Vart i alperna ska vi åka?

Zplyter

Ny medlem
Hej! Vi är en barnfamilj smed 2 barn och 2 vuxna. Barnen är 13 och 9 år. Vi hade tänkt åka till alperna nästa år vecka 7 (har sportlov då), eller eventuellt en annan vecka. Vi vill gärna åka till Österrike eller den tyska delen i Schweiz, men det går jättebra med andra delar av alperna också. Party och restauranger är inte så viktiga, skidåkningen är viktigast. Vi åker ganska mycket branta pister och två av oss gillar utmanande åk. Vi vill gärna ha bra fallhöjd. Vi gillar inte offpist så mycket men det skulle ändå vara med lite bra offpist. Vi har inte en jätteliten budget, men det behöver ändå inte vara alpernas dyraste och lyxigaste ställe.

Rekommenderar 4 Vallees med Verbier Nendaz mfl. Förvisso i franska delen av Schweiz. Bo i Nendaz, där finns gott om lägenheter. Man kommer sen enkelt ut i systemet via liftar eller skidbuss. Fallhöjd finns så det räcker till från Mont Fort. Har varit där flera gånger med mina barn som är 12 o 14 år och gillar att stå på i backarna. Inte överdrivet branta backar men de räcker till. Sedan finns en del "Freetracks" som är kontrollerad offpist, som oftast består av puckelpist. Offpiståkningen är ju välkänd, bara att söka här på Freeride.
Logistiken dit är enkel med flyg till Geneve och sedan 2 h tåg till Sion direkt från Geneve flygplats. 30 min buss upp på berget och man är framme.
Ett annan bra ort i närheten av Geneve, 1,5 h transfer, är Chatel, i Portes de Soleil. Ligger lägre men i vecka 7 borde det inte vara något problem.

Monterosa, 4 Vallees, Verbier, Gressoney, Champoluc i Örterrike eller tyska delen i Schweiz? Obertauern bra fallhöjd?

Herregud, läste ni inte ens, vad Zplyter frågade om?

Jag svarar Ischgl, Sölden eller Lech. (med Ischgl visst Kappl, och med Sölden visst Ober- och Hochgurgl, med Lech visst Zürs, St.Anton, Stuben)

Sitter just nu i Sölden och dricker en finfin pils efter dagens åkning. Var här förra året med de andra gubbarna, och rekommenderade därför orten till mig själv, och årets familjeresa.

Kan med andra ord rekommendera det för en familjeresa, oavsett vad ni gillar för åkning. Ok, är ni helt insnöade på parkåkning så kanske det inte är riktigt rätt, även om det finns en trevlig park.
Däremot finns en fantastisk fallhöjd (2000 m) som jag inte tror någon annan österrikisk ort matchar.Offpist finns det mycket och väldigt bra av. Snösäkert som tusan, hög åkning, glaciärer och en bunt med sköna pister.
Inte största systemet, men 15 minuter bort ligger ju Ober- och Hochgurgl med lika mycket bra åkning till.

Billig fernet och courvoisier. Vad väntar du på? :-)

Hej
Jag skulle själv undvika någon av dom mer kända orterna i Österrike v 7. Österrikarna har sportlov då och det kan vara ganska köigt och svårt att hitta bra och överkomligt boende vid den tiden. För övrigt håller jag med om att Sölden är ett bra resmål
Schweiz är något lugnare vid den tiden. Lenzerheide / Arosa kanske, nära från Zurich om ni flyger

Senast ändrad:
Har varit i Obergurgl/Hochgurgl två år i rad nu och tycker att stället är toppen, ganska liten by med väldigt lite party men åkningen är suverän, finns en hel del pister att välja på och det är väldigt lite folk där. De flesta man pratar med är folk som har rest dit många år i rad, fram till 11 tiden kan man vara nästan själv i vissa pister.

Två filmer från i år

Tillbaka
Topp