KING-BLING
Ny medlem
Varning för hjärnskakning!
oj vilken tur att jag läste det här nu ska jag låta bli att få hjärnskakning
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fick själv en smäll i skallen med efterföljande huvudvärk förra veckan. Jag kollade faktiskt med en kille på intersport som verkade ha bra koll på hjälmar. Enligt honom behöver du inte byta ut alla slags hjälmar efter en smäll. En hjälm som är av typen lättviktshjälm med frigolit material ska bytas ut. Men andra typer av hjälmar behövs inte bytas ut.Jarle sa:Får hjälmen en smäll SKA den bytas ut!
Det viktiga är att veta vad man ska göra (inte göra) när man fått en hjärnskakning. Inte helt lätt att undvika bara för att man vet att det är farligt.herr_palmquist sa:oj vilken tur att jag läste det här nu ska jag låta bli att få hjärnskakning
Har också en känsla av att det är på brädsidan det allt oftare syns toppluva istället för hjälm.Ace_DG sa:Rydellen, det vore intressant med ett facit!
Under slutet 90-talet och under 2000-talet började allt fler köra med hjälm vilket är mycket positivt! Högst sannolikt har andelen hjärnskakningar minskat under denna period.
Döm om min förvåning när jag nu ser att allt fler kör UTAN hjälm, mest ungdomar! Tycker mig uppfattat också att "förebilderna", d v s toppåkarna/ jibbarna / extremutövare låter sig filmas och fotas i mössa... d v s utan hjälm. Är det fler som uppfattat det?
Skallen ÄR ömtålig, Rydellens exempel är tydligt nog!
...brydd,
Ace_DG
Som läkaren i svt-inslaget sade syns ingen skillnad i antalet hjärnskakningar. Hjälmen räddar mot skallskador vilka ändå är väldigt sällsynta. Önsketänkande att det hjälper mot hjärnskakning antar jag.Ace_DG sa:Högst sannolikt har andelen hjärnskakningar minskat under denna period.
Ace_DG
Såg ett klipp - Fransson när han åkte Mallory - utan hjälm. Men det får han väl?tompelompe sa:Har också en känsla av att det är på brädsidan det allt oftare syns toppluva istället för hjälm.Ace_DG sa:Rydellen, det vore intressant med ett facit!
Under slutet 90-talet och under 2000-talet började allt fler köra med hjälm vilket är mycket positivt! Högst sannolikt har andelen hjärnskakningar minskat under denna period.
Döm om min förvåning när jag nu ser att allt fler kör UTAN hjälm, mest ungdomar! Tycker mig uppfattat också att "förebilderna", d v s toppåkarna/ jibbarna / extremutövare låter sig filmas och fotas i mössa... d v s utan hjälm. Är det fler som uppfattat det?
...brydd,
Ace_DG
Fy fan...FBacklund sa:Det här borde få de flesta att använda hjälm!
inte så mysigt, enligt mig
Svår fråga... de flesta vetenskapliga rapporter verkar visa en minskning av alla typer av huvudskador ett par 10-tals procent, se länken nedan. Intressant om de forskare på Karolinska som POC samarbetar med skulle göra en utvärdering av vad de nya hjälmteknikerna ger för utfall, innerskal som rotera i ytterskalet, polyuretanskum som håller för flera smällar m.m.LarsI sa:Som läkaren i svt-inslaget sade syns ingen skillnad i antalet hjärnskakningar. Hjälmen räddar mot skallskador vilka ändå är väldigt sällsynta. Önsketänkande att det hjälper mot hjärnskakning antar jag.Ace_DG sa:Högst sannolikt har andelen hjärnskakningar minskat under denna period.
Ace_DG
Han har ju kevlarluvan på sig så det är ok.kappakomplett sa:Såg ett klipp - Fransson när han åkte Mallory - utan hjälm. Men det får han väl?tompelompe sa:Har också en känsla av att det är på brädsidan det allt oftare syns toppluva istället för hjälm.Ace_DG sa:Rydellen, det vore intressant med ett facit!
...brydd,
Ace_DG