Varför twintip? Varför Carving?

AdamdE

Ny medlem
Hej! Jag har åkt skidor i ett antal år nu och kan ta hyffsat bra svängar dvs jag åker på skenorna. Har åkt några ggr i sälen och i riksgränsen. Men nu till frågan.

Ska till Österrike och åka i alperna vecka 8. Så kom jag och tänka på vilka skidor jag ska hyra. Twin tip eller carving?

Vad är skillnaden? Jag vet att twintips är park anpassade men kan man åka med twin i pisten? Varför carving? Varför twintip?

Är 16 år och ska nog testa lite park iaf;)

MVH

Det jag vet är att nuförtiden har twintipskidorna blivit såpass bra att dom kan köras hårt i pisten också, jag tycker du ska satsa på ett par twintip! vilka då har jag faktiskt inte en aning om.

Carvingskidan har en smalare midja (mitt på skidan) i förhållande till spets och bakkant. Detta gör att då man vinklar skidan och trycker på kommer den att böjas och svänger på så sätt varav den också fått namnet (carve = skära). En carvingskida är också vridstyvare än en traditionell skida just för att kanten ska skära maximalt.

Alltså, alla twintips (vad jag kan tänka mig) är carvingskidor. Skillnaden finns liksom inte, twintips är en sorts skida, och carving är hur den är byggd. Själv kör jag ett par twintips som jag använder som allround, både i offpisten och i parken!

Men är det någon skillnad att åka med twintip gentemot carving? Är det svårare? Är det som att börja på noll igen?

Vad jag har lärt mig så är väll twintippen inte lika styv som en carving. Den är mycket mer böjbar och mjukare för att landa mjukare och lättare, rätta mig gärna om jag har fel.

Sedan att Twintip är så himmla alround är väll överdrivet. Okey det beror ju helt på från skida till skida men när jag var i Idre och åkte pist så åkte jag med carving. Efteråt satte jag på mig ett par twintip från förra året och det var överdrivet svårt och åka bra. Visst en twintip kommer ju alldrig kunna bli lika bra i pist som en carvin likaså att en carvin alldrig kommer bli det i park. Men om du nu har åkt några många år och skall testa lite park så råder jag dig att inte köpa renodlade twintip. Hyr istället och kör på carving i pisten för det är en sån skillnad om man kan tekniken

Sedan har jag en fråga. Är det så att twintipen är lättare än carving. Min farsa säger det och honom kan man ju inte lita på för 5 öre. Han ställde sina skidor på 3 när han väger typ 90

maxxat sa:
Vad jag har lärt mig så är väll twintippen inte lika styv som en carving. Den är mycket mer böjbar och mjukare för att landa mjukare och lättare, rätta mig gärna om jag har fel.

Sedan att Twintip är så himmla alround är väll överdrivet. Okey det beror ju helt på från skida till skida men när jag var i Idre och åkte pist så åkte jag med carving. Efteråt satte jag på mig ett par twintip från förra året och det var överdrivet svårt och åka bra. Visst en twintip kommer ju alldrig kunna bli lika bra i pist som en carvin likaså att en carvin alldrig kommer bli det i park. Men om du nu har åkt några många år och skall testa lite park så råder jag dig att inte köpa renodlade twintip. Hyr istället och kör på carving i pisten för det är en sån skillnad om man kan tekniken

Sedan har jag en fråga. Är det så att twintipen är lättare än carving. Min farsa säger det och honom kan man ju inte lita på för 5 öre. Han ställde sina skidor på 3 när han väger typ 90
Allt som stàr skrivet här ovanför är kort och gott bullshit. Allting beror pà vilka skidor du jämför med varandra. En twintip bör vara mer allround än en renodlad pistcarving skida. Twintips har tvà uppböjda ändar vilket gör att du kan àka àt 2 hàll! Dessutom finns det flertalet twintips som fungerar alldeles utmärkt i vanlig pist. Pà en bra skiduthyrning kan du byta skidor under veckans gàng. 98% av alla twintip som du hittar i en skiduthyrning är carvingskidor.

Har jobbat säsong på skiduthyrning nu i 4 år och fan va jobbigt de är med folk som har "hört" ett namn på skidor som nån polares farsas kusin rekomenderat ska vara skiiit bra!

- "Hej, vad vill du hyra för någonting?"
- "Eeh jo jag vill ha sånna där Atomic Metron B5"
- "Tyvärr vi har inte atomic alls men de flesta andra stora märken, vilken sorts skida är du ute efter?"
- "Eeeeeehh ingen aning.."

Mitt tips, fokusera på vad för SORTS skida (Mjuk twintip? Styv/mjuk carving skida med stora/små svängar? osv osv) du är ute efter så hjälper garanterat personalen dig att finna det som är bäst passar din beskrivning och föret som är uppe på berget.

"- "Hej, vad vill du hyra för någonting?"
- "Tyvärr vi har inte atomic alls men de flesta andra stora märken, vilken sorts skida är du ute efter?"
- "Eeeeeehh ingen aning.." "

Borde man inte, som någorlunda kunnig, skiduthyrare kunna lista ut vilken typ av skida den som vill hyra ett par Atomic Metron B5 är ute efter???
Fast det är klart, kunniga skiduthyrare kanske är lika vanliga som skidkunniga Stadiumsäljare...

Kommer du att åka baklänges in i hoppen (avsiktligt)?
Kommer du att landa baklänges ur hoppen (avsiktligt)?
Kommer du att åka nerför backen med ryggen i färdriktningen (avsiktligt)?

Då behöver du twintip.

Annars går det med vilka skidor moderna skidor som helst. Alla nyare skidor är "carving" även sk "twintip".

Men om du nu har chansen att åka i Österrike så klart att du skall åka i backarna. Inte parken. För att köra trick i parken behövs ju i princip bara ett gupp. Synd att inte utnyttja Alperna när man ändå är där.

Om du åkt några gånger och inte är värdens PRO så tror jag inte att du märker någon större skillnad mellan ett par twintips och ett par random carvingskidor. Ta ett par twintips så har du möjligheten att åka sw om du skulle vilja det! Det är värt om du ska testa park!

Det går bra att åka twintips i pist, och det är inte svårare!

Det jag menar är att det är faktiskt en välldigt stor skillnad mellan carving och twintip. Twintipen är Alround överdrift av mig att den inte skulle vara de, men om du nu kan åka med skär så känner man värkligen skillnaden. Och säg inte att Twintipen nästan är lika bra som carvingen i pist, Det är en sådan skillnad knappt roligt och åka vanligt med twintipen isåfall skall du hoppa och skoja runt. Men om du vill ha fart och bra svängar så skall du åka Carving i pisten
hittar i en skiduthyrning är carvingskidor

Senast ändrad:
Friska_Viljor sa:
Kommer du att åka baklänges in i hoppen (avsiktligt)?
Kommer du att landa baklänges ur hoppen (avsiktligt)?
Kommer du att åka nerför backen med ryggen i färdriktningen (avsiktligt)?

Då behöver du twintip.

Annars går det med vilka skidor moderna skidor som helst. Alla nyare skidor är "carving" även sk "twintip".

Men om du nu har chansen att åka i Österrike så klart att du skall åka i backarna. Inte parken. För att köra trick i parken behövs ju i princip bara ett gupp. Synd att inte utnyttja Alperna när man ändå är där.
Bästa inlägget! Park kan man åka i Sälen, Ulricehamn, Idre o.s.v. Men i Alperna är det pisten, offpisten och vyerna som gäller. Kör några allmountain och var lite överallt.

Jag testade ett par olika twintip inan jag köpte skidor förra året. Men det blev ett par allmountain med något bredare midja än för pist.

twintip om du vill hoppa och carving om du vill svänga.

Om du ska hyra kan du ju ändå byta fram och tillbaka mellan olika skidor så testa dig fram.

det är en stor skillnad på åkstil om du åker på en twintip eller en carvingskida för du har så stor skillnad på vridstyvheten och flexet så att en twintip blir ungefär som en nybörjarskida då du inte behöva jobba alls för att svänga. och twintipen är oftast byggd för att ha de bästa egenskaperna i parken och carvingen i pisten. då du vill åka lite allround skulle jag försöka hyra en rossignol bandit eller en salomon lord tex. dom är bra på mycket men inte bäst på allt.

Blackriverpaint sa:
maxxat sa:

Allt som stàr skrivet här ovanför är kort och gott bullshit. Allting beror pà vilka skidor du jämför med varandra. En twintip bör vara mer allround än en renodlad pistcarving skida. Twintips har tvà uppböjda ändar vilket gör att du kan àka àt 2 hàll! Dessutom finns det flertalet twintips som fungerar alldeles utmärkt i vanlig pist. Pà en bra skiduthyrning kan du byta skidor under veckans gàng. 98% av alla twintip som du hittar i en skiduthyrning är carvingskidor.
DU är bullshit, han skrev att det var skillnad från skida till skida, det är klart att vissa twintips kan man åka bättre i pisten och vissa inte så allt han säger är inte bullshit, och hur kan 98% av alla twintips vara carving skidor? är inte det såna där skidor jag hört talas om som inte har en spets där bak?

Den här tråden håller på att urarta helt. Skall man ha twintips eller carving var vad AdamdE ville veta. Det beror ju helt och hållet på hur han åker och vill utvecklas. Det vanliga rådet är ju att läsa de eminenta skidrecensioner som finns på freeride. Då får man en uppfattning om vad många olika personer tycker om olika skidor och kan säkert identifiera sig med olika recensenter mer eller mindre bra. Kräver förvisso ett visst jobb men är mycket bättre än att lyssna på någon som tvärsäkert säger "köp Rossi Bandit".

Sedan var det ju det där med twintip eller carving. Idag går det inte att köpa en skida som inte är carving. Jo förresten, worldcup störtloppsskidor samt dedicerade puckel skidor är "straight skis" av den gamla modellen. Man måste alltså fråga sig vilken svängradie, styvhet, bärighet man behöver. Tillbaka till skidrecensionssidorna således. Nästan alla (nåja, nästan) har numera en lite förhöjd bakspets. Om detta är twintip kan diskuteras....Den riktiga frågan är, skall han åka park och jibba eller inte...

Som vanligt blir då rådet att när man inte vet "så hyr man" tills man vet vad man skall köpa.

Och vill man inte det så blir rådet att köpa en twintip carving skida från ett känt märke, gärna lite bredare typ 90 under foten och med svängradie runt ca 20 meter och sedan köra. Lite knäböj innan kanske inte skulle skada....

Sorry, glömde att han ändå skulle hyra. Då är det ju glasklart. Hyr ett par plank som jag beskrev ovan. Är du inte nöjd så byt till ngt annat. Det är ju den överlägsna fördelen med att hyra.

Hals un Beinbruch

Dirty-T sa:
(...) DU är bullshit, han skrev att det var skillnad från skida till skida, det är klart att vissa twintips kan man åka bättre i pisten och vissa inte så allt han säger är inte bullshit, och hur kan 98% av alla twintips vara carving skidor? är inte det såna där skidor jag hört talas om som inte har en spets där bak?
[ironi]
Helt korrekt.
Twintips är inga carvingskidor.
Twintips är som vi alla vet helt spikraka och går inte att carva med.

Det stämmer också att man inte bör åka park i österrike. Har man åkt dit ska man minsann titta på utsikten och åka i den fina pisten. Eller offpisten.

Det stämmer också att atomic metron B5 är den roligaste skidan i hela världen. Jag har själv provat världens alla skidor, och har kommit fram till att atomic metron B5 är bäst. Den är bäst och roligast åt alla skidåkare, i alla fören och i alla lägen.
[/ironi]

För att svara på huvudfrågan:
Hur skidor presterar i olika fören beror på vad de huvudsakligen är konstruerade för. Om bakdelen är uppböjd eller ej säger inget om skidans prestanda.
Fundera över hur du vill utöva din åkning och därigenom vilka krav du har på skidan. Berätta detta när du hyr, så kommer de säkerligen ta fram en skida du kommer trivas med (annars kan du ju säkert byta).
1-0 till Blackriverpaint för övrigt...

GNU sa:
"- "Hej, vad vill du hyra för någonting?"
- "Eeeeeehh ingen aning.." "

Borde man inte, som någorlunda kunnig, skiduthyrare kunna lista ut vilken typ av skida den som vill hyra ett par Atomic Metron B5 är ute efter???
Fast det är klart, kunniga skiduthyrare kanske är lika vanliga som skidkunniga Stadiumsäljare...
Förstår din poäng och håller väl egentligen med där men problemet är ju att väldigt många bara rabblar ett namn dom hört av nån bekant, utan att ha en aning om vad de är eller vad det är dom egentligen är ute efter. Tar personligen inte åt mig av din ditt påstående om okunnighet men vet helt klart en del kollegor som passar in i det du beskriver..

ON topic: Stämmer in i kören: Berätta i skiduthyrningen hur du tänkt åka och vad du är ute efter så kommer det ordna sig fint, och om inte så får du alldeles säkert byta skidor tills du är nöjd. Lycka till.

En liten fundering av mig som nästan bara åker på "riktiga" pistskidor men som är sugen på att testa twintip, mest för att kunna testa att åka baklänges.
Är det inte så att bindningen på twintip sitter mer mittpå skidan just för att underlätta baklängesåkning? Eller är jag ute å cyklar?

Iofs. är frågan om man ska ha "carving" eller "twintip" inte så korkad som det först kan låta. Gå in i till Stadium, Intersport eller Team Sportia i någon svensk stad för att köpa skidor så är risken överhängande att expediten börjar med att ställa just den här frågan...

Det kan vara på plats med en liten kurs "Skis for dummies"!

I princip kan man dela upp dagens alpina skidor i ett mycket stort antal olika kategorier. Nedan följer exempel på denna uppdelning.

Pistskidor (Pist)
Kännetecknas av en midja på 65 - 80 mm, svängradie på 12 - 18 meter, fungerar bäst i pistade backar, sällan med twintip, ingen rocker (kanske i framtiden ...)

Allmountainskidor (Pist/Offpist)
Midja 80 - 110 mm, svängradie 16 - 25 meter, konstruerade för att fungera bra i alla situationer, med eller utan twintip, vissa modeller med rocker.

Lössnöskidor (Offpist)
Midja 110 - 140 mm, svängradie 25 - 40 meter, mjuka för att flyta bra i lössnö, de flesta modeller fullrockers, med eller utan twintipp.

Parkskidor (Hopp/Pipe/Rail)
Midja 70 - 85 mm, svängradie omkring 20 meter, lätta och mjuka för att vara så lätthanterliga som möjligt i parken, alltid med twintip, ej rockers.

Turskidor (Offpist)
Midja 70 - 95 mm, svängradie 18 - 30 meter, lätta, lätta och lätta för att vara så enkla som möjligt att "klättra" med. Ej twintipp, sällan rocker.

Jag skulle kunna fortsätta i oändlighet ... men detta kan väl vara ett typiskt sortiment man hittar i en välsorterad skidaffär. Inom varje kategori finns det mängder med varianter och det skulle inte vara något problem att fortsätta med underkategorier och underunderkategorier. För att krångla till det finns det dessutom skidor som är gränsöverskridande och passar in i flera olika kategorier ...

Men som sagt var, samtliga dessa skidor är idag "carving" (förutom vissa extrema lössnöskidor) vilket kännetecknas av en markerad midja. Inom de flesta av kategorierna finns det "twintips" vilket såleds inte heller säger så mycket om vad det egentligen är för skida man vill ha.

Så den korrekta frågan är definitivt inte "carving" eller "twintip" utan var du vill åka och hur du vill åka!

;-) / MM

PS! Nu kommer säkert någon att anmärka på en detalj som typ: Pistkidor radie 12 - 18 m, men tänk då på att det här är generellt med tanke på vad man i bästa fall kan hitta i en vanlig skidbutik. Pistskidorna med en svängradie på över 18 meter är lätträknade ... DS!

Senast ändrad:
Så alltså ni rekommenderar att jag ska hyra en allmountainskida? För jag har ju tänkt att åka pist/offpist. Till största del och kanske bygga lite små hopp eller hitta lite hopp som man kan leka på :). Men ingen seriös park åkning. Enbart pure åkglädje med polarna där det kanske inte är den som åker bäst som har roligast om ni fattar vad jag menar ;)!

Jag skulle rekommendera att du hyr en allroundskida, med twintip. Säg till personalen att du har åkt lite skidor och skulle vilja testa ett par twintips, som gärna funkar lika bra i pisten som utanför. Det finns hur många sådana skidor som helst - från alla märken. Så jag tror inte det kan gå fel. Är du inte nöjd med skidan är det bara och byta, eftersom du hyr.

Kör hårt!

@AdamE
Yepp ... om ditt fokus ligger på pisten och pistnära offpist är det en Allmountain/Allround med TT som är ditt val. Berätta för skiduthyrarna hur och var du vill åka så kommer de förhoppningsvis att langa fram en TT med omkring 90 mm i midjan och en skärningsradie på omkring 20 meter ...

/MM

och om du vill kunna spruta snö i ansiktet på dina kompisar i backen så ska du ha twintip... Skämt åsido men en twintip brukar kunna ha en egenhet att slänga upp snö som en snöslunga baktill så att alla som åker bakom dig får ansiktet fullt.

Som tur är har det sagts en del vettigt nu på slutet även om MarkusO är lite ambitiös när han säger att en allmountainskida i en mainstreambutik skulle ha en midja uppemot 110mm. Om du går in på stadium så är allmountain snarare max 85mm och allting bredare klassas som ren offpist.

Som sagts innan så är alla skidor idag carvingskidor (med fåtalet undantag) och den stora skillnaden för de flesta av oss mellan twintip och inte twintip är benägenheten att sladda. En skida med riktigt rak bakre kant kommer ge dig ett renare skär men den är i gengäld väldigt obenägen att sladda utan skär gärna "fast". Twintipen kommer bli betydligt enklare att åka på sladd med. Men nu pratar vi ytterligheter.

AdamdE sa:
Men är det någon skillnad att åka med twintip gentemot carving? Är det svårare? Är det som att börja på noll igen?
Absolut inte som att börja på noll igen, jag är uppväxt på klassiska full-längdsskidor och carvingskidor ( timglas .

Har ägt 2 par twintips, Head Madtrix och Salomon 1080.
Hur duktig åkare du än är så kommer du aldrig kunna åka lika fort och snyggt med twintips. dom vobblar lättare i högre farter etc.

@Rmojo
För din info ... Det finns carvingskidor med twintip som är tillräckligt vridstyva för att gå som spjut i pisten. Dina Madtrix och 1080 hör inte till dem. En uppböjd bakände innebär inte med automatik en mjuk och odämpad skidkonstruktion ... .(punkt)

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Rmojo
För din info ... Det finns carvingskidor med twintip som är tillräckligt vridstyva för att gå som spjut i pisten. Dina Madtrix och 1080 hör inte till dem. En uppböjd bakände innebär inte med automatik innebär en mjuk och odämpad skidkonstruktion ... .(punkt)

/MM
Ja men inte som fungerar väl som en allround skida, lätt att säga för en erfarenhet skidåkare men trådskaparen skriver " jag kan ta hyffsat bra svängar ", då tog jag en slutsats att han inte är allt för erfaren.

Jag rekommenderar honom att köra på ett par allroundskidor eller pistskidor, beroende på hur mycket han kommer åka offpist.

" åka baklänges " är inget han kommer tycka är kul för att man bygger ett litet hopp, speciellt inte i alperna.

Rmojo, gammal är ALLTID äldst! MM har rätt.

Jag skulle nästan kunna sticka ut hakan och säga att de absolut bästa allroundskidorna har twintip. Varför undrar du? De skidor som i dagsläget saknar twintip av något slag är helt renodlade pistskidor (antingen rena raceskidor, pistskidor, eller uppbreddade pistskidor) samt riktigt knepiga offpistskidor.

De flesta andra skidor har faktiskt twintip. Parkskidor, BC-jibbskidor, vanliga puderskidor, moderna friåkningsskidor, puckelskidor, you name it!

En annan anledning till mitt påstående är att de "bästa" skidorna i dagsläget inte görs av stora företag såsom Atomic, Head och Dynastar... De görs av små tillverkare med nytänkande teknik och konstruktion. Och de praktiskt taget alltid twintip för att få lekfullare skidor. Hendryx är ett mycket bra exempel. Självklart twintip och ett helvetiskt grepp och drag i pisten. Och midjebredd runt 100mm och uppåt.

En Hendryxskida är troligtvis mer allround och mer pistrace än någon skida du har testat. Jag skulle nästan kunna sätta pengar på det.

Rmojo sa:
AdamdE sa:
Absolut inte som att börja på noll igen, jag är uppväxt på klassiska full-längdsskidor och carvingskidor ( timglas .

Har ägt 2 par twintips, Head Madtrix och Salomon 1080.
Hur duktig åkare du än är så kommer du aldrig kunna åka lika fort och snyggt med twintips. dom vobblar lättare i högre farter etc.
De beror väl helt på vilken sorts twintip skida du åker på? som carled ovanför mig, ta ett exempel, du köper ett par hendryx skidor så åker du nog ifrån dig själv om du kör en riktig pistrace skida i samma prisklass +-0, alla tror ju att twintips är parkskidor så kanske de va för några år sedan, men nu är de inte så längre för varför ska du ut i parken och jibba med ett par skidor som tex är 120mm under foten, tip och tail rocker, reversed chamber osvosv... Hyr en bra twintip men inte någon som du inte kan kontrollera, salomon lord kanske är någonting för dig. Eller nån skida från movement, Goliath kanske. Det finns iallafall betydligt många mer okända skior i skiduthyrningarna/skishops i alperna. Kom lite offtopic nu...

orka hundra svar :P

ska du åka park, ta twintipsen. Funkar bäst. Och JA, dom fungerar att köra i pisten.
Det räcker som svar... tkr jag.

Man skulle ju kunna misstänka att en femtioårig trebarnsfar inte har koll på twintips ... men att tjugoåringar inte har en aning ... känns märkligt. Får väl hålla tummarna för att ni inte arbetar på Intersport eller Stadium ... (ingen nämnd, ingen glömd).

Over and Out!
MM

Men MM, har du inte fattat nåt?
En twintip är inte en twintip om den inte är värdelös i pisten! Oavsett antal tipar!
Pungt!

Ni har rätt, kalla mig gammalmodig. Men när jag tänker twintip så tänker jag en redodlad parkskida, helt rak med en regäl tip där bak och en bred åkyta.

@Rmojo
K2 har samlat sina twintips under en rubrik ... ta en titt ... här hittar du både renodlade parkskidor, allroundskidor och feta lössnöskidor, det enda de egentligen har gemensamt är att de har uppböjd bakdel.

http://k2skis.com/skis

@GNU
Nu tänker du på twintitts igen, det är något helt annat ... ;-)

/MM

Köp begagnade skidor så får du råd att pröva dig fram.

Alla (nästan) skidor har något de är bra på. Sammanlagt har jag lagt 3500kr på min nuvarande skidgarderob och då har jag fyra par skidor att växla mellan. Race-GS, race-SL, Salomon Pocket-rocket och Head MOJO 70. Salomonskidorna är mina favoriter (utom i isig pist där de är helt hopplösa).

Om man återgår till huvudfrågan skulle jag definitivt köpa breda park eller all-mountainskidor, en bredare skida är skönare att åka på (om det inte är superisigt). Pistskidor (med undantag för race-skidor) är så sjukt fula, med sin plottriga låtsas-hi-tec design.

Tillbaka
Topp