Varför ska polarn välja skidor framför blades?

VictorTh

Ny medlem
Vi åker upp ett gäng till Järvsö en vecka i vinter för lite skidåkning. En vän till mig (20 år) har aldrig stått på skidor eller annat. Han funderar på att åka på blades, men jag intalar mig att han kommer ha mycket roligare i längden om han lär sig åka skidor istället.

Egentligen har jag inget underlag för det här, har själv aldrig testat blades. Vad tror ni?

Senast ändrad:
Lättare med blades, men roligare med twintips.

Se blades som några extra storlekar större vinter-skor.

Det är en sak han säger (backad av sin flickvän), att det är "lättare och roligare". Men har jag fel som tror att skidor blir roligare i längden? (Kanske ingen fråga man kan ha rätt och fel i, i och för sig ;))

jag börja med blades sen köpte farsan twintips till mig och jag hade mkt roligare och medans man åkte märkte man att blades såg väldigt fånigt ut

Dirty-T sa:
jag börja med blades sen köpte farsan twintips till mig och jag hade mkt roligare och medans man åkte märkte man att blades såg väldigt fånigt ut
Gjorde exakt samma här, dock tills polarn bad mig test hyra twintips.
Tror jag aldrig vill gå tillbaka till blades nu iaf. :P

blades är inte kul i längden, kan vara kul nått åk eller 2

Men tanke på alla posts, så kan du lika gärna säga till honom att skippa bladesen, och gå direkt till twintips. :)

det är väldigt svårt att ha kontroll med ett par blades i högre fart än jättesakta eftersom ytan är så liten fladdrar det bara. det kanske verkar lättare, men näe ovärt..
i övrigt instämmer jag med ettkilobengan.

Blades har inte i backen att göra... Skidor under 1 meter slutar man med när man lärt sig gå ungefär

Men nu känner jag så här: Varför ska han välja twintips framför "vanliga" skidor? Jag tror inte han är typen som kommer hänga mycket i parken.

Varför åker han inte bara snowracer? det tycker jag är både lättare och roligare än blades.

VictorTh sa:
Det är en sak han säger (backad av sin flickvän), att det är "lättare och roligare". Men har jag fel som tror att skidor blir roligare i längden? (Kanske ingen fråga man kan ha rätt och fel i, i och för sig ;))
på vilket sätt menar du lättare? snowblades är ju sämre än teintips i alla aspekter om man åker park är det svårare att land och hålla balansen i luften. om man vill åka "offpist" eller va man ska säga så är ytan mycket mindre och i vanlig pist blir det ju upp mot 100 ggr fladdrigare.

eHolmberg sa:
VictorTh sa:
Det är en sak han säger (backad av sin flickvän), att det är \"lättare och roligare\". Men har jag fel som tror att skidor blir roligare i längden? (Kanske ingen fråga man kan ha rätt och fel i, i och för sig ;))
på vilket sätt menar du lättare? snowblades är ju sämre än teintips i alla aspekter om man åker park är det svårare att land och hålla balansen i luften. om man vill åka \"offpist\" eller va man ska säga så är ytan mycket mindre och i vanlig pist blir det ju upp mot 100 ggr fladdrigare.
Det är ju inte jag som säger att det är lättare. Eller tja, det kanske är kortare inlärningsperiod, men jag tror som sagt att skidor blir bättre på längre sikt.

Men som sagt tror jag inte han kommer bli någon som hänger i parken, utan mest i vanliga pisten (sedan kan jag drömma om att få med honom i offpisten i framtiden ;)).

VictorTh sa:
Men som sagt tror jag inte han kommer bli någon som hänger i parken, utan mest i vanliga pisten (sedan kan jag drömma om att få med honom i offpisten i framtiden ;)).
Desto större anledning att få honom att åka riktiga skidor. I pisten åker du oftast snabbare än i parken (undantag kanske är in-run till hopp) och då blir det betydligt stabilare med ett par riktiga skidor under fötterna.

Sen så tror jag inte att det är märkvärdigt kortare inlärningstid med blades, speciellt inte om han aldrig har åkt skidor förut. Varför ska han åka på ett par små, töntiga blades som man får mycket sämre balans på, när han får mycket stabilare åkning med ett par långa skidor? Låter bara dumt enligt mig.

Senast ändrad:
Ett bra argument är väll skaderisken. Väldigt mycket knäskador med blades.
Sen är det ju också mycket svårare i högre farter... har jag hört alltså.
Osså ser det ju helt förfärligt ut.

Men va e problemet! Nej inga blades!!! Gayblades bör raderas från denna värld!! Liksom man 60 i längd
när man e typ 2 år!!!!
Sen frågan på om han ska twin lr inte beror ju helt på hur van åkare han är!!
E han så pass van att han verkligen kan carva i hög fart e det ju slalom skidor som gäller!
Men vill han mest bara glida omkring kan han köra twin, han kan tycka det e lite kul o åka switch!

Men inga gayblades!!

På facebookgruppen Vi som tycker att snowblades är för idioter är det en som skrivit att blades bara duger till en sak: att skydda pjäxorna på parkeringen...

Blades är sjukt kul ibland! Men det är nog bättre om han lär sig åka på ett par riktiga skider först.

Ja du, varför i hela fridens namn skulle han välja snowblades kan man undra. Jo det ska jag så gärna berätta...

1. Ostabila som fan... bättre att han hyr ett par lättåkta pistlagg eller twintip. Om han tycker det går fort att åka på snowblades beror det antagligen på att dom fladdrar som fan, och då blir man naturligt feg. Ett par vanliga skidor på kant är otroligt stabilt/stabilare.

2. Folk skrattar åt han, eller jag menar alla mellan 10-30år skrattar. Men som du säger, han har ju redan tjej, så han behöver ju inte bry sig om vad alla andra snygga tjejer tycker när han/ni glider in på afterski med snowblades hängande runt halsen. Brudarna kommer hänga på er övriga (kompisgänget), lovar, helt säkert.

3. Han bör växa upp. Snubben är 20 år, hur länge tänkte han köra med snowblades, tills han e 40år och sonen frågar om han också får såga av sina skidor så han kan åka som pappa. Sen får han tänka att ju äldre/senare han börjar med vanliga skidor, desto svårare blir det. Han bör göra det medans han e ung å stark, framförallt smidig i lederna/knäna.

Kan själv säga att jag har åkt snowblades, var 14-15år gammal och snowblades var på modet då, dvs. min coola storebror å hans polar åkte så då skulle ju jag också. Övergav dom dock ganska snabbt när jag märkte att tekniken utvecklades ungefär 0 plus att man ser ganska löjlig ut.

Tillbaka
Topp