Varning för Lion alpin

gonz00

Ny medlem
Varning för Lion alpin
Vill med detta varna för resebolaget Lionalpin.

Hade bokat en rese med dem till chamonix som blev avbokad p g a för låg beläggning, inget konstigt med det.

Strulet börjar när jag på fredagen ringer för att kolla alternativ (samma dag som beskedet om cham kommit), det finns inte överdrivet mycket kvar att välja på då resan avgår den 9/3. Jag får några prisuppgifter av resesäljare 1, jag ber att få återkomma då detta måste diskuteras med mina färdkamrater. Vi bestämmer oss för att åka till Livigno till det modesta priset av 1945:-. Återkommer på lördag fm och pratar med säljare 2 som ger mig exakt samma prisuppgift och då lägger jag in min bokning

Problemen börjar när kreditfakturan kommer på tisdagen (resan till cham var ju redan betald) då resan till Livigno har blivit 1 000 kr dyrare per person.

Jag ringer upp lion och får tala med chefen vid namn kristoffer (ja han är meddelad och länkad till detta inlägget). Han kollar runt lite i sina system men kan inte hitta något pris på 1945 till det aktuella resmålet. MAO måste han förutsätta att jag ljuger och försöker blåsa dem, för det kan väl inte vara så att två av hans oberoende av varandra underordnade skulle säga fel och jag höra fel två ggr i rad (det är ju inte troligt). Så vad ligger då till grund för detta misstag? jag vet inte och bryr mig faktiskt inte om orsaken, känner mig bara jävligt lurad.

När detta uppdagats finns det ju inte något som helst alternativ kvar att välja på. Så det är ju bara att bita ihop och åka med dem ändå. Kommer i fortsättningen spela in alla samtal av liknande karaktär.

Goodwill existerar bevisligen inte hos lion. Jag och mina rekamrater och förhoppningsvis fler med oss kommer inte resa med dem igen. Då lägger jag hellre mina pengar hos en seriös arrangör där man får korrekta uppgifter direkt.

Till saken hör att både säljare 1 och 2 kommer ihåg mina samtal men inte vilka uppgifter de lämnat. Så lämplig för lion.

Underteckant daniel lindblom

Varning för Lion alpin
så passande att båda säljarna kommer ihår samtalen men inget pris... fyra i sällskapet blev alltså fyratusen lättförtjänta pengar för lion alpin, eller ska vi kanske säga liar alpin...

Varning för Lion alpin
Tragiskt. Men jag är mest fundersam över om dom inte vill ha några kunder!? För detta beteende skapar inte kunder direkt och jag kommer ju garanterat aldrig att nudda något som har med dom att göra. Dåligt Lionalpin!

Varning för Lion alpin
Har själv rest med lionalpin 3 ggr under ett år och har haft strålande service. Visst alla guider osv är inte lika bra men bokning, resa, transfer och boende har alltid funkat bra. Bokar dock mest sista minuten. Så kan inte hålla med dig om att de är usla.

Varning för Lion alpin
(redimer) Nej det förstår jag att du inte tycker om allt flytit bra för er, De flesta resebolag får nog bra renomé från kunderna som inte får några problem, jag anser att det är viljan att reparera ett misstag som visar det rätta virket i ett företag, det är förstås applicerbart på vilken verksamhet som helst. Men å andra sidan tycker de förmodligen inte att de gjort något fel då viljan att erkänna det inte existerar.

detta inlägget hade ju inte ens existerat om de hade haft någon form av kundvård.

Kan ju tillägga att när jag på tisdagen talade med kristoffer (bokningschefen) och fick priset 2945, så låg priset på deras hemsida för samma resa på 2845. Det är ju en ganska målande beskrivning av deras organisation.

Senast ändrad:
Varning för Lion alpin
Hahaha... Är som tidningarna detta ju, ni ser bara det dåliga. Ska vi ha folk skrivandes varje gång de haft en bra resa, bokning, service osv.. Ja det är ju en jättebra idé!

Nääää låt en olycklig sate skriva ett inlägg om hur han misslyckades med sin bokning och så går vi alla efter vad han skrivit och tror blint på det. Offer...

Personligen litar jag mer på en part som presenterar sig såhär:

http://www.lionalpin.se/om_lion/se/om_lion.asp

än den andra parten som presenterar sig såhär:

"Här förväntas jag skriva något insiktsfullt som återspeglar vilken kul karaktär jag faktiskt är. Men efter att ha ransakat mig själv har jag med fasa insett att jag faktiskt suger och därmed entledigar mig själv inför uppgiften."

Senast ändrad:
Varning för Lion alpin
Öhh dave dude!!! Har du funderat på att det kan bero på syftet med sin presentation, de är ute efter att SÄLJA och i ditt fall ( och mitt eget fram till ganska nyligen) verkar det som om det går ganska lätt.

Vidare anser jag, men det är bara min åsikt, att det inte var jag utan dem som misslyckats då de har fått en missnöjd kund på halsen, oavsett vems fel det är så är det deras förlust, för om du inte märkt det än så är det mammon som styr denna värld.

Varning för Lion alpin
erikgr sa:
Vi hade bokat bussresa men pga för få bokningar till bussresan blev vi gratis ombokade till flyg.
Exakt samma hände oss ang. resa vecka 14, 400 kronor billigare dessutom :)

Visst låter det förjävligt att de gjort såhär, men jag älskar Lion efter flytt till plan+rabatten

Varning för Lion alpin
Dave;

Presenterar inte alla företag sej ungefär så? Vore ganska korkat annars? Jag tycker absolut man ska slänga ut saker olika organisationer/företag brister i. Speciellt i resebranschen. Tips från personer som upplevt saker och ting tycker jag är ovärdeliga. Under 8 månader i Australien med en ryggsäck på ryggen litade jag mer på andra backpackers än på min guidebook (vilken funkade grymt, möjligen var beskrivningen av "Nimbin" lite skev, med all rätt). Önskar jag hade kunnat prata med folk som upplevt skolan på plats i Sydney istället för att lita på deras presentation (Som var jävligt flashig på pappret). Givetvis får man ta en bitter människas bitterhet ang. en viss händelse, efter massa meck, lite för vad det är. Men jag håller fullt med gonz00 om att det är ofta när det blir problem som den rätta inställningen visas. Å andra sidan finns det ju saker i tråden som vittnar om att Lion kanske inte är så kasst ändå? Folk kanske bildar sin egen uppfattning määärkligt.

Så ta din flashiga inställning och köp aktier i Lion Alpin, eller flyg med Aeroflot utan vodka. tjo på're offer...

Senast ändrad:
Varning för Lion alpin
Vad beträffar ombokningar från buss till flyg så handlar det bara om avtalsrätt. Inget konstigare än så, visst till den ombokades glädje, men som sagt ett avtal är ett avtal.

Varning för Lion alpin
kan inte säga något om Lion då jag inte åkt me dom men de du berättar är ju inte speciellt kul att råka ut för..

har åkt me sportresor och ving alpin , båda har varit superbra på alla punkter.. (speciellt en skånsk SNYGG guide på sportresor..)

Varning för Lion alpin
Det jag tycker är kasst av Lion är att dom inte ger er det pris du fick i telefon.
Har dom en gång sagt 1995 kr så ska du självklart ha det priset även om det framkommer senare efter din bokning att det kostar 3000 kr.
Att nr. 1 och 2 inte vill medge att dom gjort fel och skyddar Lion kan jag förstå, men.

Ring dit och stå på dig, du ska resan för 1995 kr!

Och du chefen Kristoffer på Lion, varför sänker du inte priset 1000 kr som dom fick när dom ringde? Väldigt lågt, väldigt lågt!

Varning för Lion alpin
Det tar år att bygga ett förtroende men det kan raseras på en sekund.

Det där är något av det dummaste ett företag kan göra, att förneka sina misstag. Eftersom affärsvärlden ofta lever under ordspråket: "Kunden har alltid rätt". Så kan sånna misstag som Lion gjorde nu föra dom till graven när dom förnekar misstaget så där. Lion: Blame yourself.

Senast ändrad:
Varning för Lion alpin
Lion Alpin är inte sämre än någon annan researangör. Tror tom att dom är bättre på mycket! Om ni söker runt i forumet efter researangörers misstag så kommer ni se att tex sportresor eller langley (stavning) har bra mycket mer publicerad negativ kretik än lion.

Res med den arangören som erbjuder bäst pris, alla är så lika.

//Hellberg

Varning för Lion alpin
Sportresor som någon relaterade till är inte dåliga dom heller. För 2 år sedan tänkte vi boka en sista minuten (ca 2 veckor innan) med dessa, men det "billiga" lockpriset till i detta fall St Anton visade sig bli svindyrt ändå. Efter alla tillägg ex. transfer (hur f-n kan man ha ett angivet resmål utan att kunna komma dit utan extra betalning) och en hel massa annat skulle resan bli dyrare än ordinarie pris. Resesäljaren hade en härlig förklaring att tyvärr kan det bli så ibland. Vi tog en flygstol med Lion och bokade lgh på nätet och sparade ca 2000:- spänn/pers. Så jag tackar Sportresor för deras attityd så jag kom till skott och bokade billigare alternativ. Som ni kanske förstår ligger deras resor som sista prioritet för mig.
Anders

Varning för Lion alpin
BigAir, tyvärr har jag inget att komma med då ord står mot ord, och som sagt hade det funnits andra alternativ hade jag valt det men då timmen är sen så finns det inget kvar att uppbringa what so ever.

hellbergarn, vi trodde ju att vi skulle åka med dem som erbjöd bäst pris, men så var ju inte fallet, det är ju precis det denna tråden handlar om.

Åter igen, det finns säkert fel och brister hos alla arrangörer men det är hur de väljer att ta hand om problemen som skiljer agnarna från vetet.

Varning för Lion alpin
Olyckligt att det sket sig för dig du. Men har personliga åkt med Lion flera gånger, bokat om och om och om igen då tattare till polare inte kunnat bestämma sig ("JAJA! klart vi ska med!!" Ni känner säkert alla igen det) och aldrig haft några problem med de. Vidare känner jag flera Lion representanter personligen och kan intyga att de är sköna och ärliga kufar allihop. Svårt alkoholiserade och rubbade i hjärnorna (reisleiterna, inga namn nämnda, ni vet vilka ni är;)), ja, men också extremt proffesionella.

Som jag skrev innan, trist att folk, som tidningarna, alltid ska skriv om när något går galet. Ingen skriver om att en resa gått bra (en kväll på stan varit lugn) men ingen bangar att skriva när något gått fel (vart bråk, motsvarande)

Varning för Lion alpin
Varför berömma något som går som det ska, det är ju det man betalar för??? Jag har inte uttalat mig om reseledarna överhuvudtaget, vet faktiskt inget om dem, däremot så har alla anställda inom ett företag ett kollektivt ansvar, skiter det sig på en nivå så blir resten lidande. Vi KOMMER att åka på resan ändå och det kan hända att jag/vi kommer ändra uppfattning om lion som helhet, det återstår att se.

Hur som helst så har de inte stått bi ett muntligt avtal som är lika gällande som ett skriftligt. En dålig start på en ny upplevelse.

tack för ordet (igen).

Varning för Lion alpin
Bye the way, anade nog att du hade känningar inom sfären, men du, ta inte min kritik gentemot dem personligt. dina vänner är säkert snälla.

Varning för Lion alpin
Varför berömma något som går som det ska? Neeeeeeej det vore ju hemskt att berömma något som funkar, speciellt som du betalar för det.

Gissar att du aldrig flygit med surf/skid/annan övervikt/skrymmand bagage. Brukar funka samma där. Spelar ingen roll hur mycket man kollar upp innan, när man väl kommer till flygplatsen och ska checka in är det alltid andra villkor/priser som gäller. Kanske dåligt exempel men ändå. Tycker verkligen att det är olyckligt att det strulat till sig för dig, men tycker också att det är olyckligt att du ska smutkasta Lion för denna ena incident.

Missuppfatta mig rätt, jag kunde egentligen inte bry mig mindre. Har inget att göra med Lion, ja jag känner en del folk som jobbat/jobbar för/med Lion men that's it. Tycker bara själva principen att man så fort nåt gått galet tvunget ska gnälla och VARNA för att åka/boka med Lion Alpin.

Senast ändrad:
Varning för Lion alpin
"systemet" bygger ju på att man får det man betalar för? Känns onödigt att berömma det som tas för givet? Fast en lista på arrangörer som fungerar skulle inte va fel. Fast det flesta fungerar väll i stor utsträckning? Annars kanske de inte skulle fortsätta vara arrangörer, kan en tänka, om en saaager.

Det finns ju iofs en låt som påstår att det är "sooometing wrong with the system!!"

Varning för Lion alpin
Självklart ska man inte behöva berömma om allt gått som det ska, som man förväntar sig att det ska göra! Har man däremot fått extra bra service kan man givetvis ge beröm. Men det är ju inte aktuellt i det här fallet och då är en känga mot lion alpin helt klart befogad! Tänk om detta beteende från företag skulle sättas i system (kanske inte helt troligt men lek med tanken iaf.) och alla som råkar ut för det skulle göra som Dave Spruce vill och hålla käften. Skulle det bli ett hälsosamt samspel mellan näringsliv och konsumenter?? Själv är jag otroligt tacksam mot folk som delger både sina positiva och negativa erfarenheter från företag.

I detta fall ska självklart lion alpin stå sitt kast och ge det först nämnda priset, 1945:-. Dessutom gav de ju fel pris ytterligare en gång när denne Kristoffer per telefon ger priset 2945:- när de samtidigt på nätet har prislappen 2845:- för samma resa...

Shape up lion alpin och visa lite goodwill!!!

Varning för Lion alpin
Kan ju faktiskt vara så att priset på internet är ett pris PÅ INTERNET och inte via telefon?!? Faktiskt ganska vanligt det blir billigare när man bokar direkt via nätet istället för via telefon.

Varning för Lion alpin
Svenska Köpmannaföreningen och Svenska Aktiespararna vill tacka alla konsumenter som tillåter sig bli buttfuckade (ursäkta svordomen) på regelbunden basis, utan att på något sätt granska, ifrågasätta eller kritisera näringsidkare som behandlar sina kunder på ett felaktigt sätt. Jag postade inte detta inlägget för att dividera affärsetik eller avtalsrätt med någon, är helt enkelt inte tillräckligt kunning i ämnet, däremot VET jag att det måste framgå tydligt (enligt konsumentverkets riktlinjer) vad en prisuppgift innefattar.

Sedan vill jag klargöra att det inte handlar om smutskastning, utan snarare ventilering av åsiker. Jag är fullt övetygad om att alla som läser detta är kapabla att bilda sina egna åsikter i ämnet.

Då jag inte har några andra erfarenheter från lion och detta är det första bemötandet man får så blir man själklart besviken.

Jag kommer även i fortsättningen att bråka, sparka, skrika och gråta likt en treåring framför godishyllan på en vardag i affären om jag blir bemött på liknande sätt. det är min födslorätt och jag kommer kämpa för den.

Valet är fritt...

Tillbaka
Topp