Vart i Skandinavien i Januari- Tura, sova bil/tält samt hyfsat med snö?

eriC1

Aktiv medlem
Hej, tentaperiod är över och jag känner att jag måste komma iväg lite med mig själv!

Har en hyrbil så jag kan åka ca 100 mil från Stockholmstrakten, men gärna närmare så jag slipper åka så jävla mkt bil. Kan åka varsom i Sverige eller Norge, men problemet är att väderprognoserna säger att det blir så jävla kallt på många platser. Och det skapar problem så som att sova i bilen/tält, kliva ur tält och pissa, sätta på sig pjäxor, förvara vatten, laga mat med gaskök samt lite knepigare hantering av stighudar.

Kan tänka mig några dagars åkning i system, men vill också tura. Bör inte vara alltför stenhårda turer just nu då jag är på egen hand och vill mest komma ut och mysåka lite med mig själv och mina tankar.

Men vart åker man? Som sagt kan köra runt 100 mil, är borta 5 dagar ungefär. Har sovsäck som gör det bekvämt ner mot -20. Kan släpa med pulka och gå in med tält om jag måste lite längre från vägarna.

Tips?

Senast ändrad:
rabbit sa:
eriC1 sa:
...
kliva ur tält och pissa
...
Investera i en nalgene-flaska dedikerad till detta.

100mil är inte långt. Fram och tillbaka till Sälen?

/r
Ja en gul nalgeneflarra är en bra ide, har bara undvikit det hittils men antar att det kan vara skönt, eller nödvändigt ibland ;).
Kan köra 100 mil enkel. Jag har 30 mil till sälen.

eriC1 sa:
Kan köra 100 mil enkel.
Sälen har ju en hel del liftnära touring så länge man är kreativ och kommer ihåg att det är Sälen och inte Rogers Pass...

200 mil öppnar ju upp hela norge...
fnugg.no ?
Jag har inget att komma med annat än att köra på valfri vädersajts prognoser.

/r

Åker man inte till Åre kan man lika gärna åka till Romme.
Tycker du ska till Åre, om du orkar köra dit.

Hej!

Norge! 1. Mildare väder åtminstone på en del håll 2. Stora fjäll längre söderut=längre dagar i januari.

Min spontana tanke var Röldal. 82 mil från Stockholm, mycket snö, möjligheter för både liftburen åkning och toppturer, strålande väderprognos för den närmaste tiden.

Det låter ju som värsta drömresan nästan oavsett vart du åker, du kan väl skriva en trip report här på freeride sen när du är hemma?

Stranda?
Bra liftnära offpist.
Otroligt mycket bra turer.
Ok camping i byn, inte så kallt nere vid havet.
Visst frågetecken för väder o snö nu. Heaven or hell....

Har turat i både Stranda och Röldal, där kan du parkera i stort sett var som och knata in några meter för att slå upp ditt tält.

Lite folk, stora berg och grymma toppturer direkt från vägen - åk till Norge :cool:

ikke nok snø i røldal til att det er verdt en langtur desverre.
man kan kjøre til Myrkdalen der er det masse snø om dagen :)

Hej,

Myrkdalen eller Stranda ligger inom radien.
Inte lika kallt, verkar ha temperaturer under nollan så att regn skall det inte bli..
Gjorde tripp med turande och tält under långhelgerna. Bensinkök, rackans varm sovsäck och med en plan A, B och C är det görligt (A-Tält, B-Bil, C-Boende under tak). Tänk på färdmeddelande och gärna en lavinrygga om du rör dig själv i tur-område. Rör dig i områden med mindre lutning än 30 grader (gäller även ovan dig) och ta ett snack med kunniga i området innan du ger dig ut.
Lycka till och ha en skön tripp!

Tänkte dra uppåt Norge nu till helgen, vart tycker du är bäst just nu?
Kan åka så långt som Åndalsnes :)

Tillbaka
Topp