Världens bästa afterski, eller? (Aka. Huffington Post måste ha fel!)

Heddious

Aktiv medlem
Huffington Post har listat världens tio bästa afterski-orter och nu vill jag veta vad vi på forumet tycker. Spontant fnyser jag åt att de i motiveringen för Cham inte ens nämner Chambre Neuf, och att de i flera fall verkar ha blandat ihop begreppen "afterski" och "utekväll". Det är mig fullständigt egalt huruvida jag kan sitta och sippa på dyrdrinkar eller få epilepsiryck till en känd DJ efter att solen sjunkit bakom bergen, jag vill dansa på borden och dricka öl! Dessutom verkar de knappt ha orkat släpa sig över pölen – herregud det måste finnas fler än två orter i Europa som platsar på topp tio. Förbaskade amerikaner. De är verklighetsfrånvända! Verklighetsfrånvända på min ära! De har aldrig satt en pjäxa i närheten av La Folie Douce!
Whatever. Här är deras lista:

1. Aspen, Colorado
2. Bariloche, Argentina
3. Chamonix, France
4. Cortina, Italy
5. Killington, Vermont
6. South Lake Tahoe, Nevada
7. St Anton, Austria
8. Telluride, Colorado
9. Whistler, Canada
10. Zermatt, Switzerland

Cortina, seriöst? Det känns så fel. Var är Saalbach, Badgastein, Val d'Isère? Vad är afterski? Vem är jag?
Så många frågor.
/Hedda

Har visserligen bara varit på 6 av Huffingtons 10 ställen men Hinterhagalm måste vara mer eller mindre definitionen på Afterski. Österrike i allmänhet ligger i en klass för sig. Gillar man haschdimma kan väl "Fly me to the moon saloon" i Telluride vara något men annars så suger både USA och Kanada som regel på afterski om inte ställena tillfälligtvis invaderats av besökare med lederhosen eller andra icke amerikanska attribut.

Dessutom borde väl t ex Chambre Neuf inte räknas som representativt för Chamonix eftersom det är ett svenskställe som skulle uppvisa samma klientel oavsett ort.

Senast ändrad:
De kanske delar min uppfattning om trevlig afterski, ombytt, nyduschad drickandes lite vin chaud, skumpa eller trevlig cocktail i en skön läderfåtölj/soffa...
Coverrockband och öl, har ni hockeyfrilla och kör pickup med sydstatsflagga eller? :P

JL76 sa:
De kanske delar min uppfattning om trevlig afterski, ombytt, nyduschad drickandes lite vin chaud, skumpa eller trevlig cocktail i en skön läderfåtölj/soffa...
Coverrockband och öl, har ni hockeyfrilla och kör pickup med sydstatsflagga eller? :P
JL76, är du fransos? ;)
Fast det stämmer nog inte heller.. jag vet få personer som älskar stereotypt "skandinavisk" afterski som franska skidlärare. Fast det kan i och för sig ha att göra med hårfärgen på besökarna och manligt/kvinnligt ration.

Italienare?

Rezzmus sa:
Är det bara jag som får det till 4st europeiska orter?
Nej, du har rätt. Det var nog min hjärna som automagiskt inte räknade Cortina och Zermatt eftersom jag inte begriper varför de är med på listan. Hehe. Så går det när man blir upprörd. :)

Heddious sa:
JL76 sa:
JL76, är du fransos? ;)
Låter mera som wannabee-stekare-från-stockholm än fransos, imho. Mattias Hargin? är det du bakom signaturen JL76?

jag vet få personer som älskar stereotypt "skandinavisk" afterski som franska skidlärare. Fast det kan i och för sig ha att göra med hårfärgen på besökarna och manligt/kvinnligt ration.
Grodätare och l'amour, liksom. Hur många guide-nålar har du samlat på dig Hedda? ;)
Å andra sidan är det svårt att kritisera beteendet. Jag menar, vem går inte igång på snygga svenska skidtjejer?

Listan är typiskt amerikansk. "The World" = USA + nåt slumpvis utvalt ifrån "landet Europa".
Bästa afterskin kommer alltid att vara med polarna efter en kul dag på snö.
Oavsett om det är tio pers med ljumma öl i svettiga underställ i en för liten enrummare eller oldschool-pjäxdans till oompa-oompa-livebandets version av 'stayin alive' med en blondin i ena armen och en kall öl i den andra.

rabbit sa:
Grodätare och l'amour, liksom. Hur många guide-nålar har du samlat på dig Hedda? ;)
Å andra sidan är det svårt att kritisera beteendet. Jag menar, vem går inte igång på snygga svenska skidtjejer?
Det vill du bra gärna veta va? ;)

rabbit:Stekare, nej långt ifrån, bara jävligt gubbig och bekväm vad det gäller afterski, har varit så i 20år så det lär inte förbättras

Heddious: svensk på pappret men inte i huvudet

S:t Anton 7:a?! Aldrig! Chamonix bara 3:a? Galenskap!

JL76 sa:
Då är det inte afterski, då är det kväll efter skidåkning. Ingalunda dåligt. Stor skillnad.

Heddious sa:
rabbit sa:
Det vill du bra gärna veta va? ;)
Undrar vilken av frågorna du egentligen svarade på... :)

Tillbaka
Topp