Värt med ”dyr” skidjacka?

Har en jacka idag från Dope som kostade ca 2500kr om jag minns rätt. Kan inte hitta något att anmärka på vilket får mig att undra över vad man får mer om man köper en jacka för 3-4 gånger mer pengar? Är det värt den extra kostnaden? Är kvaliteten och livslängd 3-4 gånger bättre?

Sådär spontant känner jag att man har för mycket pengar om man lägger 7500-10000 på en jacka.. har svårt att se hur man motiverar det köpet

Antar att jackorna jag har hamnar i facket ”dyr” (tre Mammut med gtx, en Schöffel softshell). Inte köpt en enda av dem till fullpris däremot, går att hitta 2-3 år gamla modeller/färg rejält nedsatta i pris. Den äldsta av dem köpte jag till säsongen 2010/11 och den är fortfarande i bra skick. Använde förra helgen. Roterar runt på jackorna beroende på väder och vind, över 60 skiddagar per år i snitt senaste 11 vintrarna och lite färre vintrarna före det.
Aldrig haft någon ”billig” skidjacka, så kan tyvärr inte göra någon direkt jämförelse.

I slutändan måste man ju själv avgöra vilka funktioner man prioriterar på en jacka och vilka kompromisser man kan acceptera.

Senast ändrad:
Jag har bara kört billiga jackor runt 1500-2000 kr. Nu senast en jacka från decathlon (som tyvärr lagt ner i Sverige).

Har över 100 dagar i var och en av dem (gamla har ärvts vidare) och har aldrig märkt någon prestandaskillnad mot jackor i 5-7000 kr klassen. Storm, snö, regn osv., alltid torr och nöjd.

Säger inte att allt billigt är bra men vet man vad som utgör kvalitet i en jacka så behöver man verkligen inte köpa dyrt för att få riktigt bra grejer. Fundera på vad något borde behöva kosta och betala inte mer än det är mitt tips.

Du betalar nog inte för kvalitet utan för design, funktioner och varumärket. Vad jag har förstått så kostar alla dragkedjor, fickor, snoddar etc massor av pengar om det ska göras snyggt. Det är också mycket dyrare att göra en lätt jacka som håller länge och sitter skönt än en tung som är oskön etc.
Sen kan man som sagt alltid köpa den dyra jackan på utförsäljning i förra årets färg.

gå till Barkarby outlet och köp Haglöfs och peak performance Gore tex pro till 40–80% rabatt och det kostar samma eller billigare än billiga kläder.

Jag bor i Åre, då behöver vi inte prata mer om bra kläder.
Men: om man inte måste ha sprillans nytt köper man beg av någon med laddad börs som byter bara för att.
Det mesta jag har betalat är 3000:- för en ny Bec jacka.
Eller en Lasse Kjus jacka som ny då kostade 12000:- för 1200:-
Vansinnigt men fan så go jacka dom kalla dagarna.
Guldkornen finns där ute.

När man når en viss prisnivå är det ofta (inom allt från kläder till mat) att man får betala dubbla för att få nåt som är 20% bättre. Kan dock va värt beroende på hur man resonerar. Om skidor är ens enda hobby och tror man kan använda jackan 50 dagar per år i 10 år så kan man tänka "bara 20kr per dag".
En detalj, såsom att den aldrig blir blöt eller har perfekta muddar och passform, kan göra skillnaden mellan att man känner sig okej jämfört med att man mår som en gud.😀

Jag har haft en dyr jacka som ursprungligen kostade typ 8500kr som jag fyndade billigt begagnat, den fick mig att känna mig sååå nöjd varenda minut jag använde den. Hade också en löstagbar innerjacka som passa perfekt på afterskin, och bara det gjorde att jag kände mig svinnöjd med köpet.
Till och med pyttedetaljer som att den hade googlenäsduk i bröstfickan gjorde att jag kände mig nöjd över hur genomtänkt allt va.

Den gick sönder (blixtlåset) och växtes ur.
Skaffade sen en billig ColorWear-jacka för kanske 1500.
Den är då helt klart sämre kvalité (mindre vattentålig, dåliga snoddar osv) men funkar fint för mig som inte åker så mycket. Är ändå nöjd och skulle inte betala 8500kr för en jacka igen.
Men skulle jag börja åka mycket oftare så kanske..

Senast ändrad:
Dyra grejer på bra rea är min taktik. Sedan tycker jag nog inte värdet ligger i 1st dyr jacka. Hela klädseln ska lira med dagens väder så man behöver lite olika.

Största skillnaden är nog om man ska på tur eller vara inbounds. I backen behöver man mer foder om man åker när det är kallt. På tur är det mer lager som gäller.

Själv kör jag med ett par påkostade salopetter - höga byxor av bra kvalitet i gore tex. Till dem en billigare jacka med stretch för rörlighetens skull. I och med att byxorna håller större delen av kroppen torr tycker jag inte det gör så mycket om jackan inte är supereffektiv utan vill hellre ha en smidig/mjuk jacka som är följsam och kan impregneras.

Till viss viss betalar man ju för varumärket, men det är ju samma med Dope som en del gärna betalar extra för.

Utöver det påverkar ju kvalitet i materialval, dragkedjor, och antal smarta detaljer och fickor (alla detaljer kostar extra i produktionsledet) prisbilden. Sen ska man ju inte förakta att ett varumärke med liten omsättning har lägre inköpsvolymer, vilket såklart påverkar prisbilden negativt.

Med det sagt, min erfarenhet är att passform och kvalitet och mängden smarta detaljer i regel ökar med prisbilden. Kör själv en skaljacka från Elevenate för dagar då det blåser på och en R1 Techface från Patagonia för vårdagar (plus såklart väderanpassat lager under) och även om nu Elevenate-jackan inte är billig, så är det den överlägset bästa skidjackan jag haft. Jäklars alltså. Så imponerad.

Men handlar väl som många andra i tråden sagt om hur mycket man åker och vad man har för plånbok. Dyrare grejer ÄR i regel bättre. Sen om man tycker det är värt det eller ej är ju upp till en själv.

Till viss viss betalar man ju för varumärket, men det är ju samma med Dope som en del gärna betalar extra för.

Utöver det påverkar ju kvalitet i materialval, dragkedjor, och antal smarta detaljer och fickor (alla detaljer kostar extra i produktionsledet) prisbilden. Sen ska man ju inte förakta att ett varumärke med liten omsättning har lägre inköpsvolymer, vilket såklart påverkar prisbilden negativt.

Med det sagt, min erfarenhet är att passform och kvalitet och mängden smarta detaljer i regel ökar med prisbilden. Kör själv en skaljacka från Elevenate för dagar då det blåser på och en R1 Techface från Patagonia för vårdagar (plus såklart väderanpassat lager under) och även om nu Elevenate-jackan inte är billig, så är det den överlägset bästa skidjackan jag haft. Jäklars alltså. Så imponerad.

Men handlar väl som många andra i tråden sagt om hur mycket man åker och vad man har för plånbok. Dyrare grejer ÄR i regel bättre. Sen om man tycker det är värt det eller ej är ju upp till en själv.
Skulle säga att det beror på. För 2000 kr bör man få YKK dragkedjor, inbyggt linsduk, bra snölås I armar och midja, 3D justering på luvan, RECCO, liftkortsficka med bra placering, lavinsändarficka, två välplanerade sidofickor, en bra bröstficka utvändigt, mobilficka invändigt, skidglasögon ficka, 3-lagerskonstruktion med minst 15-20000mm vattenpelare, bra andningsförmåga, bra ventilationsöppningar, en atletisk passform och rimlig vikt.

Frågan är vad man vill ha mer på en skidjacka.

När det kommer till märken är vissa enligt mig riktigt dåliga relativt priset (Norröna, Haglöfs och Mammut ex.) medan andra imponerar (Sweet protection, Arcteryx). Köper man dyrt får man dock generellt en bra produkt om man inte har så mycket koll. Köper man billigt måste man vara mer noga i sin efterforskning och kontroll samt veta vad som gör en jacka bra och hitta ställen man ev. snålat in på.

Börjar man gå under 2000 kr har man oftast snålat på något ställe (inte alltid att det spelar roll). Över det skall man kunna begära en fullgod produkt som är 90-95% av kvalitet och funktion av en +5000kr jacka.

Skulle säga att det beror på. För 2000 kr bör man få YKK dragkedjor, inbyggt linsduk, bra snölås I armar och midja, 3D justering på luvan, RECCO, liftkortsficka med bra placering, lavinsändarficka, två välplanerade sidofickor, en bra bröstficka utvändigt, mobilficka invändigt, skidglasögon ficka, 3-lagerskonstruktion med minst 15-20000mm vattenpelare, bra andningsförmåga, bra ventilationsöppningar, en atletisk passform och rimlig vikt.

När det kommer till märken är vissa enligt mig riktigt dåliga relativt priset (Norröna, Haglöfs och Mammut ex.) medan andra imponerar (Sweet protection, Arcteryx). Köper man dyrt får man dock generellt en bra produkt om man inte har så mycket koll. Köper man billigt måste man vara mer noga i sin efterforskning och kontroll samt veta vad som gör en jacka bra och hitta ställen man ev. snålat in på.

Börjar man gå under 2000 kr har man oftast snålat på något ställe (inte alltid att det spelar roll). Över det skall man kunna begära en fullgod produkt som är 90-95% av kvalitet och funktion av en +5000kr jacka.
Har du några bra exempel på jackor? Tycker det är svårt att hitta bra med grundläggande funktioner. Ventilation under armarna, liftkortsficka helst på underarm, avtagbart snölås (fast kan vara ok), sidofickor och bröstfickor, gärna inre bröstficka, putsduk, gärna arm gaiters.

Mammut? Bästa jackan och service jag har haft… Betydligt bättre än Sweet…….

Mammut? Bästa jackan och service jag har haft… Betydligt bättre än Sweet…….
För många är passform viktig och även om det såklart är subjektivt så syr Mammut generellt sina kläder utifrån klassiskt amerikanskt snitt. Korta ärmar, smala över bröst och axlar men vida i magen.

Här tycker jag exempelvis Haglöfs och Arcteryx är betydligt bättre med gott om plats för värmande lager och tilltagna ärmar utan att bli för vida nertill.

Senast ändrad:
Har du några bra exempel på jackor? Tycker det är svårt att hitta bra med grundläggande funktioner. Ventilation under armarna, liftkortsficka helst på underarm, avtagbart snölås (fast kan vara ok), sidofickor och bröstfickor, gärna inre bröstficka, putsduk, gärna arm gaiters.
Nu har jag inte letat runt på ett par år men som exempel kör jag denna nedan senaste säsongerna. Köpes för 1700 kr i Sverige när butiken fortfarande fanns här.

Riktigt fin jacka som varit med i allt från heldagar i spöregn till blowpow, maj-solsturande och tokstorm.

Finns garanterat flera andra märken likt Decathlon som inte har en märkespremie men gör kvalitativa och genomtänkta grejer.

Har inte hunnit hårdtesta ett annat köp nog men köpte senaste fiskejackan från Revolution Race och än så länge har den imponerat och finns en skidmodell för dryga 2500 kr som, om kvalitén är densamma som min jacka verkar vara, troligen är ett bra köp enligt kravlista.

Finns en hel del andra "ickemärken" som gör schyssta saker.

Sen är ju alltid etablerade märkens reor värda att kolla på. Titt som tätt dyker jackor upp för 2-2500 kr vilket är vad de enligt mig borde kosta istället för +5000 kr ordinarie.

För mig har Black Diamond, Haglöfs och Houdini funkat otroligt bra. Väldigt bra service från de svenska märkena. Houdini gav mig en ny jacka när blixtlåset gick sönder på en jacka som var några år gammal.
Annars har jag köpt en del Everest till barnen. Tycker att deras grejer håller ihop riktigt bra om det är just kvalitet på sömmar och tyg man letar efter till ett bra pris. Men det är ju inte Houdini-kvalitet på design och genomförande.

Sämre erfarenhet av Klättermusen och Fjällräven tyvärr.

För många är passform viktig och även om det såklart är subjektivt så syr Mammut generellt sina kläder utifrån klassiskt amerikanskt snitt. Korta ärmar, smala över bröst och axlar men vida i magen.

Här tycker jag exempelvis Haglöfs och Arcteryx är betydligt bättre med gott om plats för värmande lager och tilltagna ärmar utan att bli för vida nertill.
Passformen är ju allmänt ett problem, även om jag inte känner igen din beskrivning av Mammut på mina jackor från dem. Möjligt att de gått åt det hållet, mina har alla ett antal år på nacken.
Värst är att nästan inga märken erbjuder XS längre, och S är numera lika stora som L var 2011. Rätt hopplöst om man är under 180 cm och inte vill att jackan ska se ut som en klänning. 🤦‍♂️
Dessutom noterat de senaste säsongerna att många märken säljer jackor där modellerna är uppklädda i full skidutrustning i reklamen, men de har sparat bort liftkortsfickan och en del andra givna detaljer! Minimum för mig är en ficka på överarmen.

Enda skidjackan jag provat senaste 3-4 åren som varit nära att uppfylla mina krav och som dessutom satt bra med vettig storlek var en Salewa med GTX Pro. Tyvärr inte lyckats hitta den på rea...

Dessutom noterat de senaste säsongerna att många märken säljer jackor där modellerna är uppklädda i full skidutrustning i reklamen, men de har sparat bort liftkortsfickan och en del andra givna detaljer! Minimum för mig är en ficka på överarmen.
Man klarar sig alldeles utmärkt utan dedikerad liftkortsficka.
Enda skidjackan jag provat senaste 3-4 åren som varit nära att uppfylla mina krav och som dessutom satt bra med vettig storlek var en Salewa med GTX Pro. Tyvärr inte lyckats hitta den på rea...
Du hitta en jacka som nästan fyller alla dina krav men du väljer hellre snåla och spara några papp? Smålänning? 😁

Jag tycker att Arc'teryx har korta ärmar om man jämför med Norrøna, Elevenate, Dynafit osv. Detsamma gäller för Black Diamond. Annars är jag supernöjd med min Arc'teryx Sphene jacka även om den stannar mestadels i ryggsäcken.

Man klarar sig alldeles utmärkt utan dedikerad liftkortsficka.
Man klarar sig alldeles utmärkt utan diverse saker, elektricitet och rinnande vatten t.ex. Föredrar ändå att ha det.
Du hitta en jacka som nästan fyller alla dina krav men du väljer hellre snåla och spara några papp? Smålänning? 😁
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag redan fyra skidjackor, varav tre med GTX. Så tänkte att jag kan göra något roligare för de nästan 700 CHF... Låter tillverkarna överraska mig med att komma med bättre jackmodeller igen, även om trenden ser ut att gå åt fel håll i allmänhet.

Man klarar sig alldeles utmärkt utan diverse saker, elektricitet och rinnande vatten t.ex. Föredrar ändå att ha det.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag redan fyra skidjackor, varav tre med GTX. Så tänkte att jag kan göra något roligare för de nästan 700 CHF... Låter tillverkarna överraska mig med att komma med bättre jackmodeller igen, även om trenden ser ut att gå åt fel håll i allmänhet.
8400 SEK investerat med genomsnittlig avkastning ger:

5 år = 12300 kr
10 år = 18000 kr
20 år = 39000 kr
30 år = 84000 kr

Värt att tänka på :)

8400 SEK investerat med genomsnittlig avkastning ger:

5 år = 12300 kr
10 år = 18000 kr
20 år = 39000 kr
30 år = 84000 kr

Värt att tänka på :)
Du menar alltså att en placering med en årlig avkastning på 8% är en bättre investering än en bra skidjacka … hur tänker du då? Och vem vet vad en bra skidjacka kostar om 10 år, kanske 20 000 kr. 😇

/MM

Du menar alltså att en placering med en årlig avkastning på 8% är en bättre investering än en bra skidjacka … hur tänker du då? Och vem vet vad en bra skidjacka kostar om 10 år, kanske 20 000 kr. 😇

/MM
Inte riktigt så jag menar, mer att en dyr skidjacka över tid är ännu dyrare än skillnaden på prislappen gentemot en billig om man istället investerar mellanskillnaden.

En dyr skidjacka kommer fortfarande kosta 20,000 kr om 10 år (om priset nu höjs till det) men man har mer pengar på kontot att betala det priset med :)

Låter väl lite delusional att kräva allt där där i en jacka för 2000kr? Typ som att tycka att det är rimligt att man ska ha en V8 motor, panoramatak, luftfjädring och keramiska bromsar i en bil för 100kkr.

Låter väl lite delusional att kräva allt där där i en jacka för 2000kr? Typ som att tycka att det är rimligt att man ska ha en V8 motor, panoramatak, luftfjädring och keramiska bromsar i en bil för 100kkr.
Frågan är då varför vissa lyckas och andra inte :)

De saker jag tar upp är enligt mig standardfunktioner. Lite som att bilstolen går att höja/sänka, att dörrarna går att låsa och vindrutetorkarna håller borta vattnet från rutan.

Gore-tex pro shell membran och liknande är de keramiska bromsarna. Behövs för de allra flesta inte men ger lite extra prestanda i extrema förhållanden och kostar därefter.

Beror på vad du är ute efter, som andra redan kommenterat.

Jag har en s.k. premiumjacka och den fungerar felfritt, väldigt nöjd med den. Samtidigt har jag ett par "budget"byxor från Swedemount och är lika nöjd med dem.

Min åsikt är i alla fall att det inte är värt att köpa dyra märkeskläder till fullpris, på rea eller begagnat får du dem för minst hälften av nypris, satsa på det istället skulle jag säga.

Ta en titt på Salomons jackor.

Värst är att nästan inga märken erbjuder XS längre, och S är numera lika stora som L var 2011. Rätt hopplöst om man är under 180 cm och inte vill att jackan ska se ut som en klänning. 🤦‍♂️
Ja det är tyvärr inte många alternativ kvar om man är lite kortare i rocken och inte vill en jacka ner till knäna. De märken som jag vet som fortfarande gör XS på herrsidan är Arc'teryx, Tierra, Patagonia, Penguin (byxor), Houdini och Klättermusen. Finns säkert fler. Ett än större problem är att kollektionerna på XS ofta är riktigt små. Så att hitta något på rea brukar vara riktigt svårt, till och med så att de storlekarna säljer slut redan på hösten vid release.

Jag har två svarta skaljackor, en från Stellar och en Revolution race. Båda har ungefär samma funktioner men det som skiljer mest är att RR-jackan är påtagligt tyngre.

Man får ofta det man betalar för till en viss gräns. 3 lager Gore Tex kommer alltid vara dyrt. Men också bra. Om man bara åker liftburen skidåkning spelar det nog inte så stor roll, men är man utanför pist en hel dag och knatar å grejar gör det stor skillnad.

Men allt reas nu för tiden så man köper skidkläder på våren eller på hösten.

Personligen har jag fyndat bra här på freeride, väldigt många som säljer knappt använda kläder efter säsongen är över.

Min senaste Peak Performance Alpine, Gore Tex 2L jacka köpte jag för ca 4 år sedan nu tror jag. Det var föregående årsmodell så den kostade ca 3250 sek tror jag istället för ca 6500 sek. Det kändes fortfarande dyrt men kan man vänta tills det kommer en ny årsmodell så kan man oftast göra ett hyfsat klipp innan den äldre modellen sålts ut till halva priset som sagt.

En curveball från snowboardsidan här, men min erfarenhet av att köpa "billigt" (under 2k) är att det varit riktigt skräp. Kläder som rasar efter 10-20 dagar. Burton, Ride, Analog...skräp. Gissar att man måste pröjsa för Burtson [ak] line för att få något vettigt...och då kan man väl lika gärna köpa en Arc'teryx Beta. :)

Bästa erfarenheten har jag av DC och av (det nedlagda skidmärket) Four Elements, vars grejer nog börjar närma sig 50-dagarsstrecket och fortfarande håller fint.

Att köpa begagnat kan såklart vara lite hit&miss. Har köpt en del bra grejer, och en del som inte alls hållit måttet.

Men som nån sa ovan, det smartaste är väl att titta lite framåt och köpa på rea på våren inför framtida säsonger.

En curveball från snowboardsidan här, men min erfarenhet av att köpa "billigt" (under 2k) är att det varit riktigt skräp. Kläder som rasar efter 10-20 dagar. Burton, Ride, Analog...skräp. Gissar att man måste pröjsa för Burtson [ak] line för att få något vettigt...och då kan man väl lika gärna köpa en Arc'teryx Beta. :)

Bästa erfarenheten har jag av DC och av (det nedlagda skidmärket) Four Elements, vars grejer nog börjar närma sig 50-dagarsstrecket och fortfarande håller fint.

Att köpa begagnat kan såklart vara lite hit&miss. Har köpt en del bra grejer, och en del som inte alls hållit måttet.

Men som nån sa ovan, det smartaste är väl att titta lite framåt och köpa på rea på våren inför framtida säsonger.
Four elements grejer var riktiga stridsvagnar. Tror jag har 200+ dagar i deras ställ och det såg nästan nytt ut så ärvdes till en kusin. Dock tunga kläder vilket var skälet till bytet.

Köptes dock för 1000 kr per del så billigt per skiddag!

Har just nu två jackor hemma på prov. En black diamond recon stretch pro som känns bra men tyvärr är snölåset för stort, dock är det avtagbart. Fick hem en Scott Vertic 3L som känns bra med fast snölås men den har wrist gaiters. Någon som har erfarenhet av Scott jackor?

Annars har jag kollat på Mammut Stoney HS som har det mesta, dock har jag ej hittat den i bra storlek och den kostar så steget till en goretex jacka inte är stort.

Everests bästa skaljacka. Den har det man vill ha och håller hög klass på membran, dragkedjor, krage/huva osv för runt 2,5k. Köpte min på rea för 1800. Oslagbart prisvärt.

Tillbaka
Topp