Vattenpelare på byxor och jacka

brillone

Ny medlem
Jag har ganska nyligen köpt en ny jacka och byxor då jag ska börja åka snowboard för att inte sakna surfingen och longboarden för mycket på vintern :).
Jag köpte dessa och de känns bra i kvaliten osv men de har bara 5000mm i vattenpelare och 5000gm i andning. Funkar det bra om man ska åka i åre eller sälen en vecka en gång om året men desto mer i sthlms området? Vill ju att de ska klara väta och att man inte ska bli helt instängd och känna sig som en bastu. Står i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka dem och istället köpa en jacka och brallor med 10000mm/gm. Behöver lite erfarna röster som kan hjälpa mig göra rätt val.

Glömde länkar till jakckan och byxorna:
http://sabotagesb.com/products/index.php/team-jacket-iii-yellow.html
http://sabotagesb.com/products/index.php/team-series-pants-iii-black.html

Senast ändrad:
Asså... Det beror ju lite på vad du har för krav.. Gore brukar väl säga att (för dom alltså) ett plagg är vattentätt när det har 18000mm vattenpelare och deras lägsta(active shell) ligger väl på en 23k mm eller något sådant.

Det spelar ingen större roll hur hög vattenpelare plagget har, om du sitter direkt på snön så blir då våt. Trycket gör att vatten kan tränga in helt enkelt. För övrig användning, snö som faller eller om du ramlar lite snabbt så duger det utmärkt, det finns gott om tält av namnkunniga tillverkare som ligger mellan tre och fem tusen millimeter i tältduken.

Inget plagg "andas", vissa plagg marknadsförs så men det är inget annat än reklam. Mängden svett du kan tänkas producera under förhöjd fysisk aktivitet överstiger vida tygets ventilationsförmåga. Dessutom är de beroende av att kondenspunkten hamnar utanför de yttersta lagret, vilket sällan är fallet i minusgrader. Det är oändligt mycket viktigare vad du har på dig under det yttre skalet än dess egenskaper.

Ja asså kraven är ju att den kläderna ska funka att använda en heldag utan att bli blöta igenom av snön eller att man ska behöva ta av sig för att det är alldeles för varmt. Eftersom jag inte åkt speciellt mycket skidor eller snowboard tidigare så har jag inte så mycket att jämföra med tyvärr. Har ingen super budget då jag studerar just nu så gore tex får jag hoppa för tillfället.

Tompan14 sa:
Det spelar ingen större roll hur hög vattenpelare plagget har, om du sitter direkt på snön så blir då våt. Trycket gör att vatten kan tränga in helt enkelt. För övrig användning, snö som faller eller om du ramlar lite snabbt så duger det utmärkt, det finns gott om tält av namnkunniga tillverkare som ligger mellan tre och fem tusen millimeter i tältduken.

Inget plagg "andas", vissa plagg marknadsförs så men det är inget annat än reklam. Mängden svett du kan tänkas producera under förhöjd fysisk aktivitet överstiger vida tygets ventilationsförmåga. Dessutom är de beroende av att kondenspunkten hamnar utanför de yttersta lagret, vilket sällan är fallet i minusgrader. Det är oändligt mycket viktigare vad du har på dig under det yttre skalet än dess egenskaper.
Det låter ju ändå bra, jag kommer köra merino ull i understället jag har under så det ska vara lugnt. Men då kanske jag kan nöja mig med det jag har och inte nojja upp mig för mycket på siffrorna. Fan när man var liten kunde man ju ha på sig i princip vad som helst och ändå ha kul, det borde ju egentligen funka nu som vuxen också :P

Skidtestarhelgen bjöd på plusgrader och slask, sen minus och snöfall, efter det minusgrader igen.

Min luvtröja funkade tillfredställande.

Öhh... Har du ett goretex-plagg eller annan dylik produkt med en väldigt hög vattenpelare så kan du sitta i snö utan att bli blöt, så länge det är kallare på utsidan än vad det är inne i dina brallor. Sedan är det heller inte riktigt rimligt att jämföra med tältdukar då de knappast utsätts för väta på samma sätt som en jacka eller byxa.

Gore-Tex är varken ett mirakel eller ens bäst på marknaden längre, bara störst så det kan du med gott samvete hoppa över.
Ditt yttre skal behöver först och främst skydda mot vind och väta, vilket de produkter du har säkert gör. Det är med lager ett och två som du reglerar temperaturen. Ull är att föredra då det även värmer när det är vått, syntet leder bort fukten snabbare men då krävs det att den har någonstans att ta vägen, vilket den garanterat inte har i en jacka med foder. Bomull är ett riktigt dåligt val då det kyler och lätt skaver när det blir vått så undvik det. Tänk på att detta även innebär häftiga t-shirts över understället och underkläder.

För inte så länge sedan skrevs det en guide om skidkläder som är läsvärd.

Ska man bara åka drygt 1 vecka per år och inte är storsatsare på sporten så klarar du dig gott på dem kläderna du köpt. Åk bräda för pengarna du skulle lagt i mellanskillnaden på dem bättre ställen istället. Du kommer ändå inte känna någon större skillnad på klädernas funktion förens det blir riktigt blött.

Det vore nå helt annat om du åkte väldigt mycket och verkligen känner den stora skillnaden på plaggens matrial och funktion. Det är ungefär samma sak som att jag själv inte skulle känna någon skillnad på olika longboard-hjul eftersom jag inte åker speciellt mycket bräda. Sammtidigt som du känner sjukt stor skillnad på dem olika eftersom du åker mycket.

Hoppas det hjälpte dig något!

Tillbaka
Topp