Vecka 16

Kokikola

Ny medlem
Vecka 16
Har funderat på att ta mig någonstans och åka på påsklovet (går ju fortfarande i skolan...) men vet inte riktigt vart jag ska ta vägen så sent på säsongen.
Åre står högt på listan, vilket även Argentiere och Chamonix gör.
Med andra ord, antingen blir det Åre med familjen eller Frankrike med ucpa..
Vart är bäst att åka så sent???

Vecka 16
Tjena
Det är ingen som helst fara att dra till alpen. Tvärs om är det i år ett ovanligt bra snöår med snö även på lägre höjd. Visst har solen skinit en lång tid nu men nätterna har varit mycket kalla och avsmältningen inte särskilt stor.
Snögränsen på nordsidorna i franska alperna ligger runt 1500 m på sydsidorna litet högre. Över 2000m är det fantastiskt.
Om du inte vill åka lift ner, välj någon ort där byn ligger över ca 1700 m.
Dessutom skall man inte glömma att under dom sista säsongerna har det kommit stora snöfall i början av April.
Eftersom du nämner UCPA. Dom har ju Les 2 Alpes. Alp D Heuze
Val D Isere. Alla bra höga områden. Undvik Val Thorens där är centret inte särskilt trevligt
Från Les 2 Alpes har du även möjlighet att besöka La Grave. En ca 20 min tung promenad över från toppliften. 3550m över havet. Vessla om du vill pröjsa 6 €. Nu vet jag inte om 2 Alpes kortet gäller i La Grave. Jag tror det för omvänt gäller (ner till platån) Men annars det går att köpa en engångsbiljett för återresa. Annars kostar dagkort 30€.
Ha det bra

Vecka 16
offpist i abisko...
dom har just nu 175 cm snö !!!
kolla
abisko.nu

eller åk till riksgränsen, alltid skön åkning !
jag är själv ute och letar resa till v16

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp