Varför vill folk utnyttjas som reseledare

Duff: *Gapskrattar*

El_Maco: Läs vad jag skriver innan du svarar nästa gång! Man kan få för sig att du inte är så smart...

Putte: Jasså, det kan man!

Skenet bedrar putte, skenet bedrar...

Jag vet inte varför jag bryr mig men efter att ha läst igenom tråden var jag bara tvungen att säga något: el_maco, är du på riktigt eller?! Jag tycker det är jämarns så spännande att höra dig snacka om CV och civ.ing examenen och vilka jobb och säsonger som räknas... Egentligen finns väl inte mer att tillägga, putte har redan formulerat det tillräckligt tydligt tycker jag

sicket tjat, men som sagt, det är kul läsning!

el maco: du har för mkt testosteron, en massa drömmar som antagligen inte kommer infrias.
tror att allt detta rackande på reseledarjobbet hänger ihop med att någon solbränd guide har råkat ta för sig av din tjej på en alpsemester medans du hade krökat dig själv i däck..!

till er andra: lycka till i vinter.

personangrepp! (läs nedan)

Förstör nu inte för el maco.
Han ska ju bli civilingengör. (inget illa om dem nu)
Hur mycket skidor kommer du då åka under de åren du studerar till det hade du tänkt? hm. både pengar och tidsbristen kommer nog att sänka antalet åkdagar för dig ska du se. ;)

Annars har ju detta blivit ungefär som jag tänkt mig. efter cirka 50 inlägg så blir det som vanligt:
Mer bråk om ingenting som slutar i personangrepp!

Men jag ska erkänna, det har varit roande läsning! Tackar samtliga inblandade parter för at deras behov att tracka ner på någon annan fick konsekvenser på ännu en tråd!

Länge leve yttrandefriheten och rätten till en egen åsikt, oavsett ålder, erfarenhet, hudfärg, kön och hur vida man egentligen är "behörig" att yttra sig i saken.

Jag erkänner, tillochmed jag borde vara tyst.

asså carpe diem för fan grabbar!
man får leva efter sina drömmar,
Dottor vill åka skidor, o nog fan verkar det som om han gör mkt för att göra det - Beundransvärt!
el_maco du vill bli civ.ing. du offrar dina skiddagar för det, det är beundransvärt.
Men för fan, va försiktigt med vad du offrar. Det finns en sak bland flera (men inte många) som inte återkommer. O det e fan ungdomen, friheten. Den minskar för varje dag.
O under ungdomen finns det 2 saker man ska göra. Man ska leva, o plugga.
Lägg valfria proportioner i mixxern o snurra så fåru se vad som kommer.
Men sitt fan inte när ni e 80 bast o ångra er!
Ganska personliga åsikter detta btw....
Hare gött grabbar

BÄSTE ELMACO!
Det är intresseant att en sån liten & ung kille som du som aldrig ens gjort en säsong har så mycket att tillföra denna diskussion. Har du ens varit i alperna själv eller?

Du verkar ju ha stenkoll på hur det är i alperna ?!
Hur det är att åka på charter & vilka det är som åker på en pistvisning - det var blåbär & kärringar eller vad sa du?

Kanske ska du testa en charter också, vem vet ..du kanske bara har en massa förutfattade meningar som du fått av folk som inte har förmånen att få arbeta som just reseledare i alperna...

En ganska intressant vinkel är ju alla som går på reseledarkurser i alperna & sen inte blir godkända.. vad blir dom?! Jo dom blir bummare & får diska sig igenom säsongen & snacka skit om reseledare som "dom ändå inte ville bli".. suck..

Ang dina funderingar varför man ev skulle nämna att man har arbetat som reseledare i citt CV så kan jag ge dig en liten "hint", många högt uppsatta chefer i näringslivet har en gång varit reseledare.. konstiga inkompetenta männsikor eller?!

Så ta & väx till dig nu grabben!

Hej Doktor Snö. Du säger "Det är måttligt smart att dra slutsatser om något du inte har en aning om". Tur att jag har ganska stor aning om vad jag pratar om då. Är jag mer än måttligt smart då?

Direkt efter gymnasiet var det lumpen som gällde för mig. Men efter den så var det bara att slänga ut en sjuhelsikes massa jobbansökningar för att slutligen lyckas få fyra månaders fabrikskneg under sommaren, följt av tre veckor på ett lager, därefter två månader på ett trävaruhus och sista 1½ månaderna var jag på ett kontor och renskrev protokoll. Sen kunde jag pumpa puder i 4 månader!

Så kom fan inte och säg att jag inte vet!

Jag vet inte var dina krav ligger, men som du nämnt i en tidigare tråd vill du tydligen ha ett fast jobb, där du kan få tjänstledigt under vintermånaderna. Antar att du inte hittat nåt sånt jobb som 19-åring va? Nä, du har väl suttit och ja... Nä, nu ska vi inte go there... :-)

Bättre lycka nästa år. Grejen är den, grabben: man får ta dom jävla jobb man får. Får man tag i ett bättre; säg tack och adjö och ta nästa. Ett tips: rekryteringsbolag.

Men för den delen tror jag inte du får en tråkig säsong som reseledare. Jag tror du kommer ha skitkul! Men du kommer inte åka lika mkt skidor. Och inte på samma villkor...

Nej, det var inte DET jag syftade på.

Det var den här delen där jag tyckte att du var ute och cyklade big time.
"Dr_Snow: om det är din första snöfria vinter och du inte har ett öre tyder det på att du egentligen inte är så intresserad av att göra skidåkarsäsong, utan hellre jobba/supasäsong."

I övrigt har du ganska rätt angående jobb och så.

//Dr. Snow

el_mach: Du är ett glin. Citerar Oskar Wilde men verkar inte fatta vad han menar. Har inte hört det citatet tidigare, men han menade nog på att det är synd att det är dom med pengar som styr här i världen. Inte att livets mening är att skaffa pengar..
Han lär också ha skrivit: "I am not young enough to know everything."

Dr_Snow: Sitter och småler när jag läser den här tråden, ibland tom skrattar jag. Är den inte rolig då? Du däremot är inte det minsta roande. Kanske inte känner dig, men jag har ju sett din bild och du är ful.

Klart roligaste inlägget står Sofia21 för. Hon skriver att hon "gör ett desperat försök att hejda denna utvecklig". Hela inlägget andas verkligen desperation. Mycket roande =)

Tillbaka till Dr_Snow: Pensionärsskidresor? Reseledare i den bemärkelsen som behandlas i den här tråden är väl på skidresor. Människor som vill åka skidor, men inte åker skidor utan reseleder istället? Folk blir ju inte reseledare för att få åka skidor.

Du verkar ju ytterst ödjmjukt införståd med bristerna i reseledarjobbet. Framgår med all tydlighet om man läser annat du skrivit. Låter som om du antagligen hellre skulle ta ett annat jobb, vilket som helst, om det gav dig mer tid till åkning. Lycka till du kanske hittar något annat längre fram i vinter.

Porrbranchen? Har du en aning om hur krävande porrbranchen är? Framförallt för killar. Du verkar ju tro att vem som helst har det som krävs. Fast det vore ju helt klart det fetaste. Slänga upp sitt visitkort, "porrskådis/skibum".

Mina personliga åsikter i huvudfrågan. Hur kan någon vilja vara reseledare? Har ingen egen erfarenhet av jobbet. Gör man säsong för att åka bräda/skidor så verkar det suga monumentalt att jobba som reseledare. För lite tid för egen åkning helt enkelt.

Skid/Snowboard -lärare är ju ett annat jobb som jag inte skulle vilja ta i med tång. Har iofs hört om en vän till en vän som lär ha jobbat som off-pistguide i Chamonix. Han tyckte det var trevligt.

Det absolut sämsta jobbet man kan ha måste ju vara liftvakt, som att be om att slippa åka. Ganska varmt och skönt också har jag hört.

Dear mr tullhog hur många reseledare har bergsguide o heli? Ja precis varenda en 7 dar i veckan eller inte! En bummare är kanske ledig när snön finns där medans reseledaren slirar ner för alpvägarna för att hämta gäster!

Detta blev dummare än vad jag någonsin kunde ana. Verkar som om det har varit en hemsk helg för många.
Att säga att reseledare är dumma i huvudet är lika obegåvat som att säga att stockholmare är dumma i huvudet. Det verkar lite väl generaliserande.
Jag har tillbringat 9 vintrar i Alperna varav 7 som reseledare. Måste säga att det var två helt fantastiska vintrar som skibum. Städjobb, bartender och en massa andra spännande arbetsuppgifter. Men det slår absolut inte jobbet som reseledare. Så mycket nya skidorter, så många nya människor och så mycket bra skidåkning hade jag aldrig fått möjligheten att uppleva utan detta jobbet.
Det är bara skitsnack att man inte får åka tillräckligt mycket kvalitativ skidåkning. Det hörs ju på ordet reseledare att man leder andra. Det betyder att jag själv väljer vart jag vill åka med mina gäster. Då måste man vara lite knäpp om man inte väljer de bästa åken. Visst, några dagar tar det lite längre tid, men på det stora hela så tror jag att jag åker mer kvalitativ skidåkning än många som inte jobbar. Jag har mer och mer insett att det är inte väder och snödjup som spelar störst roll. Det är sällskapet. Jag tror alla mår bra av att göra någon annan glad på berget. Har ni inte testat det så kan jag rekommendera det varmt.
Kom inte och säg att ni åker varenda dag under en hel vinter, bara för att ni inte "måste" jobba som reseledare.
Sedan gör det inget att man får ta lite ansvar. Tror till och med att några här på forumet skulle behöva lära sig lite mer om detta.
Slutsats: låt alla få göra som de vill. Huvudsaken att vi har det bra i snön.

Verkligen ett klockrent svar Cola. (Ja, en gnutta ironi i det, jag behöver uppenbarligen påpeka varje gång jag använder ironi.)

För övrigt skiter jag i den här tråden nu.

//Dr. Snow

Kan bara instämma i föregående talares tankar om åkningen. Min erfarenhet säger mig att det är reseledare som får mest åkning under en säsong då man faktiskt står på skidor varje dag, något väldigt få bummare gör...
När man dessutom har offpistdagar med bergsguide och helikopter på schemat varje vecka så kan man knappast klaga på kvalitén på åkningen heller. Hur många bummare gör det varjevecka?

Hallå!!!!!
Har ni inte missat det viktigaste av allt i denna diskussionen!!?¿
Reseledare får ju ha snygga västar på sig så att man kan se på långt håll att de är just reseledare.

Detta gör att de ser bra ut på långt håll och att de inte fryser.

Försök håll lite nivå på argumenten är ni snälla.

sen har jag funderat på en grej också, om man tar allt ludd som fastnar i torktumlaren och stickar en tröja av det. och sen torktumlar den tröjan,,,,, vad händer då?

svar till: moralist med för mycket tid

Svar till moralist med för mycket tid: Det beror helt och hållet på om du använt det ludd du har i naveln för att förstärka sömmarna med. Om inte så är jag rädd att det nog går åt helvete...

Själv tycker jag om Cutantyg med små gröna hjärtan på...

puff puff...

Ahh jag är ledsen! Denna minst sagt underhållande följetång har varit begravd sedan länge och det verkar som om många är glada för det. Men måste bara tacka!! Sällan garvat så mycket och mina arbetskamrater fattar nog att jag inte sitter med en rapport! Vilket osökt leder mig in på att jag i detta nu sitter och spyr galla över mitt "civilingenjörs"-jobb och vill bara tillägga!! TESTA, testa för fan!! Jag tycker reseledar yrket verkar trist men jag tänker fan testa. Till 50% för att annars vet jag inte och till 50% för att El maco skall ha storstryk! Vilken liten skit (jag vet- inga personangrepp men killen borde tuktas)!!!

PUSS PÅ ER ALLA (även på dig El maco)!!
Jag har tom skrivit ut hela tråden och tänker fan sätta upp den på väggen hemma för allmän beskådan bland ickefreeride.nu:are

pS Det med luddet nu sist… jag har fortfarande tårar i ögonen! GLÄDJE sann glädje dS

Jag gick i samma skola som den omtalade el-maco.. Och han är den lilla skitunge som han låter som. Jag är visserligen också ung men jag har vett och självinsikt nog att inte börja tro att jag vet mer än meriiterande bummare! Och El maco är tanig, ful och har nog aldrig haft en flickvän.. Ta det inte allt för personligt Anders, men det är du../Robert

Jag skulle gärna pröva på så många jobb som möjligt, även om de klassas som lågstatus eller skitjobb. Då kanske man kunde få en inblick i andra människors perspektiv. Någon skrev något om frihet var allt och hade då inte tid att jobba (eller något liknande)

Handen på hjärtat, vem är egentligen fri på riktigt i det samhället vi lever i idag. Vi blir kontrollerade av alla möjliga instanser från att vi föds.

Enda sättet att bli riktigtr fri är nog att flytta till en koja i skogen och dricka tallbarrsté, och hoppas att man blir "glömd" av alla myndigheter efter X antal år.

Jag tror att den som vill bli reseledare motiveras av kontakt med andra människor, möjligheten att utveckla sig själv och är inte rädd för att ta en del skit på vägen.

Det kan kallas för att man drivs av inre motivationsfaktorer i motsats till yttre faktorer som har med lön och titel och status att göra. Om jobbet stämmer med hur man ser på sig själv sina förväntningar så blir man antagligen nöjd.

Den som är genuint intresserad av andra människor har troligen en bra grund för jobb som läkare, polis, lärare, eller andra jobb som ELMACO i sin lilla värld inte känner till, jobb som ställer stora krav på social kompetens. Men de kanske också är "skitjobb" och kanske är det också "idioter" som bara tvingas lösa andras problem. När ELMACO är trettiotyp kommer han kanske fatta vad han missat. Då är det bara att ringa en välbetald psykolog, för någon annan lär inte vilja lyssna.

ElMaco:

Eftersom du är relativt ung och nyligen påbörjat dina studier har jag överseende med dina naiva inlägg. Istället för att hacka på dig tar jag mig därför friheten att informera dig om hur arbetsgivaren för ditt framtida drömjobb resonerar kring din ansökan och CV:

-"Hmm, den här "ElMaco" har en helt ok utbildning... Vad har han gjort mer? Jobbat extra på ABB, mmm, ok. Men!?! Vad gjorde han år 2003 då? Han tog ju studenten 2002 och påbörjade sina studier 2004. Han är nog inte så drivig den där "ElMaco", kanske rent av en slashas... Jag anställer nog "McChicken" istället..."

Om det nu var så att du hade jobbat som reseledare och valde att mörka det av den anledning att det inte skulle vara meriterande så tar du fel unge man. Det är snarare så att i nämnda exempel skulle din tjänst som reseledare 2003 lyft ditt CV och möjligen gett dig drömjobbet som nu McChicken fick istället. Man ska ALDRIG ha luckor i sitt CV!!!

Jag är färdig med min examen och vet att några av mina tidigare jobb under min studieperiod i dina ögon kan uppfattas som lågkvalificerade, men i arbetsgivarens ögon är de meriterande!

Ciao.

Det finns ju andra jobb än reseledare om man gillar att åka skidor...
Tycker personligen att reseledarjobbet bestod mest i att "aim to please" största möjliga antal folk. Hatar att vara ytlig- och det krävs verkligen att man är det. Det tror jag alla som jobbat i yrket är med på.
HATADE TexMex kvällen med äckligaste tacosen i stan! ("Det är jättegott och VERKLIGEN valuta för pengarna...!")
Jobbar hellre som skidlärare/instruktör, som jag gör nu! Då får man lite tid att prata med folk på riktigt, och behöver inte vara så jävla inoljad i stilen hela tiden. Du får åka skidor (men som regel i skitbackar), får vettigt betalt och blir inte uppfattad som en hora av alla locals. (Reseledare BLIR det!!)

Men herregud, någon måste ju tydligtvis göra jobbet! Ni som känner er lagom smöriga, är sugna på en usel intäkt, vill bli "kompis" med asfulla Göran och hans kompisar på 45, orkar svara på idiotiska frågor om "vem som skall bära vårt baggage.." och är intresserade i att ha kommunens fulaste jacka och aldrig få slappa en hel vinter... Go for it!

Det är ju sant som det sägs. Tar man ett par semigeeks och sätter på dem uniform kommer de uppfatta sig själva som tuffa och osårbara. Se fängelseexperiment (för er med mer än komvux) som exempel.
N

Tillbaka
Topp