Varför skita i Conrad?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
Varför skita i Conrad?
Många tycker väl det är bra att vi har Sport-conrad men ser lite då och då folk som tycker vi ska rata dom och köpa från våra svenska butiker för att stödja dom istället. Fanns ju även ett citat någon använde på sin press "skit i conrad, stöd sveriges framtida åkare" eller hur den nu gick?

Men varför ska vi göra det egentligen?
Min teori är då att med ju fler företag på marknaden som säljer skidor och dessutom till priser som hos conrad kan skapa en prispress mellan skidsäljarna som kan leda till att våra svenska butiker sänker priserna. Och det är väl något vi vill?

Jag påstår inte att ni har fel, vet bara inte hur ni tänker och vad vi konsumenter får ut för positivt av det. Kanske har ni argument som även får mig att tänka om?

Varför skita i Conrad?
Conrad är bra skit!!! All makt åt conrad!

Visst är det bra att stödja de lokala butikerna men lädret håller inte alltid. Tyvär

Varför skita i Conrad?
Döper man sin butik till Sport-Conrad är man antingen dum i huvudet eller så är det nått skämt eller så..

Varför skita i Conrad?
Problemet är att Conrad säljer skidorna för ungefär like mycket som de svenska butikerna får köpa dom för. Jag säger inte att man ska bojkotta Conrad, men man ska förstå att sortimenten i våra svenska butiker kan bli rejält decimerat om liknande butiker får för starkt fäste.

Varför skita i Conrad?
Jag var på din sida innan Felix och tyckte precis som du. Om nu inte svenska butiker kunde hålla samma priser som Conrad så hade marknadsekonomin och EU:s fria handel talat. Och visst är det så, det ÄR billigare inköpspriser på conrad. Och det med marginal.

Problemet uppstår när något händer, du behöver reklamera eller om det är något annat fel. Istället för att kontakta din lokala butik där du istället skulle köpt skidan behövs nu ett helt företag för att lösa ärendet. Detta själ mycket tid (tid är pengar som bekant) och behöver inte alltid bli billigt.

2 exempel själv. Bindning som gick sönder, omfattades inte av garantin enligt Conrad så jag skulle få bekosta frakten själv om dom skulle ta sig en titt / skicka dem vidare till tillverkaren. Att skicka paket som privatperson over seas, där paketet är tungt eller skrymmande, är dyrt. Fick en fair deal på ett par nya bindningar istället, ok for me.

Andra exemplet gäller en knäckt skida, hela historien går att lösa i denna tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=46672. Nu löste det sig genom att jag fick köpa ett par nya skidor till bra pris. Men ändå, det har kostat mig tid och pengar som tusan..

Min erfarenhet efter 4 köp från Conrad är alltså, det blir billigare och trevligare i längden att handla i Sverige lokalt.

Så, efter detta köpet så har jag lovat mig själv att aldrig handla där fler gånger. Bara lokalt.

Senast ändrad:
Varför skita i Conrad?
Jag håller med dig till fullo felix. Konkurrens mellan företag sänker priser vilket vi skidåkare drar fördel av. Vi lever i en marknadsekonomi d.vs det är alltså fullt möjligt att sänka priserna på ett sådant sätt som du föreslår! Bra initiativ! // Jakob

Varför skita i Conrad?
Men som utter och Heinz_p säger så har inte svenska butiker möjlighet att sätta samma priser som conrad har. Då skulle dom inte gå runt.:?! Skidbutiksfritt Sverige ngn?

Varför skita i Conrad?
Något som är viktigt är att det är två "olika" branscher vi tittar på. TROTTS att det på pappret ser lika ut är det i verkligheten inte lika! En butik är nätbutik/postorder (även om Conrad har markbutik) och sen har vi Svenska markbutiker. Här spelar inte de normala marknadsekonomiskalagarna in. Nu får man istället titta på vad kunderna är beredda att betala och vad de får för det de betalar.

*Vid nätköp är kunden oftast ute efter bra pris, snabb leverans. Service och sådan kommer i andrahand. Det är oftast inte förens vid problem som servicen börjar spela roll. Men oftast är kunden inte villig att betala för s k "expert"-hjälp. Näthandlare kan man säga "chansar" med vad de köper och vill därav inte betala så mycket.(även om de exakt vet vilken produkt det är så finns en osäkerhets känsla som inte finns vid butiksköp)

*Vid Markbutik är Personligservice och skräddarsydda lösningar viktigare. Kunden vill känna i varan och tillsammans med säljaren byggs en säkerhetskänsla upp som i sig själv kan motivera ett högre pris. Mervärde och köpupplevelse är viktiga i markbutiker. Pris spelar även det in, men dock inte lika mycket som i nätbutiker.

Men här kommer tvisten! Handel hos nätföretag drar ned priserna i markbutikerna.. dock aldrig till samma nivå som i nätbutikerna.. det går helt enkelt inte. (JA förutom Mediamarkt då..) Dessutom kan marknaden regelera sig så att nätbutikerna sänker priserna när markbutiken gör de.. vi kunder har vunnit på det men när "The economic man" ser att "hey conrad är fortfarande billigare" då har prissänkningen varit crap då kunden fortfarande vill ha det billiga alternativet.. vilket i teorin leder till att markbutikerna inte kan överleva.. men här kommer de andra faktorerna in så som mervärdet av att handla i markbutik!

Det hela är lite rörigt och det finns motsägelser men men vem sa att marknadsekonomi är enkel??? I Teorin är det glasklart konkurrans = lägre priser, snabbare utveckling mm. I Verkligheten inte lika enkelt..

hur ser jag på framtidens skidbutiker. Ja AG dubbelknäcker ju som distributör vilket kan vara vinstgivande. Men kanske de bör bli en del av en större kedja, kanske en stadium butik fast som enbart säljer alpingrejer. Då skulle de centralt kunna köpa in större kvantitet från tillverkare vilket skulle kunna(!) leda till lägre priser.

jajaja VM i felstavning och särskrivningar antagligen...

Senast ändrad:
Varför skita i Conrad?
Bra svar av er!
Så våra svenska butiker har ett högre inköpspris pga av att dom inte köper in lika stora mängder som conrad? Därav klarar conrad av att sätta ett lägre pris och ändå "tjäna" på det...

Men köper våra största kedjor i Sverige verkligen in så lite? Stadium finns ju i varje stad tycker man med en skidavdelning som ändå är rätt bra, samma med Intersport. Men conrad kanske fortfarande ligger en bra bit över?

Ser fortfarande ingen idé med att stödja dom om man inte är intresserad av servicen dom kan erbjuda utan hellre litar på att skidorna håller som dom ska och beställer från conrad, och skidbutiksfritt Sverige lär det väl knappast bli. Med lite press på sig får dom söka alternativ istället, som jageintbitter sa kanske en stor alpingaragekedja liknande stadium men med bara skidartiklar för att kunna köpa in mer och till lägre pris.

Nä, pricerunner är min vän och jag fortsätter nog handla där det är billigast!

Varför skita i Conrad?
felix sa:
Bra svar av er!
Så våra svenska butiker har ett högre inköpspris pga av att dom inte köper in lika stora mängder som conrad? Därav klarar conrad av att sätta ett lägre pris och ändå "tjäna" på det...

Men köper våra största kedjor i Sverige verkligen in så lite? Stadium finns ju i varje stad tycker man med en skidavdelning som ändå är rätt bra, samma med Intersport. Men conrad kanske fortfarande ligger en bra bit över?

Ser fortfarande ingen idé med att stödja dom om man inte är intresserad av servicen dom kan erbjuda utan hellre litar på att skidorna håller som dom ska och beställer från conrad, och skidbutiksfritt Sverige lär det väl knappast bli. Med lite press på sig får dom söka alternativ istället, som jageintbitter sa kanske en stor alpingaragekedja liknande stadium men med bara skidartiklar för att kunna köpa in mer och till lägre pris.

Conrad köper grymt mycket och får därmed bra priser ja, men det är inte den enda anledningen till deras låga priser. Olika länder=olika inköpspriser, sad but true. Kolla bara på staterna, deras vinterutrustning låg rejält under svenska priser redan innan dollarn blev svag.

Varför skita i Conrad?
Själv är jag förvånad hur fanken conrad kan få så bra priser? Hur många par skidor köper de per år? Kan de verkligen sälja mer än t.ex stadium/intersport gör?

Varför skita i Conrad?
felix sa:
Bra svar av er!

Jag håller med dig till fullo Felix. Dessutom har jag mycket goda erfarenheter av reklamationer hos Conrad. Min bror skickade en bild på en skida som spruckit lite vid toppen (Gotama 06/07). Av skadan att döma var det rätt uppenbart att brorsan hade kört in i en sten och jag trodde därför att det i princip skulle vara omöjligt att hävda konstruktionsfel. Men till min stora förvåning skickade Conrad direkt nya skidor utan att tjafsa. Min bror fick tom välja nästa års modell utan extra kostnad. All heder till Conrad!!

Senast ändrad:
Varför skita i Conrad?
Nej, fick förfrågan på ett annat håll också men så var det faktiskt inte.
Bara för att ingen skulle tro det skrev jag inte ens ut vem som använt citatet, dessutom är Hasse borta från freeride i en månad så hade nog valt en annan tid då.

Var uppriktigt intresserad av att höra åsikterna av dom som tycker så för tyckte mig se mer och mer som sa att vi skulle stötta våra egna butiker, skita i conrad osv men förstod inte riktigt varför dom ville det. Och nu när jag fått höra vad endel tycker och tänker, är jag intresserad i om det stämmer.

Säljer verkligen conrad så mycket mer än stora svenska kedjor? (Köper dom in större mängder?)
Om det stämmer att Sverige har högra inköpspriser pga av annat också, varför det?

Varför skita i Conrad?
Har iofs även hört att vissa inte har haft det lättaste med reklammationer från Conrad. Har ingen erfarenhete själv av köp därifrån så jag kan väl egentligen inte komma med så mkt i just den aspekten.
MEN om vi nu säger att vi plockar bort alla skidbutiker i hela sverige. Det ger att alla testdagar som finns försvinner oxå eftersom ingen i sverige säljer skidor längre eftersom allt går via utlandet. Hur mkt är en postorderserrvice värd då? Det kan väl gå bra med kläder/pjäxor att man köper dubbla storlekar för att man är tveksam och skickar tillbaka den storleken som passade sämst. Det äju inte direkt så att man kan köpa ett par blower ett par katana och ett par kuro och ett par dukes och sen borra upp alla...testa i ngn timma och sen ..nja... det blir nog de här planken och sen skickar tillbaka de andra två.

En stor orsak till att Sveriges priser är högre än SC är ju våra skatter...importskatter, moms och arbetsgivaravgifter är väl antagligen bara några exempel på saker som gör det jobbigt för våra markbutiker i deras kamp mot den mäktige Conrad. Kan ngn lite siffror på detta vore det cleant...se hur stor skillnaden egentligen är...

Varför skita i Conrad?
Importskatter?? Har vi sånt inom eu??
Kan verkligen differensen mellan våra och tysklands skatter och avgifter få ner conrads priser så mycket?

Sen är de svenska distributörerna ena roliga nissar också. Skulle beställa 2 par salomon S916 från jobbet. Trodde att de kostade en 2 lök paret, och med lite personalrabatt skulle jag göra en bra deal... yeah right...
Ringde upp nån tjej på Amer och beställde två par. Innan jag lade på luren frågade jag vad de kostade på ett ungefär. "Eeehm, jag ska kolla... ... ...De ligger på 5000kr i utpris per par!" 10 000kr för två par S916 alltså. Tidigare hade de gått att fixa för ca 2 lök, och anledningen till att de gått upp i pris var att produkten (just då) var flyttad till deras "race department" som hade högre administrativa omkostnader. Samma produkt, men i en annan katalog och ett prispåslag på 150%. Häftigt!

Det slutade med två par P18 från conrad, sparade 6 000kr på det...

Varför skita i Conrad?
Och dom som görs i Österrike och Frankrike är fulare märken? :P

Det där du berättade om S916 Nojlas lät ju riktigt konstigt! Låter som något olagligt nästan även fast det säkert inte är det...

Och sen som du sa, skillnaden mellan våra och tysklands skatter och avgifter kan väl inte vara så stora..? Vi är väl båda eu-länder.

Varför skita i Conrad?
PNyberg sa:
Har iofs även hört att vissa inte har haft det lättaste med reklammationer från Conrad. Har ingen erfarenhete själv av köp därifrån så jag kan väl egentligen inte komma med så mkt i just den aspekten.
.
Jag och mina kompisar har beställt mängder av skidor från Conrad och alltid fått bra service och aldrig haft några problem vid reklamationer. Sport-Conrad har ett grymt koncept som jag ser det, bra service till bra pris.

Varför skita i Conrad?
Nojlas sa:
Importskatter?? Har vi sånt inom eu??
Kan verkligen differensen mellan våra och tysklands skatter och avgifter få ner conrads priser så mycket?
Borde inte ekonomen veta det:)?

Det finns iaf inga tullavgifter vid import inom EU. Dock skall en kommersiell vara (alltså inte varor för privat bruk) beskattas i det land den konsumeras, vilket i detta fallet är Sverige.
Tänk också på att det inte är butikerna som köper in varorna direkt från tillverkaren, utan det är generalagenter som har hand om detta. Även generalagenter har ett visst påslag till butiker.

Det är inte heller alla skid/pjäx/snowboard/osv-tillverkare som har sin produktion i EU. Det är för dyrt.

Således är min tanke bakom Conrads låga priser:
- Köper direkt från tillverkare, inga mellanhänder
- Köper i stora partier. Bra pris från tillverkare.
- Lägre momsbeskatting i Tyskland (Den normala skattesatsen för moms är för närvarande 19 %, den reducerade är 7 %)
- Lägre arbetsgivaravgifter i Tyskland
- Bra logistikhantering, stort lager.

My 50 cents

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp