Värt åka sent till Kanada?

trepojken

Ny medlem
Har tittat på att åka i början av april till Kanada men har ingen aning om hur förhållandena är där vid den tiden? På freerides sida om Lake Louise står det att säsongen slutar i maj, men innebär det att det är slask och sten hela april?

Någon som vet vart i Kanada man ska åka i början av april?

beror helt på vad du vill ha ut av din kanada tur. Var i kanada förra sessongen, Var i ferie från jan - mars. Och sen en liten sväng i lakelouise. Om du vill åka dit för att åka puder tycker jag du ska åka tidigare typ jan feb... Och jag skulle inte rekomendera att åka till lake louise! Dåligt med snö om man jämför med andra ställen i kanada

Puder är ju alltid trevligt, men inget jag kommer förvänta mig att hitta i april. Undrar bara om det finns något ställe som man kan åka till i början av april och inte behöva oroa sig för sten och vattenpölar och som kanske t.o.m. har lite offpist kvar att leka i?

http://www.whistlerblackcomb.com/weather/stats/index.htm

Där har du lite intressanta stats gällande snöfall de olika månaderna. I snitt får april lika mycket snö som februari. Men som du ser finns det år då det knappt kommit något i april.
Jag tror du kan vara lugn. Blackcomb har en glaciär så om det krisar finns det alltid något att åka på även om det inte råkar vara puder. I snitt de sista 5 åren har april fått 150cm så du ska nog inte oroa dig för mycket.

Mvh: Emil

Kul att du nämner det trepojken. Va också i Chamonix i februari. Har det någonsin varit mindre bas vid samma tid andra år? Såg ut som i maj :P

Var inte riktigt lika kul att vara på plats...

Var där i två veckor och inte nog med att en föhnvind (http://en.wikipedia.org/wiki/Föhn_wind) drog förbi på dagen vi kom dit så snöade det inte på två veckor!

Fick iallafall lära mig att förutom att vara ett en indianstam i Nordamerika och en typ av helikopter så betyder "chinook" även "snow eater" (http://en.wikipedia.org/wiki/Chinook_wind).

Efter att ha sett den fara fram så förstod man verkligen varför...

Kom ett sjukt dump på 80cm dagen innan jag drog hem typ den 18 februari. Fick lite blötsnö´åkning i Le Tour sedan stack vi hem :(

HEJ!

Jag var i Kanada, Banff, förra säsången och åkte därför en massa i Lake Louise och Sunshine. Om du åker i början av april behöver du nog inte vara orolig för snömängden. Under den tiden gjorde jag en massa härliga hikes för att få grym offpist åkning!! dessutom börjar solen ligga på mer och det blir inte dendär riktigt bitande kylan och en härlig google-tan kan införskaffas ;). Om du har tänkt o stanna några veckor kan det ju vara så att snön börjar försvinna lite i lake louise (kan dock tillägga att vi under sista dagen i lake lousie hade ca 15 cm puder, men att den ändå i stort sett var helt slaskigt o tomma fläckar längst ner i området)... åker du till banff så har du ju som sagt även tillgång t sunshine på samma liftkort och dom håller öppet till slutet av maj...så snö ska nog inte vara problem :) vi hade powderdays där även i maj.. hör gärna av dig om du undrar nåt!

oj, glömde säga i mit inlägg innan att vi hade powderdays i början av april i lake louise. WORSHIP THE POW ;) hehe

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp