att farten ska räcka på transportsträckan osv...

Jag tror att Salomon Streetracer kan vara nåt att kolla på. Ganska gamla men jag har bara bra minnen med de. Väldigt roliga allround skidor som passar för både långa och korta svängar. Lite mer \"tävlingsskida\" än \"lekskida\".

Head Xenon xi 8.0 är riktigt bra \"lekskidor\" enligt mig, lätta att svänga med, väger nästan ingenting. Dock är de, som de flesta Head, väldigt mjuka. Enligt mig är det bara bra. Men det är ju en smaksak.

Båda dessa skidor är för carving och de är ganska smala. Passar därmed inte i puder men det går att åka ut utanför pisten och leka lite. :)

Btw, har du pjäxor eller behöver du tips om det med? :)

Xenon01 sa:
Jag tror att Salomon Streetracer kan vara nåt att kolla på. Ganska gamla men jag har bara bra minnen med de. Väldigt roliga allround skidor som passar för både långa och korta svängar. Lite mer \"tävlingsskida\" än \"lekskida\".

Head Xenon xi 8.0 är riktigt bra \"lekskidor\" enligt mig, lätta att svänga med, väger nästan ingenting. Dock är de, som de flesta Head, väldigt mjuka. Enligt mig är det bara bra. Men det är ju en smaksak.

Båda dessa skidor är för carving och de är ganska smala. Passar därmed inte i puder men det går att åka ut utanför pisten och leka lite. :)

Ironi?

Han skrev ju att han missat utvecklingen de senaste åren och ville komma ikapp. Svårt att komma ikapp genom att skaffa nästan 10 år gamla skidor...

Pillard sa:
Xenon01 sa:
Jag tror att Salomon Streetracer kan vara nåt att kolla på. Ganska gamla men jag har bara bra minnen med de......
Ironi?

Han skrev ju att han missat utvecklingen de senaste åren och ville komma ikapp. Svårt att komma ikapp genom att skaffa nästan 10 år gamla skidor...
Tror det är troll på g....

Xenon01 sa:

Detta inlägg var bland de minst hjälpsamma i detta forums historia, fastän jag misstänker att avsikten var motsatt.
Xenon01: fundera på vad du har att bidra med innan du postar och läs gärna igenom tråden en gång extra.
Är du ett troll så:Grattis!

Jäklar vad svårt det här blev. Nu står valet helt plötsligt mellan Streetracer och Xenon! :P

Seriöst så lutar det just nu åt Opus, men det är långt ifrån avgjort och jag tar gärna emot fler tips som kan tänkas passa utifrån vad jag beskrivit tidigare.

Pillard: Du var, om jag förstod det rätt, intresserad av Opus men gillade inte monteringspunkten (-20).
Har du lust att utveckla lite så att jag som inte hängt med i utvecklingen förstår vad det säger om konstruktionen/egenskaperna hos skidan?

För övrigt är det första steget taget i övergången till skidor. Jag hittade Salomon Impact 9 i en lokal butik och slog till (för att kunna lämna mått för montering då jag beställer skidor). Vet inte om det är ett bra köp eller inte, men den sitter iaf riktigt bra på foten och bör därmed kunna fylla sin funktion.

Jag har fortfarande inte helt gett upp opus men i dagsläget så kommer jag nog fokusera på Katana. Sen om skidtestarhelg ger mig några nya uppslag så är jag helt öppen för det.

Monteringspunkten på Opus gjorde mig inte så mycket men däremot mjukheten i skidan. Jag vill nog ha en lite styvare skida misstänker jag.

Hasse_Lindborg sa:
Opus var överraskande mjukt tyckte jag när jag flexade de i dag..
Jag misstänker att jag kommer att trivas med en lite mjukare/livligare skida då jag föredrar lägre fart och mycket sväng, men det får ju inte gå till överdrift.

Kan du utveckla hur mjuk du upplevde den?
(att jämföra den med specifika skidor säger inte mig så mycket eftersom jag inte rört några skidor på många år, men det kanske finns nåt annat sätt att beskriva den (?)

Du råkade inte klämma lite på SFB?

ryfjället när det finns så mycken annan bra offpist i närheten?? känns lite som att köra moppe när man har bilkörkort...

Senast ändrad:
KOTJ_MF sa:
Hasse_Lindborg sa:
Opus var överraskande mjukt tyckte jag när jag flexade de i dag..
Jag misstänker att jag kommer att trivas med en lite mjukare/livligare skida då jag föredrar lägre fart och mycket sväng, men det får ju inte gå till överdrift.

Kan du utveckla hur mjuk du upplevde den?
(att jämföra den med specifika skidor säger inte mig så mycket eftersom jag inte rört några skidor på många år, men det kanske finns nåt annat sätt att beskriva den (?)

Du råkade inte klämma lite på SFB?
Jag var på Alpingaraget igår och kladdade lite på SFB men tyvärr hade de inte Opus. Det här med flex är ju lite kul och när man handflexar också väldigt subjektivt. Det är inget jag personligen lägger speciellt stor vikt vid så länge de inte är stenhårda eller ena riktiga nudlar. SFB var varken eller och förmodligen inte det som kommer avgöra ditt val av skidor.

Däremot kändes de jäkligt smidiga och små för att ändå vara 108 mm under foten (vilket kanske inte är jättestort men med tanke på att de senaste laggen du åkte på var 50 (?) mm kan de nog vara väl så ovant).
Konstruktionen, 4D fibrecap (en slags capkonstruktion som du säkert sett på någon av dina brädor?) har nog del i att de inte känns så stora. Jag körde Line Prophet 115 (numer Influence 115) ifjol som istället har sandwichkonstruktion (material hela vägen ut till stålkanten lätt förklarat) och de kändes avsevärt mycket bitigare och större (när det egentligen "bara" skiljer 7 mm).
Jag kan på samma sätt även tänka mig att Opus 118 mm känns mindre än Influence 115 av samma skäl.

Senast ändrad:
Vil bare tipse trådstarteren om at det nok er lurest å demokjøre mest mulig. Jeg var i samme situasjon sånn ca for ti år siden (lei av å bli forbikjørt i traverser/stagnert progresjon), og brukte en hel sesong på å kjøre ulike demoski. Alt fra datidens bredeste maden ak til salomon crossmax. Endte til slutt opp med et par Legend Pro.

Det som overrasket en gammel brettkjører var hvor stor forskjell det var på ulike skimodeller, og den tendensen har bare blitt enda mye sterkere de siste årene.

Derfor: Om du har mulighet. Demo/test så mye som mulig og så ulike ski som mulig, så finner du ut hva som passer for deg. Og forresten, har du gode støvler (pjäxor)?

Det verkar inte, av vad jag läst på diverse forum, skilja så mycket i flex mellan Opus och Bacon. Och precis som Lima-ko skriver så är det inte på den punkten mitt val avgörs, utan nu handlar det mer om hur jag kommer att uppleva en bredare skida jämfört med sist jag hade stavar i händerna.

Jag kommer tyvärr inte att testa några modeller innan köp utan har tänkt att beställa så fort jag bestämt mig...om jag lyckas med den bedriften. När det gäller pjäxor så slog jag till på förra årets modell av Salomon Impact 9. Jag hade kanske kunnat välja en något mjukare pjäxa (än 110), men den sitter riktigt bra på foten och priset gick inte att klaga på.

Om jag ska försöka konkretisera mitt dilemma handlar det nu om följande:

Är det värt att välja Opus till förmån för bättre flyt jämfört med Bacon, eller tappar Opus så mycket i smidighet att Bacon är ett klokare val. Utifrån att jag kör en del pist men skarp ogillar hårt/isigt underlag och aldrig riktigt har förstått tjusningen med carving när man kan köra sladdsväng, ska jag bara släppa sargen och slå till på ett par 118mm som första och enda skida på över ett decennium eller är det rent vansinne? Alternativet är att ta det "säkrare" och 10mm smalare alternativet men med risk att jag undrar vart flytet och den goa surfkänslan tog vägen (?)

Är det nån som gått från smalare skidor till bredare ( runt 110mm) som generellt kan beskriva upplevelsen? Eller nån som gått från bräda till skidor som kan beskriva skillnaden i känsla i förhållande till bredden på skida? (känslan sitter givetvis även i andra saker än midjebredd och skiljer sig mellan olika modeller med samma bredd, men ändå...).

Tja,

er selv av den oppfatning at 110-115 er fin hverdagsbredde. Ikke så bred at den blir slitsom i hardt og oppkjørt, men bred nok til å flyte bra.

Det viktigste for å få maksimalt ut av en slik ski er å ha gode støvler som er stive sideveis (i sidled?), og bindinger som er vridningsstive. (FKS/pivot, STH, jester/griffon etc.)

Tror du kommer til å bli fornøyd med Opus. (Uten at jeg har testet den, menmen...)

Tänkte bara avrunda den här tråden med att meddela att jag nu beställt ett par Bacon med Jester.

Ett stort tack till er som tagit sig tid till att svara på mina frågor, och ett extra stort tack till Lima-ko som svarat på många och långa pm. Tack!

Tillbaka
Topp