FlyingW sa:
Tycker ni, både haters och Sälen-kramare parodierar på ett rätt trist sätt och på en rätt låg nivå.
För att förtydliga vad ni inte verkar ha förstått i min TS så är det ENDAST just säsongsperspektivet jag inte förstår riktigt.
Du verkar inte riktigt förstått detta Mountain_Man. Alltid lika kul att lägga tid på folk som parodierar utan att ha förstått vilket ämnet är. Vet inte om du själv bor i Sälen eller har säsongat där och på något underligt sätt blivit roseröd när du satt och missförstod denna tråd, men jag ska försöka förklara tydligare:
Jag har full förståelse för att folk åker någon vecka till sälen eller bosätter sig permanent i Sälen, med familj eller utan. De sakerna är logiska på ett helt annat sätt. Jag hade själv valt Sälen framför många andra ställen i Sverige om jag skulle välja någon plats när jag skaffat familj.
Man kan ju dock inte likställa att göra ett par säsonger någonstans med att bo någonstans ett helt liv? Denna tråd handlar om en eller ett par säsonger.
(ot- Jag gillar Stockholm, men skulle aldrig kunna bo där en längre tid.)
Yo, jag uppfattade att ämnet var att försöka förklara för dig varför vissa människor väljer och trivs bra med att tillbringa vintersäsongen i Sälen. Uppenbart var mitt budskap inte tillräckligt tydligt och direkt för att du skulle förstå ... men det är klart, jag är ganska suddig ibland!
Nu har iofs. det kommit fram en hel del klokheter i den här tråden men jag kan väl fylla i
Inledningsvis tror jag det är viktigt att skilja på säsongande och säsongande ... de allra flesta svenskar som tillbringar en säsong i Alperna (alt. Japan/Nordamerika) skrapar ihop en god kassa under barmarksmånaderna och jobbar inte (eller har bara lite småjobb) under sin säsong. Dvs. man har ett tydligt fokus på skid- och brädkörning och afterwhatever. Men ja, det kostar en slant!
De som säsongar i Sälen jobbar. De enda som tillbringar säsongen där och inte jobbar är barn och pensionärer. Visserligen är lönerna usla (för de flesta), men det räcker i alla fall för alla omkostnader och man behöver inte spara ihop något innan säsongen. Så varför inte byta ut sitt trista lagerjobb i Sthlm, Malmö, Örebro eller Örkeljunga under en säsong till att jobba i Sälen? Och dessutom få möjlighet att köra en en hel del skidor/bräda.
/MM