Varför säsongar man i Sälen?

@JohannaPetronella
Jamen då har vi löst problemet! Skönt att vi tillslut fick ett ärligt svar. Jag har funderat på hur det kommer sig att alla tjejer som jobbar i Sälenfjällen är blonda ... nu vet jag! :-)

/MM

Snackar vi säsongjobba 70%jobb 30% skidåkning /party så skulle jag gissa att de svenska anläggningarna har väldigt konkurrenskraftiga arbetsvilkor kontra de utländska, förutom Norge där det istället kostar skjortan att leva.

@JohannaPetronella

Näe ... jag tror du är helt uppriktig och att det gäller för många säsongar (och turister) i Sälenfjällen. Alltså inte alls dum kommentar, tvärtom!

Jag tror inte heller att den naturliga hårfärgen överhuvudtaget har något med intelligens att göra. Men vad som är slående i Sälenfjällen är väldigt många av de säsongsanställda tjejerna är unga (omkring 20 år) och tycks vara mycket måna om sitt utseende. Orsak -verkan? Är det månne så att utseendet har stor betydelse när Skistar rekryterar eller är det bara en slump att de flesta är "blonda"? (Eller så är det överhuvudtaget inte så utan bara ett gigantiskt missförstånd från min sida ...)

:-) / MM

Senast ändrad:
Kan det vara att din gubbsjuka är så långt gången att du inte längre lägger märke till överviktiga 40+ liftvakter med skägg utan bara ser blonda flicksnärtor på tjugoochnågonting var du än går och står? :lol:
//Tompan, som tycker att precis alla är vackra på insidan...

Tompan14 sa:
Kan det vara att din gubbsjuka är så långt gången att du inte längre lägger märke till överviktiga 40+ liftvakter med skägg utan bara ser blonda flicksnärtor på tjugoochnågonting var du än går och står? :lol:
//Tompan, som tycker att precis alla är vackra på insidan...
Yo ... kan ju vara en förklaring ... det gäller ju att välja rätt liftkö även om man får vänta en kvart extra!

/MM

JL76 sa:
Jag har ställt mig samma fråga som TS främst för att i mina ögon är sälen den alpina motsvarigheeten till minigolf. Kan ju vara jättekul med vänner en eftermiddag eller så men man planerar ju inte en resa till en minigolfbana eller drömmer om att bli minigolfproffs. Svaret är ju precis som sagts: vi är olika, vissa tycker inte att det är minigolf. Det är ju mkt roligare att än arbetslöshet ifall det är alternativet.
Nu tycker jag att du har en lite nedlåtande attityd mot minigolf ;) Det finns faktiskt folk som gör just de sakerna du pratar om Det kanske helt enkelt är dags att damma av den här gamla klassikern...

Helt rätt Pillard, minigolf är en sport för riktiga män! Ingen sommar är komplett innan man har fått ett raseriutbrott över det där jävla bildäcket på bana sju. :D

Mountain_Man sa:
FlyingW sa:
Tycker ni, både haters och Sälen-kramare parodierar på ett rätt trist sätt och på en rätt låg nivå.

För att förtydliga vad ni inte verkar ha förstått i min TS så är det ENDAST just säsongsperspektivet jag inte förstår riktigt.

Du verkar inte riktigt förstått detta Mountain_Man. Alltid lika kul att lägga tid på folk som parodierar utan att ha förstått vilket ämnet är. Vet inte om du själv bor i Sälen eller har säsongat där och på något underligt sätt blivit roseröd när du satt och missförstod denna tråd, men jag ska försöka förklara tydligare:

Jag har full förståelse för att folk åker någon vecka till sälen eller bosätter sig permanent i Sälen, med familj eller utan. De sakerna är logiska på ett helt annat sätt. Jag hade själv valt Sälen framför många andra ställen i Sverige om jag skulle välja någon plats när jag skaffat familj.

Man kan ju dock inte likställa att göra ett par säsonger någonstans med att bo någonstans ett helt liv? Denna tråd handlar om en eller ett par säsonger.

(ot- Jag gillar Stockholm, men skulle aldrig kunna bo där en längre tid.)
Yo, jag uppfattade att ämnet var att försöka förklara för dig varför vissa människor väljer och trivs bra med att tillbringa vintersäsongen i Sälen. Uppenbart var mitt budskap inte tillräckligt tydligt och direkt för att du skulle förstå ... men det är klart, jag är ganska suddig ibland!

Nu har iofs. det kommit fram en hel del klokheter i den här tråden men jag kan väl fylla i

Inledningsvis tror jag det är viktigt att skilja på säsongande och säsongande ... de allra flesta svenskar som tillbringar en säsong i Alperna (alt. Japan/Nordamerika) skrapar ihop en god kassa under barmarksmånaderna och jobbar inte (eller har bara lite småjobb) under sin säsong. Dvs. man har ett tydligt fokus på skid- och brädkörning och afterwhatever. Men ja, det kostar en slant!

De som säsongar i Sälen jobbar. De enda som tillbringar säsongen där och inte jobbar är barn och pensionärer. Visserligen är lönerna usla (för de flesta), men det räcker i alla fall för alla omkostnader och man behöver inte spara ihop något innan säsongen. Så varför inte byta ut sitt trista lagerjobb i Sthlm, Malmö, Örebro eller Örkeljunga under en säsong till att jobba i Sälen? Och dessutom få möjlighet att köra en en hel del skidor/bräda.

/MM
Tack M_M, gav ytterligare lite insikt. Man kan nog i större utsträckning "ha ett jobb" innan man reser dit än om man väljer något utländskt berg.

-
Vet inte vad folk menar med att det skulle vara svårt att säsonga utomlands, håller jag inte alls med om. Kan man göra sig förstådd på engelska (vilket de flesta svenskar är väldigt bra på) och lite driftig ska det inte vara några problem.

Claar sa:
Som skidlärare, vilket jag själv är, så har Sälen tillgång till riktigt många duktiga tränare och coacher som kan hjälpa en att nå mål som fler steg och slutligen examen. Träningen man kan få i Sälen slår de flesta andra skidorter i Sverige.
Det här är ganska intressant faktiskt, kul att det tas upp! Jag delar def. åsikten, de riktigt duktiga åkarna i Sälen är löjligt högt utbildade/utbildar löjligt högt upp i nivåerna. I Åre eller Funäsdalen är alla inom skidskolan jämnare åkmässigt, men snarare på steg 2-3. I Sälen verkar det snarare vara examen eller barnpassning... OBS, personlig åsikt utan grund.

Som tillägg till detta så anser jag att samtidigt som utbildningsnivån ökar försvinner skid/åkglädjen och kreativiteten. Visst, en steg3/4 är en riktigt duktig åkare som klarar sig överallt, men det är få av dem som kan få till ett schysst linjeval i puder eller har rätt känsla och tempo för att åka skog/pillows... JM2c.

Så de enda åkarna som jag blir impad/glad att kolla på är Sälens parkcrews...

Carled sa:
Claar sa:
Som skidlärare, vilket jag själv är, så har Sälen tillgång till riktigt många duktiga tränare och coacher som kan hjälpa en att nå mål som fler steg och slutligen examen. Träningen man kan få i Sälen slår de flesta andra skidorter i Sverige.
Det här är ganska intressant faktiskt, kul att det tas upp! Jag delar def. åsikten, de riktigt duktiga åkarna i Sälen är löjligt högt utbildade/utbildar löjligt högt upp i nivåerna. I Åre eller Funäsdalen är alla inom skidskolan jämnare åkmässigt, men snarare på steg 2-3. I Sälen verkar det snarare vara examen eller barnpassning... OBS, personlig åsikt utan grund.

Som tillägg till detta så anser jag att samtidigt som utbildningsnivån ökar försvinner skid/åkglädjen och kreativiteten. Visst, en steg3/4 är en riktigt duktig åkare som klarar sig överallt, men det är få av dem som kan få till ett schysst linjeval i puder eller har rätt känsla och tempo för att åka skog/pillows... JM2c.

Så de enda åkarna som jag blir impad/glad att kolla på är Sälens parkcrews...
Skulle mycket väl kunna vara så att Sälen hade de bästa Skidlärar-utbildarna. Jag har inget att styrka det med, mer än att det borde vara den största och mest givande (ekonomiskt) marknaden för duktiga skidlärare i Sverige (norden?). Dock har jag några ytligt bekanta som arbetat och utbildats som skidlärare i Sälen och de är snarast i bottenskiktet av folk jag åkt skidor med genom åren, även i pist med pisträsers. Antar dock att dessa endast undervisar barn och agerar lika mycket dagis som skidlärare.

Sen kan man ju diskutera i hur stor utsträckning man kan utbildas till att bli skidlärare. I grunden måste man ju ha förutsättningarna för att bli en duktig skidåkare, något som inte utbildning kan ge. Min erfaranhet är också som du är inne lite på Carled, att av de bästa skidåkarna man känner och stött på genom åren är det rätt få som är/blir skidlärare. De duktiga åkarna tenderar just som du säger att välja att åka mer fritt och arbeta med annat. Nu vill jag inte få massa skidlärare på mig här, jag vet att det finns ett gäng riktigt duktiga skidlärare också och ni gör imånga fall superjobb. Dock vet ni som jag att alla era kollegor inte är lika vassa. Nu är vi långt off topic, men ändå!

Detta var den absolut skönaste tråd jag någonsin läst :P .. Jag förstod precis hur du menade i första inlägget, och också hur du tänkte utan att vara nedlåtande.. Jag har själv tänkt mycket på frågan och jag tror att det är en del feghet med i bilden, folk som vill säsonga vågar inte tänka utanför ramarna (sverige) Jag går själv sista året på gymnasiet och kommer att dra mig till alperna nästa säsong. KOmmer bli awesome! (har dåliga förutsättningar med dåligt kapital men man får planera i tid) ALLT GÅR OM MAN VILL!

En annan sak jag vill tillägga efter att ha läst tråden; Man måste älska särskrivning, inte en gång :P

Hej på er kompisar, tagga ned ;)

JohannaPetronella sa:
Nu har jag inte läst igenom vad folk har svarat.
Men jag antar att de är lagomt nära för dom som bor söderut att åka till "fjällen".
Sen är väl den största anledningen festa och knulla? Måndagsklubben,tisdagsklubben harrys, HC, sen helgerna fylld med fest.

Jag tror att största anledningen är faktiskt att festa och knulla.
Fast jag har ju praktiserat där en månad för nått år sen. Jag gjorde ju de för att jag ville + för att de skulle vara nära till malung där jag har även bott förut. Så jag for ju för att ha en anledning att hälsa på alla gamla vänner. En annan anledning för jag valde sälen var för jag hade aldrig varit där och tyckte det kunde vara kul att testa något nytt.

Det finns säkert folk som vill hänga i Kläppen också.
Ärligt och rakt på sak. Att det inte har något som helst att göra med skidåkning gör ingenting för vi pratar ju faktiskt om Sälen här...

Dom enda som åker i parken osv, de är väl typ dom som bor där i närheten och verkligen brinner för det.
Finns säkert massor med säsongare som brinner för det också, men jag tror de finns fler prohoe's och partysvenskar än dem som verkligen bara åker dit för att nöta i backen.

Varför skulle de annars finnas en anledning att festa varje dag? Man vill väl inte supa varje dag för att sedan dra och åka lite snowboard/skidor dagen efter. Men vad vet jag..

Flying W

Tack för denna eminenta tråd, det bästa jag läst på länge med att verkligen sticka in huvet i getingbot. Att faktiskt utan skrupler beskriva Sälen på detta PR sätt som jag inte alls uppfattar som nedlåtande utan mer eller mindre ett konstaterande av faktum och som finish fylls på av JohannaPetronella (det är väl för fan självklart att tjejer vill bli påsatta) tro inte annat, likväl som killarna. Vad avser skidåkning är ju hela Sälen en enda jävla bergsrygg med samma höjd hela vägen. Blondiner,Brunetter eller mittemellan spelar för faen ingen roll går väl att färga håret knallrött istället då, gillar snygga brudar som kan ta för sig med glimten i ögat (vem får jobbet), nästan så tjejer är mer hardcore än killarna i dagens läge(inget att skämmas för där inte).

Nä som sagt åk upp till sälen å njut av tillvaron istället, Smaken som baken var det visst.

:cool:

Tillbaka
Topp