Värt? Rossi B1

Loopie

Ny medlem
Värt? Rossi B1
Jag funderar på att investera mina hårt hoptjänade pengar i ett par bra skidor, och det är Rossignol Bandit B1 jag fastnat för. Har hittat ett superpris, men jag säger inte var. ;) Men jag undrar hur bra de egentligen passar mig?

Jag åker mest och helst pist och gillar de skidor som de för banan med egenskaper på tävlingsnivå. Gillar att pressa skidorna i pisten, men vill även ha egenskaper för lite mer friåkning i mina skidor.

Här uppe i Luleå är pisterna ganska kassa, oftast hårda och isiga med uppkörda snöhögar vilket kräver en del av skidan. Den ska vara lätt att kanta och få fäste även i isiga backar. Uppfyller B1:an mina högt ställda krav?

Är det någon som har några tips, eller har testat skidan?

Det bör tas i beaktning att jag inte är speciellt stor eller tung. Väger som mest dryga 55 kilo med utrustning.

Tacksam för svar!

Värt? Rossi B1
Om du vill ha egenskaper för friåkning i deina skidor kanske B2 är mer det du söker.
Väldigt bra skidor dock lite för mjuka för mina 90kg

Värt? Rossi B1
Håller med han med det krångliga namnet ovan, B2 är nog något för dig. kör själv på den och den är grym. jag väger ca 70 och hårt i pisten men den funkar fint, har kört på puder pist och park och den fungerar överallt.

Värt? Rossi B1
Jag körde B2 i vintras och den är klart värd sina stålar.
Bättre än B1 tycker jag.
Jag väger som en man ska göra, dvs lite över 100, och den greppar allt ändå. I puder så flyter man fint och den har lite hygglo twintip så man kan köra lite fint baklänges och trixa och dona utan att bita i gräset.. eeh, snön.

Men det bästa tipset är ändå. Testa dig fram till vad du gillar.
På mig satt B2an som en smäck, då jag gillar mjuka lagg. :)

Värt? Rossi B1
ross b1 är stabila men TRÅKIGA!! ska du bara harva pist i måttsund och ormberget kanske du ska kolla på skidor som fischer race sc, atomic sl 9 osv. visst inga friåkningskskidor men då får du iaf svänga i era korta backar nere vid kusten. annars kan du ju kolla in atomic sx b:5 o dyl. annars om du vill hoppa mer och ha en skida som funkar bra i pist och även lite offpist till ett bra pris kolla in dynastar trouble maker....

Värt? Rossi B1
Jag håller med narkomanen, b-serien är nog för mjuk för att du ska kunna plöja pist med högt ställda krav på kantgrepp. Satsa på en rejält stenhård storslalomskida eller liknande om du ska köra på is.

Värt? Rossi B1
Men samtidigt skriver han ju att han gillar att köra pist, skrev något om tävlingsnivå, och har höga krav. Vet inte hur mycket Anja o co. väger, men dom lär ju knappast åka på mjuka lagg.

Värt? Rossi B1
Ni som rekomenderar B2 istället:

Ni är helt ute och cyklar, enda fördelen med B2 är att den funkar bättre offpist ( eftersom den är bredare)

För pist är den sämre, den har sämre kantgrepp och är mjukare än B1.

Killen som mest åker pist ska därför självklart välja B1. Väger man bara 55 kg så funkar den dessutom alldeles utmärkt offpist.

Värt? Rossi B1
B3 e oxo bra mkt hårdare än B2
funkar i pisten så länge man inte tycker om att köra kortsväng
ännu bättre e nästa års B3 som heter B4 inte att förväxla med dom B4 som proffsen kör på (inte samma skida) dom e ännu hårdare och fartstabila som vilken racingskida som helst.

Värt? Rossi B1
Ja nu är jag i och för sig inte en han utan en hon, men det sprollar ju faktiskt. Det är väldigt viktigt med pistegenskaperna eftersom våra backar, som narkomanen sa är korta och trista.
Dessutom älskar jag kortsväng. Skidorna ska svänga mycket, det är då de är som roligast. Därför känns storslalomskidan inte helt rätt. Men friåkningsegenskaperna vill jag ju inte heller gå miste om!!
Vet att det finns en tjejversion av B1:an, men vet inget om den. Nån som har nåt om den?
Annars var det bra tips, spanks så mkt. :)

Värt? Rossi B1
Har iofs inte testat b1 men har jämfört b2:an med mina monster 75 å måste säga att monstren är bra mycket trevligare. Är själv ingen tungviktare men tycker trots detta att b2:orna är lite väl sladdriga för att ligga och pressa långa svängar i pisten med. Monstren därremot är rena fröjden sålänge man inte vill åka korta svängar. Hört att monster 70 ska vara finfina i pisten men då får man ju inte riktigt samma flyt utanför pisten som på ett par b2/monster 75.

Efter att ha åkte en säsong på monstren har jag dock kommit fram till att dom inte är rktigt så bra i pist som jag skulle vilja och allt för smala för lössnö. Köpte mig ett par Gotama för lössnön och ångrar nu att jag köpte monstern istället för ett par pistskidor... Väga vägra allroundskidor!!!

Värt? Rossi B1
undvik tjejversionen! B1 är redan mjuk som den är. om du nu vill ha den med tanke på att den inte är den bästa för kortsväng. med tanke på att större delen av dina skiddagar spenderas lulebackarna och deras obefintiliga offpist och du gillar kortsväng och så borde du satsa på ett par slalomcarvers. kolla med skifix i boden, hägglunds, tärnaby och sthlms butikerna som t ex alpint och länna sport.

annars, om du inte redan tävlat/tävlar, kolla med dem i Lule alpina eller skalp. nån av dem kanske ska sälja sina slalomskidor.

Värt? Rossi B1
Ja tack för det, jag misstänkte nästan att dom inte var bra, tjejversionen. Iofs är det ju en bra tanke att göra tjejskidor, men åtminstone jag vill inte att skidorna ska bli ännu mjukare.

Sen detta med vilka backar jag åker i, självklart är det svårt att ta sig någonstans på skolveckorna, men så fort man får chansen så sticker man ju. Och i viss mån finns ju offpist i Måttsund, det gäller bara att inte fastna fast med skidorna så man inte kör in i ett av de alltför många träden. Jag undrar om du själv brukar åka i Ormberget, BigAir? Det är inte så hög svängfaktor där om man säger så, därför har jag undvikit den sen 10-års åldern.

Jag lånade ett par tävlingscarvers av SkiFix i vinter, men är inte nöjd med åkegenskaperna. För mig som åker hela dagar kan jag inte ha ett par skidor som inte svänger annat än om man står på. Dessutom var de halvt oåkbara när det var sämre förrhållanden (dvs i princip jämt) i Måttsund. Därför söker jag alltså ett par mer allround, men de måste ändå vara bra i pist eftersom det är så himlans skoj. ;)

Tillbaka
Topp