Varma kängor för skoter, liftgubbe, fiske mm

skidmannen

Aktiv medlem
Tänkte att några här jobbat som liftgubbe och har koll på vad man ska ha som är varmt men ändå någorlunda smidigt. Max 2000:- så Jörnkängor går bort. Några rekommendationer?

Exempelvis:

Salomon Toundra. Smidiga och varma, måste knytas. Går att hitta för 2000:-

Sorel Caribou. Fulsnygga och rätt tunga. Inte riktigt vad dom en gång var, men kanske OK ändå? (Har frusit i såna, men det var på Svalbard, Svalbardskor typ Sorel Glacier är overkill i Sverige utom möjligen när man isfiskar.)

Polyver eller Powerboots. Fula men billiga. Rätt OK att gå i sägs det, i vart fall Polyver. Ser svettiga ut och man kan inte ta ur innerskon.

Jag skulle kanske kika Baffins skor. Själv har vi haft olika Sorel modeller i familjen - de från 90-talet funkar fortfarande fint, några av nyare modeller har gått sönder i gummidelen.

Har alltid på mig Polyverkängor när jag åker norrut eller om det är snöstorm i Stockholm. Helt outstanding, tappar aldrig värmen.
Tycker inte de är särskilt fula heller.

Inte märkt av något svettproblem, brukar iofs alltid regelbundet spreja mina skor.

Jag tycker att Sorel Caribou är perfekta att ha när det är riktigt kallt, så länge man inte ska gå för långt, Jag har haft dem både i Hemsedal och Jotunheimen i Norge och i Västerbotten i Sverige när det har varit riktigt kallt (neråt -40) och hittills har jag inte hittat några skor som klår dem. De går ju att ha upp till temperaturer runt nollan och de blir aldrig blöta. De har hyfsat bra grepp också även när det är riktigt kallt. På en del kängor blir sulan alltför hård när det är riktigt kallt och då blir den hal (t.ex. Meindl Island Pro, men de är nog inte gjorda för temperaturer under -10).

Ludder (https://winterlife.se/produkt-kategori/skor/) ser ut att vara utanför din prisbild, annars brukar vi i min familj ha dem när vi står på pass när vi jagar på vintern. De ska man inte ha när det blir för varmt och blötsnö i och med att de blir blöta och leder då kyla, men så länge det är under -10 så är det få skor som är så varma i förhållande till vikt. De är, till skillnad från Sorel Caribou, lätta och bekväma att gå i. Sorel kan vara en aning tunga.

En annan sko som vi har använt i min familj mycket är Nokian-stövlar (https://www.nokianfootwear.com/product/tuura/). Tuura är vinterfodrade stövlar. Med ett par tjocksockar så fungerar de bra ner till de riktigt kalla temperaturerna. De är lite tyngre än ludder, men lättare än Sorel. De är bekväma att gå och stå i. Kan vara svåra att få tag i, i alla fall online.

Polyverkängor/stövlar ser också bra ut. Jag har aldrig provat dem.

Tillbaka
Topp