Varför säger man Getto?

• Trådstartare Trådstartare simonl
  • Start datum Start datum
S

simonl

Guest
Varför säger man Getto?
Varför säger man att t.ex: Fan va hans 3:a saftey va getto , shit asså. Ordet kommer från andra världskriget där man satte judar? eller t.ex ett kvarter i Bratislava som är fattigt och det bor uteliggare i? Så om jag gör en 3:a saftey med bredbent stil pösiga byxor och fet jacka så kan man säga att jag är uteliggare?

ni som inte fattar behöver inte svara!

Varför säger man Getto?
Om jag nu inte är helt ute och cyklar..

Amerikaner (ofta färgade) som både ute i slumområden jämnställde sina hem och kvarter med 2:a världskrigens ghetton. I slummen vart det vanligt med hip-hop och enorma brallor vid knäna. En ny ghetto kultur. Denna efterapades av folk som tyckte det va coolt och nu är allt med stora kläder ghetto...

eller?

Varför säger man Getto?
det roliga är att folk tror att pösiga byxor är ghetto. Ok det har utvecklats till att bli det men alla coola hiphoppare hade ibörjan astajta jeans. skateboard åkarna hade därimot häng på byxorna och de få hiphoppare som oxå åkte bräda hade då oxå pösiga byxor kallades tex i sverige för raggare och motsvarande dylikt i staterna. Men i början på 90talet började baggytrenden sprida sig ut från skatevärlden och bli mer förknippad med rap musiken. främsta anledningen till detta var pga att hiphopdansarna tex breakdance mm behövde rörligare kläder och när de sedan började rappa följde trenden med dem ett bra exempel är 2pac som startade sin karriär som dansare och sedan när han började rappa behöll danskläderna på.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp