Vattentät och slagtålig digitalkamera!

Jag har en pentax optio wpi , vattentät och slagtålig. Håller hur bra som helst och klarar att vara ner till 5 meters djup. Min kamera låg ute i snön i 5 dagar och den vart nästan bättre efter det. Så mycket prisvärd kamera.

Den enda nackdelan med den är att du måste alltid ställa in den efter ny miljö för att få så bra bilder som möjligt.

Hej

Olympus dominerar inte den marknanden nu! :D

Pentax ÄGER den marknaden, eftersom de har insett att de inte kan mäta sig med de stora märkena Canon och Nikon. De har då bestämt sig att köra på sina väderbeständiga modeller, både kompakt- och system kameror! De var dessutom de första att släppa en kamera som man kan dyka med.

Deras nya systemkameror är väderbeständiga (vilket borde passa för en fjäll-fotograf)

Men sedan så har de ju även sina kompaktkameror som är nästintill (klart det finns rötägg där med) är vatten och sand tåliga.. Du kan dyka med dessa (till ett visst djup dock). Men jag antar att du inte ska dyka i backen.

Så Pentax är nog värd en titt ifall du söker väderbeständiga kameror!

Vattenbeständiga kameror, det är väl typ ett finare ord för att de tål LITE vatten och slag men inte är absolut vatten - och slagtålig som olympus. Jag vill alltså kunna tappa, krascha, tappa den i vatten, snö, backen med kameran och att den ska ta BRA bilder. Då kvalar inte pentax in såsom jag har fattat det, rätta mig gärna om jag har fel. Men är det någon som vet hur bilderna är med olympus 1030 sw, har läst lite olika ang. just bildkvalitén.

cj_swe sa:
Hej

Olympus dominerar inte den marknanden nu! :D

Pentax ÄGER den marknaden, eftersom de har insett att de inte kan mäta sig med de stora märkena Canon och Nikon. De har då bestämt sig att köra på sina väderbeständiga modeller, både kompakt- och system kameror! De var dessutom de första att släppa en kamera som man kan dyka med.

Deras nya systemkameror är väderbeständiga (vilket borde passa för en fjäll-fotograf)

Men sedan så har de ju även sina kompaktkameror som är nästintill (klart det finns rötägg där med) är vatten och sand tåliga.. Du kan dyka med dessa (till ett visst djup dock). Men jag antar att du inte ska dyka i backen.

Så Pentax är nog värd en titt ifall du söker väderbeständiga kameror!

4front sa:
jageintbitter sa:
4front sa:
nee nikon d300 e också vattentät och stötålig
den är vädertätad.. inte riktigt samma sak...
ajaj men det räknas ju nästan
Kan inte riktigt hålla med där, Vädertätad är ju mer att dom "ska" hålla för att hålla i lättare regn/snöfall. Men stormar det på skulle jag inte ta ut min "vädertätade" kamera.
Vattentät blir ju helt annorlunda för då blir det direkt en garantigrej också.
Och sen kan man ju jämnföra såsom en eos 40D/50D som ska vara vädertätade och en 1D som också är vädertätad. Fast den sistnämda tål så galet mycket mera. Så det är nog lite vad man betalar för också.

Till NP_Sweden

Jag badade en hel sommar med min pentaxkompakt så det funkade ju helt klart..

Har även fotat i regn med mig K200D så..

Men vågar man inte chansa så får man väll ha en plastpåse på kameran.
Är det inte så också att man ska vara extra försiktig med kondensen när man går in i från backen, om jag inte missminner mig helt?

Mvh Cj

Tillbaka
Topp