Vart ska jag sätta bindningarna?

• Trådstartare Trådstartare ILO
  • Start datum Start datum

ILO

Ny medlem
Jag har precis köpt nya skidor och ska nu montera bindnignarna.
Det jag undrar är om det är någon stor skillnad på vanlig montering och mittmontering. Jag undrar även om carvingegenskaperna fösämras mycket när man väljer mittmontering och även om det blir mycket lättare att hoppa. Jag åker både pist park och lite offpist. Vart tycker ni jag ska montera bindningarna?

på skidorna.. måste finnas typ 1000 likadana inlägg, ta dig lite tid o sök i forumet..

EXTREMT STOR SKILLNAD!
sorry för caps men jag ville göra det extra tydligt. Skidan blir mycket annorlunda! Den kommer mycket snabbare in i sväng vilket kan medföra om man är ovan att det går åt pipan, mittmonterade skidor i offpist = ubåtar. Vissa skidor kan bli helt värdelösa i pisten om man sätter bindningen längre fram.

Får du någonsin för dig att ens fundera på att göra så mycket som en sväng utanför parken så är mittmontering det värsta du kan utsätta din skida och dig själv för.

Till skillnad från Monis vill jag nog påstå att ALLA skidor blir värdelösa i pisten om man mittmonterar, bortsett från helt symestriska skidor då...

Jag skulle aldrig ha kört med mittmonterade av samma anledning som Monis och Jarle säger. Sedan tror jag inte det blir så mycket svårare att hoppa med bakmonterat.

Tillbaka
Topp