Vart parkerar man smidigast i Åre.

Anton-95

Ny medlem
Hej, ska till Åre nu på söndag och har bokat boende på tott apartments mitt i åre by och dem har självklart ingen egen parkering, så jag undrar vart är det man parkerar smidigast?

Lundberg92

Medlem
Tja,

Jag har för mig att senast vi bodde på Tott så hade dom långtidsparkering en bit från hotellet man kunde använda sig av. Fråga efter giltigt parkeringsbevis vid incheckning så bör det lösa sig.

Förutom det så finns det ett visst antal parkeringar i anslutning till Tott hotel. Om det mot förmodan skulle vara fullt, blir nog närmaste parkeringen kabinbanan för eran del.

Parkeringspriser är i regel snarlika med Stockholms priser det vill säga mellan 130 och 250kr dagen :)

zerode

Aktiv medlem
Hm, parkering är inte så lätt faktiskt, det är upp till varje lägenhetsuthyrare att se till att deras gäster har någonstans att parkera, tyvärr så struntar många i det, så det blir ett problem om man råkar hyra utav en som inte har tillgång till parkering.

Det finns platser uppe på framsidan utav Tott, vet dock inte om det är tillåtet att stå där utan tillstånd.

Att stå vid kabinbanan är inte att rekommendera då det är parkeringsförbud på natten, vilket gör att man riskerar få bilen bortforslad

Hollidayclub har en stor parkering, där kan man stå över natten, tyvärr är det nog ganska dyrt då de helst vill ha sina hotellgäster där.

Nedanför kyrkan finns en parkering, den är jag lite osäker på om man får stå över natten med, så kolla upp det innan.

Annars är det generelt inte tillåtet att stå en hel natt parkerad utom på anvisade platser, har att göra med att de måste kunna snöröja om det snöat.

Totthotell har förövrigt stängt den här säsongen för omorganisering, så du kan tyvärr inte få någon hjälp därifrån heller...

Anton-95

Ny medlem
Hm, parkering är inte så lätt faktiskt, det är upp till varje lägenhetsuthyrare att se till att deras gäster har någonstans att parkera, tyvärr så struntar många i det, så det blir ett problem om man råkar hyra utav en som inte har tillgång till parkering.

Det finns platser uppe på framsidan utav Tott, vet dock inte om det är tillåtet att stå där utan tillstånd.

Att stå vid kabinbanan är inte att rekommendera då det är parkeringsförbud på natten, vilket gör att man riskerar få bilen bortforslad

Hollidayclub har en stor parkering, där kan man stå över natten, tyvärr är det nog ganska dyrt då de helst vill ha sina hotellgäster där.

Nedanför kyrkan finns en parkering, den är jag lite osäker på om man får stå över natten med, så kolla upp det innan.

Annars är det generelt inte tillåtet att stå en hel natt parkerad utom på anvisade platser, har att göra med att de måste kunna snöröja om det snöat.

Totthotell har förövrigt stängt den här säsongen för omorganisering, så du kan tyvärr inte få någon hjälp därifrån heller...

Hat tott apartments stängt? Hur kan vi då hyra lägenhet av dem? 😁

zerode

Aktiv medlem
Totthotell har stängt, dvs hotellet och restaurangen.
Tottapartments är en del av det gamla hotellet där folk har köpt hotellrum och gjort om dem till "lägenheter"
Så de är helt frånkopplade från varandra vilket gör att du till exempel har någonstans att parkera

Anton-95

Ny medlem
Totthotell har stängt, dvs hotellet och restaurangen.
Tottapartments är en del av det gamla hotellet där folk har köpt hotellrum och gjort om dem till "lägenheter"
Så de är helt frånkopplade från varandra vilket gör att du till exempel har någonstans att parkera
Okok, för det stod i beskrivningen att det inte fanns nån parkering till lägenheten, men det borde ju kunna gå att nyttja hotellets parkering nu när dem har stängt.

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Hyrde ifjol en lägenhet som saknade parkering. Ställde bilen vid Holiday Club en vecka för omkring 500ingen om jag minns rätt? Men de torde väl ha höjt igen ...

zerode

Aktiv medlem
Okok, för det stod i beskrivningen att det inte fanns nån parkering till lägenheten, men det borde ju kunna gå att nyttja hotellets parkering nu när dem har stängt.

Frågan är som sagt om du kan stå på TottHotells parkering trots att de håller stängt, tvivlar på det tyvärr, utan har du otur så har andra gäster ordnade platser där.
Kan vara så illa att den du hyr utav struntat i att ordna plats åt sina gäster, och lämnar det upp till dem att ordna egen plats att stå på.
Så kolla om du hittar någon sådan information, segt som sagt att behöva lämna bilen nere på holliday

Junken

Ny medlem
Tja. Har själv en lgh på tott. Det finns parkering på framsidan där man kan stå även över natten. Vi har också varmgarage i fastigheten som hyrs ut genom Q-Park(tror jag😬).
tott är tre fastigheter: gula äldre byggnaden med privatlägenheter i söder, mittendelen som ägs av hotelloperatören liljestrands och den större delen mot berget med privatlägenheter.

farsan56

Aktiv medlem
Bra tänk. MEN då måste man ha en bil i VAG-familjen. Dom gör inte service på andra märken ☹ . Segt för oss som kör BMW. Blir nog en AUDI nästa gång.

KaitsuH

Aktiv medlem
Bra tänk. MEN då måste man ha en bil i VAG-familjen. Dom gör inte service på andra märken ☹ . Segt för oss som kör BMW. Blir nog en AUDI nästa gång.
Är du säker på? För 3 år sedan var vi med vår gäng på en forspaddlingsresa i Norge. Kamratens Seat , nån blue motion, blev sönder. Eller inte ens sönder, men behövde mer nåt blue piss medel. Och, Ingen, absolut ingen! kunde hjälpa oss i hela Sverige! De/Ni hade ingen Seat service (och kanske inte någon Seat importör) där, och Vw, Audi, Skoda servitörerna ville inte alls hjälpa. Så, polaren kunde köra bilen just och just till Stockholm, 60 km/h, (från Hamar...) och sen Viking Line personalen hjälpte till för att få bilen till färjan.

Så, det är inte tillräckligt med, att bilen behör till VAG-familjen! Också märket måste vara rätt!

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Berners öppnade i Åre hösten -17. Övertog Åre bilverkstads lokaler. Hösten -18 slutade dom att serva andra märken då dom har fullt upp med alla Volkswagen Group bilar. Audi,Skoda och Vw.
Sen förstår jag inte hur en verkstad i Åre kommer in i bilden när det gäller Hamar-Sth.
Det blir en rejäl omväg det.

KaitsuH

Aktiv medlem
Berners öppnade i Åre hösten -17. Övertog Åre bilverkstads lokaler. Hösten -18 slutade dom att serva andra märken då dom har fullt upp med alla Volkswagen Group bilar. Audi,Skoda och Vw.
Sen förstår jag inte hur en verkstad i Åre kommer in i bilden när det gäller Hamar-Sth.
Det blir en rejäl omväg det.
Den där Blue motion - varningssignalen sade redan i Hamar, att ca. 500 km kvar. Andra gruppen hade reserverat rum i Femundtunet, paddlade Trysil och Mistra älvar där. Seat försökte hitta hjälp på vägen, övernattade med andra i Trysil och körde vidare därifrån. Den där Blue motion schaisse slutade (slutade och slutade...) just i hamnen i Stocholm, personalen bogserade bilen in och ut i färjan.

Jag skall aldrig köpa nån blue motion bil.

P.S. Inte är det så mycket längre väg att köra via Idre, men kanske nästa gången Seatisterna borde köra från Hedmark till Stockholm via Åre för att tanka litet mera något Blue motion medel.

Senast ändrad:

eriC1

Aktiv medlem
Livar upp den här tråden. Tänkte åka till Åre nästa vecka och jobba lite på distans och ta nån tur eller två. Boendet har ingen parkering till sig (Åre torg). Vad jag såg i somras fanns inte en enda gratis parkering inom rimligt gåavstånd från byn. Vart hittar jag en parkering som inte kostar skjortan för en 5 dagar? Kan utan problem gå några kilometer om jag slipper lägga 500-1000 kr på parkering.

zerode

Aktiv medlem
Just nu så tror jag inte det finns någon parkering i byn som är fri, du kommer nog få betala vart du än parkerar, skulle det finna någon plats med fri parkering så är det inte tillåtet att stå dygnet runt där.
Så mitt tips om du inte vill betala för parkering och det inte ingår någon plats till boendet, är krasst att boka en annan lägenhet, de flesta som hyr ut, har ordnat med parkering så att hitta något annat som har plats är inte så svårt...

eriC1

Aktiv medlem
Just nu så tror jag inte det finns någon parkering i byn som är fri, du kommer nog få betala vart du än parkerar, skulle det finna någon plats med fri parkering så är det inte tillåtet att stå dygnet runt där.
Så mitt tips om du inte vill betala för parkering och det inte ingår någon plats till boendet, är krasst att boka en annan lägenhet, de flesta som hyr ut, har ordnat med parkering så att hitta något annat som har plats är inte så svårt...
Behöver inte vara i byn, men gärna mindre än 5 km så man kan traska tillbaka till byn. Fanns inte jättemkt billigt boende, men hittade en fräsch 4 bädds på torget för 300 kr natten så man kan väl lägga ett par hundra på parkering för 5 dagar, någonstans inom 5 km radie lär man väl kunna hitta en gratis eller billig parkering?

zerode

Aktiv medlem
Hm, ärligt talat så tror jag inte du hittar något innom 5km, men kolla med dem där du hyrt, så kanske de vet något.
Men det blivit betalparkering på istortsett allt i närheten utav byn, vilket är lite illa även för oss som bor här...

_wille___

Ny medlem
Behöver inte vara i byn, men gärna mindre än 5 km så man kan traska tillbaka till byn. Fanns inte jättemkt billigt boende, men hittade en fräsch 4 bädds på torget för 300 kr natten så man kan väl lägga ett par hundra på parkering för 5 dagar, någonstans inom 5 km radie lär man väl kunna hitta en gratis eller billig parkering?
Nå, hur slutade storyn med parkering och vad kom du fram till? Sitter själv i samma sits

farsan56

Aktiv medlem
Skistar All gäller bara på Skistars egna parkeringar. Liftparkeringar. Dock inte på natten, då ska det snöröjas. Alltså inte i själva byn.
Och chansa inte, p-bolaget Aimo-park är ubernitiska.

zerode

Aktiv medlem
Dammar av den här tråden igen.

Hur ser situationen ut på sommaren nu 2021? Några rekommendationer eller stå inte här?
Svaret är detsamma som under vintern, stå där ditt boende har sin plats. Det finns inga parkeringar i ÅreBy om man vill stå över natten, utan måste iväg en bit isåfall, i Tege, Duved och Björnen finns det garanterat ställen att parkera på, men inne i byn, är det svårare. Så tipset om man vill bo centralt är att hyra ett boende med parkeringsplats.

linkan_110

Medlem
Svaret är detsamma som under vintern, stå där ditt boende har sin plats. Det finns inga parkeringar i ÅreBy om man vill stå över natten, utan måste iväg en bit isåfall, i Tege, Duved och Björnen finns det garanterat ställen att parkera på, men inne i byn, är det svårare. Så tipset om man vill bo centralt är att hyra ett boende med parkeringsplats.
Läste igenom på Åre kommuns sida att man får stå över natten vid kyrkan, om jag inte läste fel så va de också ok med ställplats för husbil där nu under sommartid. Har för mig Skistar öppnade parkeringen vid vm8an för nattparkering också, kanske är ändrat nu..

zerode

Aktiv medlem
Läste igenom på Åre kommuns sida att man får stå över natten vid kyrkan, om jag inte läste fel så va de också ok med ställplats för husbil där nu under sommartid. Har för mig Skistar öppnade parkeringen vid vm8an för nattparkering också, kanske är ändrat nu..
Kan vara så att jag är ouppdaterad med, men tills i år så har det blivit betalparkering vid alla liftar i byn, dvs vid kabinen och VM8an. Innan så var det bara kabin man betalade vid och inte fick stå över natten, men kan vara värt att kolla om det går att stå dygnsvis vid Åttan...

lmk30

Aktiv medlem
Det är betalparkering generellt "mitt i byn" (Aimo), dock är det under sommaren tillåtet att stå även på natten (men inte gratis...)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp