Vars hittar man Sveriges sämsta skidbacke?

eHogstrom

Aktiv medlem
Ja, detta med sämst kan defineras på många sätt och vis. Men vars hittar man nu Sveriges sämsta skidbacke? Är det nere i dalarna där säkert Mando diao lärde sig åka skidor som små eller är det högt uppe i norrlands täta skogar man hittar denna usla backe? Nu när snön kommit fram blir man ju fundersam!

Skulle tippa på att Ormbergsbacken i Luleå med sin enorma fallhöjd på 45meter och backe på 270meter med sin otroligt snabba knapplift ligger rätt högt upp på listan! Att denna backe lockar besökare så köerna är längre än backen är för mig fortfarande ett mysterium.

Now gimme your best shot!

Senast ändrad:
Sunerstabacken i Uppsala är den kortaste backen jag har åkt. När jag tävlade i slalom där tog det 12 sek ner. Har dock inte koll på fallhöjd och kommer inte ihåg om det är knapplift eller t-lift.

Hittade att den har 40 meters fallhöjd och 110 meter är längsta nedfart.

Senast ändrad:
Det tar i men jag måste säga Hedebacken. Okej, ormberegt ni har 45 fallhöjdsmeter, hede har 50.. MEN hede backen är 250, inte 270. så tror hede backen tar hem det!!

GRATTIS HEDE BACKEN !!

björnöbacken i v-ås ligger nog i top 10, en replift och en backe på ca 120 m. men nått hopp och rails hittar man ibland så ett + för det. åk dit!!

Senast ändrad:
Vilstabacken i Eskilstuna, dem har en pist på ca 10 meter, en fet halfpipe som är ca 1 meter hög och massa sylvassa stenar. Du kan hitta en grön/blå/röd/svart backe på ca 75 meter! Perfekt för extrem pulkaåkning. Liftsystem som aldrig är igång, belysning som aldrig är på.

Förmodligen i luleå.
Alltså de är så oerhört dåligt i både ormberget och måttsund, måttsund har lite potential i alla fall, men med J.O(inte jon olsson) i spetsen så lär de ju inte bli till det bättre någonsin, alltså de skulle ju vara kul å fixa en skön big jump, men få se nu om de kommer hända...öööh nääh.

Gustav_Svensson sa:
Det tar i men jag måste säga Hedebacken. Okej, ormberegt ni har 45 fallhöjdsmeter, hede har 50.. MEN hede backen är 250, inte 270. så tror hede backen tar hem det!!

GRATTIS HEDE BACKEN !!
hahaha, men ändå tänker du åka där varje kväll. stanna hemma vid dator kan du göra istället då

Säsong i Alby någon?

Allmän info
Landskap: Stockholm
Län: Stockholms
Fallhöjd: 34
Liftar totalt: 1
Stolliftar: 0
Släpliftar: 1
Liftkapacitet:
Antal nedfarter: 3
Svarta pister: 0
Röda pister: 0
Blå pister: 0
Gröna pister: 0
Nedfarter med konstsnö: 0
Längsta nedfart: 120

Vann jag?

jeffa sa:
Säsong i Alby någon?

Allmän info
Liftkapacitet:

Vann jag?
35m fallhöjd och 120m nedfart låter ju riktigt lockande!
Är denna underbara skapelse i drift? bilder?

haha alla har fel den absolut sämsta backeni sverige är omberget i holmsund (byhåla utanför umeå)

Gustav_Svensson sa:

GRATTIS HEDE BACKEN !!
håller med. FINNS INGE SÄMRE ÄN HEDEBACKEN! USCH

Vasbovik"backen" i uddevalla. Var i drift för några årsedan (10). En nedfart, en släplift inga snökanoner. Backen är väldigt fin idag, träd och taggtråd, idiotiska kommun! Fallhöjd...

poontuns sa:
Vasbovik"backen" i uddevalla. Var i drift för några årsedan (10). En nedfart, en släplift inga snökanoner. Backen är väldigt fin idag, träd och taggtråd, idiotiska kommun! Fallhöjd...
man kan ju inte räkna med backar som är nedlagda?

GbNordling sa:
Gustav_Svensson sa:

GRATTIS HEDE BACKEN !!
hahaha, men ändå tänker du åka där varje kväll. stanna hemma vid dator kan du göra istället då
Ja han kommer åka där på kvällarna men de är BARA för att han gillar att åka skidor. Tyvärr finns det bara hedebacken att åka på i skithudik:P. men har man inga andra val så:/ jag lider med honom!

Kinkan sa:
poontuns sa:
man kan ju inte räkna med backar som är nedlagda?
Om man räknar med nerlagda backar så tar nog Gruvberget priset!
Mer behöver jag inte säga om de!

jeffa sa:
Säsong i Alby någon?

Allmän info
Liftkapacitet:

Vann jag?
HAHAHAHAHA, vad kostar säsongskort? Funderar på en säsong med grabbarna!!

Bräntberget i Umeå måste ändå räknas upp i denna sorgliga skara backar. Har ingen koll på fallhöjd men den är byggd på ett gammalt sopberg så hög är den inte. Nyligen har dock backen höjts (!!) och den tidigare antika, vantstjälande vajerliften är nu utbytt mot en ny fantastisk (?) knapplift.

På plussidan måste dock nämnas att den är Maria Pietelä Holmners hemmabacke.

Får man bara plats med två svängar eller ett hopp är det bara inställningen till skidåkning som sätter gränsen, det finns inga dåliga backar ! Jo förresten, överbefolkade nerfarter och liftköer om det så är Tolvmannabacken i Kisa eller Valluga...

rasmusericson sa:
jeffa sa:
Säsong i Alby någon?

Allmän info
Liftkapacitet:

Vann jag?
HAHAHAHAHA, vad kostar säsongskort? Funderar på en säsong med grabbarna!!
Vad jag minns när jag bodde i tyresö vad att de la ner backen.. e den i gång igen??

Gustav_Svensson sa:

GRATTIS HEDE BACKEN !!
Men då blir ju hedebacken brantare, det borde väl vara bättre?

nån som har koll på Ragnhilsborgsbacken i södertälje? ligger i ett industri område, dom har en ankarlift, en fallhöjd på kanske 75 meter och en enda backe, översta 30 metrarna kan man se som svart pga att den är brantare än resten som kanske skulle kunna klassas som en blå pist. dom har ju faktiskt storsatsat å köpt in "grinding rör" som man kan glida på, samt en liten trevlig voffelstuga!

allt arbete sker ideelt och dom dagarna dom faktiskt har öppet så kan liftköerna blir nått enorma!

men pga den sydliga placeringen av denna graciösa skidanläggning så är det ju tyvär så att dom nästan aldrig får snö, hörde att dom inte haft hela backen öppen på 2 år..

kanske kan vara en kandidat?

kan ju tillägga att årskort kostar 500:- vilket är ganska dope!
jag kan också tillägga att det var här jag lärde mig att åka skidor som litet barn! mycket trevlig anläggning, HAHA

Tillbaka
Topp